اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه عید قربان؛

صدای پای عید قربان در کوچه‌های کردستان پیچید

خبرگزاری فارس: امروز صدای پای عید قربان، جشن رهایی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین، عید سرسپردگی و بندگی عید نزدیک شدن دلها به قرب الهی در کوچه‌ پس کوچه‌های کردستان پیچید و گوش مردم متدین این استان را نوازش داد.

صدای پای عید قربان در کوچه‌های کردستان پیچید
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بوی عطرآگین عید قربان از شامگاه دیشب با صدای موذن‌ها که نوید آمدن عید را با الله‌اکبر گفتن‌هایشان به مردم می‌دادند، در کردستان پیچیده و مردمان متدین و ولایت‌مدار این خطه خود را برای انجام مراسمات این روز فرخند و عزیز آمده کرده‌اند.
روز دهم ماه قمری ذی‌الحجه، مصادف با عید قربان از گرامی‌ترین عیدهای مسلمانان است، به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، توسط بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.
عید قربان از مهم‌ترین تعطیلات رسمی مسلمانان در بسیاری از کشورهای اسلامی است، که مسلمانان در این روز با پوشیدن بهترین لباس‌های خود، پس از انجام عبادات، به دید و بازدید و جشن و سرور می‌پردازند.
قربانی کردن در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو و یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.
حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود حلال می‌‌شود.
با توجه به اینکه حج، یکی از عبادت‌های بسیار مهم در دین مبین اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی‌آور است، از این رو مسلمانان روز بعد از انجام وظایف‏ سنگین حج، را به عنوان جایزه الهی عید می‌‌گیرند.
قربانی کردن و توزیع گوشت قربانی در میان افراد نیازمند و همسایه‌های دور و نزدیک نخستین آئینی است، که با به گوش رسیدن صدای پای عید سعید قربان در شهرها و روستاهای کردستان خود را نشان می‌دهد.
هر خانواده‌ای بنا به توانایی خود قربانی می‌کند و گوشت آن را در میان همسایه‌ها، فامیل و افراد محروم و بی‌بضاعت جامعه تقسیم می‌کند.
از دیدگاه مردم استان کردستان خوردن گوشت قربانی برکت دارد و حتی خود صاحب قربانی نیز برای اینکه از این برکت بی‌نصیب نماند به اندازه سهم یک همسایه از گوشت قربانی بهره‌مند می‌شود.
در برخی از موارد مردم این استان بر این عقیده‌اند اگر صاحب قربانی نظر داشته باشد، باید تمام گوشت قربانی را در میان مردم تقسیم کند و خود نمی‌تواند از آن بهره‌مند شود.
دف نوازی و خواندن مولودنامه و قصیده بردیه از دیگر سنت‌های است که در عید مبارک قربان در شهرهای مختلف استان کردستان می‌توانی شاهد آن باشی.
صاحبان قربانی با دعوت از گروه‌های دف‌نواز، مولودنامه‌خوان‌ها و دراویش تا پاسی از شب به شب زنده‌داری و مدح و ثنای پیامبر اکرم می‌پردازند، که این خود از شیرینی و حلاوت بسیار زیادی برخوردار و بسیار دیدنی است.
شب عید قربان در کردستان به پایان رسیده است از صبح زود بعد از خواندن نماز صبح مساجد محلات و مساجد جامع شهرهای استان کردستان کم کم با حضور زن و مرد، پیر و جوان پر می‌شوند، تا متحد و یکپارچه در نماز عید شرکت کنند.
مداحان برای آنکه همه مردم را به مسجد دعوت کند، شروع به خواندن آیات قرآن می‌کند و از جایگاه و اهمیت عید قربان و قربانی کردن در این روز برای مردم حاضر در مسجد و آنانی که در خانه‌هایشان صدای موذن را از طریق میکروفن و بلندگوی مسجد می‌شوند، صحبت می‌کند.
جمع‌آوری عیدی برای مسجد، ماموستا و خادم مسجد از دیگر برنامه‌های است که در تاریخ عیدهای قربان و رمضان کردستان همیشه جایگاه خاص خود را دارد.
در برخی از محلات شهرهای کردستان مقداری از پول جمع‌آوری شده توسط چند نفر از خیرین به درب منازل مستمندان و افراد نیازمند آن محله برده می‌شود.
بعد از اقامه نماز، روبوسی و حلالیت طلبیدن مردم حاضر در مسجد مردم با ماموستا یا همان روحانی محل همراه می‌شوند و با خانواده‌های که بستگانشان را از عید گذشته تا این عید از دست داده‌اند دیار می‌کنند و با آنان اظهار همدردی می‌کنند و بعد از خواندن فاتحه و تبریک عید از آنان خداحافظی می‌کنند.
دیدار با افراد مریض و افتاده در بستر بیماری از دیگر برنامه‌های است که در روز عید قربان در محلات قدیمی شهرهای کردستان و در روستاها به چشم می‌خورد.
بزرگ‌ترها و ریش سفیدان محله برای دیدار با افراد مریض پیشقدم می‌شوند و مردم نیز به تبعیت از آنان با خرید گل و شیرینی به دیدار بیماران می‌روند و جویای حالشان می‌شوند.
حضور در خانه بزرگ خاندان و خوردن نهار عید که معمولا آب گوشت و یا قورمه سبزی با گوشت قربانی است از دیگر آئین‌ها و سنت‌های است که در گذشته نه چندان دور در شهرها و روستاهای کردستان رنگ و بوی دیگری به عید قربان می‌داد.
بردن عیدی برای نوعروسان از سوی خانواده داماد و یا خانواده عروس از دیگر سنت‌های عید قربان در کردستان است که امروزه در بسیاری از مناطق این استان هنوز پابرجا و اجرا می‌شود.
در گذشته نه چندان دور دید و بازدید با بزرگترهای خاندان و فامیل به جای تلفن کردن و فرستادن اس ام اس، بازار دیده بوسی و حلالیت طلبیدن در میان مردم گرم بود و بزرگترهای فامیل در این روز میزبان کوچک‌ترها بودند.
بسیاری از آئین‌ها و سنت‌های مردم استان کردستان در ایام عید سعید قربان دیگر اعیادها امروز متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده و گذشت زمان، این آئین‌های قدیمی را در میان این مردمان محو و یا بسیار کمرنگ کرده است.
.............................
یاداشتی از شیرین مرادی
.............................
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول