اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

عید قربان تمرین ریشه‌کنی طمع‌هاست

خبرگزاری فارس: یکی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: ذبح گوسفند در روز عید قربان، تمرینی برای ریشه‌کن کردن حرص و طمع و هواهای نفسانی است.

عید قربان تمرین ریشه‌کنی طمع‌هاست
حجت‌الاسلام اکبر محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک فرا رسیدن عید قربان به تعریف عید در آموزه‌های دینی پرداخت و اظهار کرد: در آموزه‌های دینی و از سوی ائمه(ع) مصداقی برای عید مشخص شده است.
وی افزود: در یکی از روایات از امیرالمومنین(ع) نقل شده است که فرمودند عید روزی است که نماز و روزه و شکر انسان به درگاه الهی پذیرفته شده باشد و هر روزی که در آن گناهی صورت نگیرد عید است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روز عید قربان از جمله اعیادی است که خداوند بر آن مهر تائید زده است، اظهار داشت: در عید قربان مستحب است که انسان در هر کجا که هست قربانی کرده و از گوشت آن بخورد و مقداری از آن را نیز به فقرا دهد.
وی یکی از فلسفه‌های قربانی را رسیدن به تقوا دانست و افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید گوشت و خون قربانی به خدا نمی‌رسد بلکه آنچه هست تقوای شماست.
محمدی ادامه داد: یکی دیگر از فلسفه‌های قربانی، ریشه‌کن شدن طمع‌هاست چرا که امام سجاد(ع) می‌فرماید انسان با سر بریدن قربانی در واقع گلوی حرص و طمع خود را می‌کشد و ذبح گوسفند نوعی تمرین است.
وی قربانی کردن هوی و هوس و امتحان الهی را از دیگر فلسفه‌های عید قربان برشمرد و افزود: در حقیقت خداوند در این روز انسان‌ها را در معرض امتحان و آزمون بزرگی قرار می‌دهد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی دیگر از فلسفه‌های عید قربان سیر شدن فقرا و کم شدن فاصله بین غنی و فقیر است بنابراین مستحب است در این روز قربانی کرده و گوشت قربانی را به فقرا دهند.
وی بخشش گناهان و نجات از آتش جهنم را از دیگر فلسفه‌های این روز دانست و گفت: با نخستین قطره خون قربانی که بر زمین ریخته می‌شود، صاحب قربانی بخشیده شده و جواز گذر از صراط را از خداوند متعال اخذ می‌کند.
محمدی تاکید کرد: عید قربان از اعیاد بزرگ مسلمانان است که از جمله اعمال آن غسل در صبح‌گاه عید و اقامه نماز و صله رحم است ضمن آنکه مستحب است شب عید قربان را احیا گذرانده و روز را به ذکر خدا و طلب مغفرت بگذراند.
وی یادآور شد: خداوند در این روز عطایا و تفضلات خود را بر اساس اعمال صورت گرفته توسط بندگان بین آنها تقسیم می‌کند.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول