اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان قم:

بارندگی‌های سالانه برای رفع نیاز کم‌آبی کافی نیست

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: بارندگی‌های سالانه به طور میانگین کم و ناکافی برای نیازهای مختلف آبی مردم منطقه است.

بارندگی‌های سالانه برای رفع نیاز کم‌آبی کافی نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، احمد عفتان ظهر امروز در گردهمایی مسئولان نمایندگی ولی‌فقیه در ادارات کل‌ منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها که در خانه معلم قم برگزار شد، ‌اظهار کرد: آب و هوای استان به سبب موقعیت خاص اقلیمی از آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی در نواحی شرق شروع و به آب و هوای سرد کوهستانی در نواحی جنوبی و غربی ختم می‌شود.
وی ادامه داد: میزان بارندگی سالیانه در قسمت‌های شرقی از 100 میلی‌متر کمتر و در نواحی کوهستانی بین 120 تا 200 میلی‌متر گزارش شده است.
عفتان خاطرنشان کرد: متوسط بارندگی استان معادل 147 میلی‌متر و متوسط درجه حرارت سالانه 17.5 درجه سانتی‌گراد است.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: حوزه آبخیز استان جزئی از حوزه‌های آبخیز اصلی رودخانه قره‌چای و قمرود است و بخشی از اراضی آن در محل ورود آب‌های سطحی رودخانه‌های شور، جاجرود و کرج است، همچنین مشتمل بر حوزه‌های آبخیز فرعی رودخانه‌های طغرود و کهک است که در نهایت به رودخانه‌های اصلی و دائمی وارد و سپس به دریاچه نمک می‌ریزد.
وی تصریح کرد: از نظر تیپ خاک مناطق مرتفع با خاک‌های کوه‌رفتی و کم عمق و سنگریزه‌ای و سنگلاخی، در دامنه ارتفاعات با خاک‌های آبرفتی نسبتا عمیق با بافت سبک، در بخش‌های دشتی خاک‌های عمیق با بافت متوسط و در نواحی کویری و در دشت‌های سیلابی و شور، با خاک‌های شور و قلیایی با بافت متوسط تا سنگین تقسیم می‌شود.
عفتان خاطرنشان کرد: میزان فرسایش ویژه استان معادل 14.2 تن در هکتار در سال و میزان کل فرسایش در حوزه‌های آبخیز استان حدود 12 میلیون تن در سال برآورد شده است
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: یکی از معضلات مهم استان قم پدیده خشکسالی است که به صورت دوره‌های چند ساله و به‌طور متناوب هر چند سال یک بار مشاهده شده و باعث بروز خسارات بسیار جبران‌ناپذیری به منابع طبیعی استان می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به مختصات جغرافیایی استان و واقع شدن بر کمربند خشک ایران، متاثر از عوارض خشکی(دائم ) و خشکسالی (موقت و برگشت پذیر) است.
عفتان عنوان کرد: بارندگی‌های سالانه به طور میانگین کم و ناکافی برای نیازهای مختلف آبی مردم منطقه است و در سال‌های پرآبی به طور عمده از توزیع زمانی بهینه‌ای برای کشاورزی برخوردار نیست.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: در چند سال اخیر احداث سدهایی در مناطق بالادست استان و در استان‌های هم جوار موجب شده است تا سفره‌های زیرزمینی استان که همیشه توسط این رودخانه‌ها سیراب می‌شده دچار نقصان شدید آبی شود.
وی افزود: این امر خود سبب کاهش سطح ایستابی سفره‌های آب زیر زمینی، افزایش شوری سفره‌های زیر زمینی، توسعه مناطق بیابانی و... شده است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول