اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کشور؛

مسمومیت گاز شایع‌ترین نوع مسمومیت است

خبرگزاری فارس: مسمومیت به‌وسیله گاز شایع‌ترین نوع مسمومیت منجر به فوت در کل کشور است.

مسمومیت گاز شایع‌ترین نوع مسمومیت است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا افشاری ظهر امروز در نشست خبری در ارتباط با مسمومیت‌ها در مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در شش سال اخیر در خراسان رضوی در حدود یک سوم میزان مرگ‌‌ و‌ میر ناشی از مسمومیت‌های حاد کاهش پیدا کرده ‌است اما هنوز هم مسمومیت ناشی از گاز CO شایع‌ترین علت مرگ و میر مسمومیت‌ها در استان و کشور محسوب می‌شود.
مدیر مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در استان خراسان رضوی بر طبق مبنای آماری دانشگاه در سال گذشته با مراجعه در حدود 500 نفر مسموم گاز co مواجه بودیم که از این تعداد 50 تا 100 نفر مسمومیت شدید و حاد داشتند و مسمومیت حاد نزدیک به 50 نفر از این بیماران منجر به فوت آنان شد.
رئیس بخش مسمومان بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ضمن تاکید بر عوارض و خطرات ناشی از مسمومیت گازCO اظهار داشت: راه‌های پیشگیری از این مسمومیت ساده است و با فرهنگ‌سازی در این زمینه و معرفی راه‌های آن می‌توان تا حد بسیار زیادی از بروز چنین مسمومیت‌هایی ممانعت به عمل آورد.
وی افزود: ایجاد یک تهویه مناسب، استفاده از تجهیزات گازسوز استاندارد و ممانعت از تهیه وسائل گرم کننده و گازسوز بدون دودکش برای منازل مسکونی از راه‌های ساده پیشگیری از مسمومیت‌های ناشی از گاز CO است.
افشاری مورد مصرف وسائل گازسوز بدون دودکش را مختص مراکز بزرگ صنعتی و فضاهای وسیع با تهویه مناسب عنوان کرد و گفت: استفاده از این وسایل در فضاهای مسکونی با ابعاد کوچک مانند اتاق‌های خواب و منازل مسکونی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه هیچ راهی جز تهویه برای پاک‌سازی گاز CO نیست گفت: لوازم گاز‌سوز بدون دودکش و همچنین استفاده از اجاق گاز بدون دستگاه هود مناسب امکان بوجود آوردن مسمومیت‌های حاد و مزمن شیمیایی ناشی از هوا را فراهم کرده که با قرار دادن یک تهویه مناسب در منازل مسکونی می‌توان تا حد زیادی در کاهش اثرات این گاز و مسمومیت ناشی از آن نقش داشته باشد.
وی در مجموع مسمومیت‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کرده و اظهار داشت: مسمومیت‌ها به سه گروه عمده دارویی، غیر قانونی و شیمیایی تقسیم می‌شوند که در حدود 30 درصد از مسمومیت‌ها مربوط به مواد غیرقانونی و مخدر و 35 درصد مربوط به مسمومیت‌های دارویی و 35 درصد باقی مانده مربوط به سایر انواع مسمومیت‌ها ست.
رئیس بخش مسمومان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد اظهار داشت: 11درصد از مجموع بیماران بیمارستان
امام رضا (ع) مربوط به بخش مسمومیت است و مرگ ‌و ‌میرهای این بخش نسبت به کل بیمارستان در حدود سه تا چهار درصد است.
وی در همین ارتباط مدعی شد: اگر بیماری زنده به بخش مسمومیت‌های بیمارستان امام رضا رسانده شود، احتمال فوت بیمار بسیار پایین است و با مراقبت‌ها و اقدامات پزشکی این بیمارستان می‌توان از فوت وی ممانعت به‌عمل آورد.
مدیر مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد میزان مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت در استان خراسان در سال‌های اخیر را با کاهش ارزیابی کرده و اظهار داشت: در سال‌های اخیر به سبب تقویت اورژانس، ایجاد مرکز درمانی مراقبت‌های خاص و مرکز آموزش دارو و سموم میزان مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت با کاهش مواجه بوده‌ است.
وی اضافه کرد: راه‌اندازی مراکز فوق تخصصی سم‌شناسی برای نخستین‌بار در کشور، افزایش پرسنل و همچنین ارائه مقالات و پژوهش‌های زیاد انجام شده در رابطه با کاهش مسمومیت‌ها در استان نیز بسیار مؤثر بوده است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول