اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی کشور:

نقشه مناطق پرخطر دریای خزر تهیه می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی کشور از تهیه نقشه مناطق پرخطر دریای خزر خبر داد.

نقشه مناطق پرخطر دریای خزر تهیه می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمود رضا اکبرپورجنت عصر امروز در کارگاه مخاطرات دریای خزر در سالن مرکزی تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد با اشاره به ضرورت شناخت جریان‌های ساحلی توسط شناگران، اظهار داشت: بیشتر جریان‌های ساحلی به دلیل وجود امواج و شکست آنها ایجاد می‌شوند.
وی با بیان اینکه این جریان‌ها به قدری قوی هستند که حتی ممکن است شناگران ماهر را نیز غرق کنند، تصریح کرد: امواج معمولا به صورت مورب به ساحل نزدیک می‌شوند و در عمق معینی پایدار شده و می‌شکنند که به همین دلیل شکست امواج، جریان‌های موازی و عمود بر ساحل شکل می‌گیرند.
اکبرپورجنت با اشاره به اینکه جریان‌های موازی ساحل معمولا در فواصل معینی با یکدیگر برخورد می‌کنند و سرعت قابل توجهی به طرف دریا بر می‌گردند، خاطرنشان کرد: این جریان‌های برگشتی که با ساز و کارهای دیگری نیز ممکن است ایجاد شوند، جریان‌های شکافنده یا جریان‌های تند برگشتی نام دارند.
وی افزود: این جریان‌ها در محدوده آب‌های کم عمق ساحلی به وجود می‌آیند و هر ساله در آب‌های ساحلی ایران در دریای خزر سبب مرگ صدها تن از شناگران می‌شوند.
معاون پژوهشی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی کشور با اشاره به چگونگی شکل‌گیری جریان‌های شکافنده در دریای خزر اذعان داشت: هدف از مطالعه روی مخاطرات دریایی خزر به ویژه جریان‌های شکافنده و پیش‌بینی آن در دریا، تهیه نقشه مناطق پرخطر برای جلوگیری از تلفات جانی شناگران است.
وی با بیان اینکه شناگران چگونه جریان شکافنده را بشناسند، افزود: سرعت جریان شکافنده معمولا به مشخصات امواج، زاویه برخورد امواج با ساحل و شیب عمودی ساحل بستگی دارد.
اکبرپورجنت به آشنایی شناگران با شرایط خطرناکی که توسط امواج و جریان‌های شکافنده در دریا ایجاد می‌شود، تصریح کرد: برخی از این جریان‌ها بسیار قوی هستند به طوری که می‌توانند جان شناگران بسیار ماهر را نیز به خطر بیندازد.
وی به شناگرانی که هنوز به طور کامل شنا فرا نگرفته‌اند توصیه کرد: در آب‌های عمیق‌تر از قد خود شنا نکنند.
این مسئول با بیان اینکه در ساحل دریای خزر به ویژه از آستارا تا نکا در بستر دریا امکان وجود یک یا چند برآمدگی وجود دارد، ابراز داشت: شناگران باید هنگام شنا مراقب تغییر ناگهانی عمق آب باشند تا دچار مشکل نشوند.
وی آرامش و خونسردی را حین شنا به شناگرانی که در مسیر جریان شکافنده قرار می‌گیرند توصیه کرد: موقعی که در مسیر شکافنده دریا قرار گرفتید، هیچ‌گاه با آن مبارزه نکنید و خلاف جهت جریان به طرف ساحل شنا نکنید و آرام باشید و با جریان همراه باشید تا از جریان شکافنده خارج شوید.
اکبرپورجنت تصریح کرد: در ناحیه‌ای که موج شکسته می‌شود برای شنا کردن مناسب نیست زیرا معمولا دریا خارج از ناحیه شکست امواج آرام‌تر است.
وی اظهار داشت: شناگران هرگز روی امواج بزرگ خود را شناور نکنند.
این مسئول با بیان اینکه برای انجام کار میدانی و مدل‌سازی در این راستا شناسایی اقلیم منطقه شرق تالاب انزلی حد فاصل تالاب تا سواحل تفریحی قو مورد مطالعه قرار گرفته است، بیان داشت: این مطالعات در تابستان گذشته در شمال غربی دریای خزر در گیلان انجام شده زیرا آمار غرق شدگان در این نواحی قابل تامل بوده است.
وی با اشاره به ضرورت مطالعات موسسه درباره چگونگی تشکیل جریان‌های شکافنده به عنوان یکی از مهم‌ترین مخاطرات دریایی خزر افزود: به طور کلی آب‌های جنوبی خزر «سواحل ایران» شاهد اتفاقات ناگواری برای شناگران بوده است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول