اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها؛

راهکارهای پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها در اطفال اعلام شد

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور 19 توصیه در پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها در اطفال را ارائه کرد.

راهکارهای پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها در اطفال اعلام شد
سیدحسین حسینی امروز به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار داشت: کودکان زیر پنج سال، پرخطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت هستند. 
حسینی افزود: کودکان خردسال ممکن است هر چیزی را به دهان ببرند؛ این عمل بخشی از آموزش و درک این گروه سنی از محیط اطراف‌شان است و این عمل زمینه‌ساز بروز مسمومیت است.
سرپرست اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: در هنگام بیماری کودکتان مراقب باشید تا داروی تکراری به وی ندهید.
این مقام مسئول دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: کیف دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی را دور از دسترس کودکان قرار دهید؛ ممکن است داخل آنها وسایلی باشد که توسط کودک بلعیده شود و یا کودک ضمن بازی آنها را روی سر خود کشیده و سبب خفگی وی شود.
سرپرست اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به اینکه نام گیاهان خانگی را به خاطر بسپارید و آن را روی برچسبی کنار آنها بنویسید، افزود: بسیاری از گیاهان و گل‌های آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن باخیا، سمی هستند و تماس پوست با آنها و یا به دهان بردن آنها منجر به مسمومیت می‌شود.
حسینی خطاب به مردم خاطرنشان کرد: مواد شیمیایی، شوینده و سفیدکننده را در منزل در کمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید.
وی ادامه داد: داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس کودکان نگهدارید.
سرپرست اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه در هنگام بروز مسائل و مشکلات خانوادگی، بیشتر مراقب کودکان باشید، اضافه کرد: در این شرایط کودکان در برابر حوادث و مسمومیت اتفاقی آسیب‌پذیرترند.
این پزشک خطاب به مصرف‌کنندگان، ادامه داد: همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریع درب آن را ببندید، ولی بدانید هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان در امان نیست.
حسینی تاکید کرد: هیچگاه الکل و ضد یخ را در دسترس کودکان قرار ندهید.
وی با بیان اینکه محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید، گفت:  هیچگاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی مانند بطری نوشابه نگهداری نکنید؛ این عمل سبب خورده شدن اتفاقی این مواد توسط کودکان می‌شود.
سرپرست اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: به کودکان بیاموزید هیچ چیزی ننوشند و یا نخورند مگر اینکه با اجازه بزرگسالان باشد.
وی خاطرنشان کرد: داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید؛ چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.
سرپرست اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: اگر به کودک خود دارو می‌دهید به او تفهیم کنید که این دارو است.
حسینی اظهار داشت: عمده‌ترین موارد مسمومیت در کودکان در اثر خوردن داروها، مواد شیمیایی و محصولات خانگی مانند مواد آرایشی بهداشتی، فرآورده‌های شوینده، سفیدکننده و لوله بازکن، لاک پاک‌کن (استون) و گیاهان آپارتمانی سمی بوده است. 
سرپرست اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به اینکه مسمومیت اتفاقی در اثر بلع نفت درکودکان بسیار خطرناک است، گفت: در صورت بلع نفت توسط کودک هر چه سریع‌تر او را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنید.
حسینی با بیان اینکه بلع باطری ساعت در کودک می‌تواند با عوارض جدی همراه باشد، گفت: در این موارد کودک را در اسرع وقت به یک مرکز درمانی منتقل کنید.
حسینی افزود: برای جلوگیری از مسمومیت با منوکسیدکربن از نگهداری کودک در داخل خودروی روشن و در پارکینگ‌های طبقاتی و سرپوشیده خودداری کنید.
سرپرست اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: برای جلوگیری از مسمومیت با منوکسیدکربن به محض رسیدن به پارکینگ‌های طبقاتی زیرزمینی یا سرپوشیده، کودک را از خودرو خارج کرده و به فضای آزاد ببرید.
وی تصریح کرد: در دسترس بودن و مصرف داروهای ترک اعتیاد مانند شربت متادون، می‌تواند منجر به مرگ کودکان شود.
حسینی ادامه داد: اگر کودکی پس ازمصرف نابجای دارو یا یک سم علامت و نشانه‌ای نداشت، دلیل بر رفع خطر نیست.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول