اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد علوم سیاسی:

گسترش حوزه نظارتی مجلس حرکتی رو به جلوست

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه و کارشناس ارشد علوم سیاسی گفت: گسترش حوزه نظارتی مجلس از مهم‌ترین پارامترهای حرکت رو به جلو در اداره موفقیت‌آمیز کشور است.

گسترش حوزه نظارتی مجلس حرکتی رو به جلوست
کمال اکبریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: براساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر بر اساس قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند.
وی افزود: تصویب طرح گسترش حوزه نظارتی مجلس بر دو قوه مجریه و قضائیه براساس اصل 71 قانون اساسی جمهوری اسلامی است و مغایرتی با اصل استقلال قوا ندارد.
اکبریان با بیان اینکه براساس بند 76 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمامی امور کشور را دارد، گفت: برهمین اساس می‎توان تا حدودی بسیاری مستندات قانونی برای تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی را قابل انکار و توجیه پذیر دانست.
این فعال سیاسی مشکل تصویب گسترش حوزه نظارتی مجلس را در ساز و کار و چگونگی اجرایی شدن آن عنوان کرد و افزود: در صورت عدم توجه به این امر مهم و احساس دخالت در امور داخلی قوای مجریه و قضائیه و عدم رعایت تفکیک قوا ممکن است تبعات منفی در روند فعالیت‌های کشوری در امور اجرایی به‌وجود آید.
وی ادامه داد: در صورتی که به روند ساز و کار و چگونگی اجرایی این طرح توجه کافی نشود حداقل به‌صورت ذهنی احساس استقلال قوا را دچار خدشه خواهد کرد که آثار نامطلوبی بر عملکرد و فعالیت‌های مربوط به این قوا خواهد داشت.
اکبریان ادامه داد: اینکه باید مجلس دارای قدرت و جایگاه اصلی خود باشد شکی وجود ندارد و طبیعتا کمیسیون‌های مختلف درون مجلس در خور شرح وظائف تعریف شده خود دارای اختیارات و قدرت نظارتی و اعمال نقطه نظرات و دیدگاه‌های قانونی باشند.
این کارشناس ارشد علوم سیاسی اضافه کرد: برهمین اساس وجود اهرمی نظارتی درونی قوی در مجلس در صورت عملی شده این موضوع بسیار ضروری‌تر از قبل خواهد شد.
وی تأکید کرد: اگر نظارت در مسیر و کانال قانونی خود صورت پذیرد و فارغ از تعلقات فردی و نگاه سلیقه‌ای و شخصی باشد، به‎طور قطع و یقین می‎تواند در راستای رهنمون سازی کشور به سمت توسعه موثر باشد.
اکبریان گفت: اصلاح امور و رفع ایرادات در این باره از مهم‌ترین پارامترهای حرکت رو به جلو در یک سیستم محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اینکه شورای نگهبان با این مسئله موافقت می‌کند یا خیر باید بیشتر از جنبه قانونی بررسی شود، چراکه در این مسئله مغایرت با موازین شرعی دیده نمی‎شود.
استاد دانشگاه پیام نور شهرکرد بیان داشت: در قانون اساسی هم تا اندازه بسیاری به برخورداری مجلس از این حق نظارتی نگاه ویژه‌ای شده اما نهایی شدن آن منوط به بررسی همه جوانب و دقیق‌تر موضوع در بین اعضای شورای نگهبان و استدلالات مربوط است.
وی افزود: اینکه قوه مجریه و قضائیه به این مصوبه مجلس واکنش نشان داده و با آن مخالفت کند امری طبیعی و کاملا قابل پیش بینی محسوب می‎شود، اما قطعا این دو قوه نیز باید به دور از مباحث جنجال آفرین و حاشیه‎ساز با ارائه توجیهات قانونی و منطقی به مراجع ذی‌صلاح مسئله را پیگیری کنند.
اکبریان ادامه داد: حاشیه سازی و دامن زدن افراد مغرض در این موضوع می‎تواند اتلاف وقت و نیرو را برای کشور به دنبال داشته باشد و عملا با درگیر کردن سه قوه به حواشی آنها را از انجام وظایف اصلی خود دور سازد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول