اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ریاضیدان برجسته برزیلی در گفت‌وگو با فارس؛

جوانان ایران ظرفیت مناسبی برای جهش علمی هستند

خبرگزاری فارس: ریاضیدان مشهور برزیلی در بازدید از دانشگاه یاسوج گفت: ایران نیروهای جوان و با علاقه‌ای در علم ریاضیات دارد که می‌تواند ظرفیت امیدوار کننده‌ای برای جهش علمی این کشور باشد.

جوانان ایران ظرفیت مناسبی برای جهش علمی هستند
پروفسور میگوئل فررو صبح امروز در بازدید از دانشگاه یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تفاوت یک محقق در ایران با سایر کشورهای آمریکایی و اروپایی در این است که برای نمونه یک محقق برزیلی خیلی راحت می‌تواند حمایت مالی دولت را جذب کند ولی در ایران این موضوع کمی سخت است.
ریاضیدان مشهور برزیلی که به دعوت مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران برای سخنرانی در چند دانشگاه به کشورمان سفر کرده است، گفت: کشورهای اروپایی با دست بازتری به حمایت از محققان می‌پردازند.
وی بیان کرد: ایران نیروهای جوان و با علاقه‌ای در علم ریاضیات دارد که می‌تواند ظرفیت امیدوار کننده‌ای برای جهش علمی این کشور باشد.

* علم ریاضیات در ایران در حال توسعه است
فررو عنوان کرد: ایران در علم ریاضیات در حال توسعه بوده و سطح آن به بسیاری از کشورها نزدیک است که با بها دادن به این دانشجویان جوان، پر انرژی و علاقه‌مند که دوست دارند به بالاترین سطح علم دست پیدا کنند در آینده به درجات بالایی در علم ریاضی خواهد رسید.
وی ادامه داد: اینکه دقیقا بگوییم ایران چه زمانی به سطح ایده‌آل و افق پیش‌بینی‌ شده می‌رسد کار ساده‌ای نیست و به روش‌های انتخاب شده در مسیر دستیابی به علم از جمله حمایت‌های مالی از پژوهشگران، ارتباط با دانشگاه‌های صاحب سبک و علمی دنیا، اعزام نیروها به کشورهای خارجی و ارتباط مستمر با افراد و ریاضیدانان بستگی دارد.
این ریاضیدان برجسته برزیلی که در آستانه بازنشستگی است، عنوان کرد: محققان و پژوهشگران باید با دنیای علمی سایر کشورها مرتبط باشند و برون این روش هرگز به درجات لازم در علم نخواهیم رسید.
 
*‌  دولت‌ها باید با دست و دل بازی محققین را حمایت کنند

فررو تصریح کرد: کشور برزیل زمانی رشد علمی خود را آغاز کرد که دولت حمایت از محققان را در برنامه اصلی خود قرار داد و اجازه داد محققان خود با دیگر کشورها، دانشمندان دنیا و اعضای هیئت علمی دیگر دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنند و در این راه نیز با دست و دل بازی از آنها حمایت کرد.
این دانشمند علم ریاضی افزود: برزیل در 10 سال گذشته با پرداخت حقوق و مزایای خوب به محققان، دانشمندان برجسته‌ای از دیگر کشورها به‌ویژه روسیه که در علم ریاضی صاحب قدرت است، جذب کرده که این موضوع موجب رشد کمی و کیفی بسیار خوب ریاضیات برزیل شده است.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا صحت دارد که برخی کشورها علم را در انحصار خود گرفته و مایل نیستند دیگران از آن بهره‌برداری کنند، گفت: برخی کشورها قسمتی از علم را نزد خود نگه می‌دارند و مایل به انتشار آن نیستند ولی این موضوع تاکنون جواب نداده و بالاخره این بخش از علم نیز منتشر شده است.

* دانشگاه یاسوج دانشجویان علاقه‌مندی به علم ریاضی دارد
این محقق برجسته علم ریاضی، دانشگاه یاسوج را به لحاظ امکانات سخت‌افزاری چون ساختمان و امکاناتی چون کامپیوتر در سطح خوبی دانست و اضافه کرد: در چند روزی که در این دانشگاه بودم، علاقه و تمایل دانشجویان اینجا من را برای رسیدن ایران و این استان به درجات بالایی از علم امیدوار کرده و بدون شک با برنامه‌ریزی و حمایت مالی از پژوهشگران ایرانی این مهم دور از دسترس نیست.
 پروفسور میگوئل فررو برای نخستین بار و به دعوت مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران به دانشگاه‌های مازندران، دانشگاه یاسوج، شیراز، صنعتی اصفهان و تربیت مدرس تهران سفر کرده و هم‌اکنون بعد از سخنرانی در دانشگاه‌های مازندران و دانشگاه یاسوج امروز عصر به دیدار دانشگاه شیراز خواهد رفت.
در سفر پروفسور فررو به دانشگاه یاسوج، دکتر محمد بازیار که به زبان انگلیسی مسلط است وی را همراهی کرده و در انجام مصاحبه اختصاصی فارس با این ریاضیدان برجسته جهانی همکاری صمیمانه‌ای داشت.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول