اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

آیت‌الله مصباح یزدی:-2

طلاب به اخلاق توجه ویژه‌ای داشته باشند

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به وظیفه سنگینی که طلاب در هدایت جامعه بر عهده دارند، گفت: طلاب باید در زمینه مسائل اخلاقی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

طلاب به اخلاق توجه ویژه‌ای داشته باشند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی سه‌شنبه شب در دیدار فعالان عرصه تهذیب در استان‌ها و مدارس علمیه سراسر کشور با بیان اینکه اگر معنویت طالبی نداشت کسی دنبال عرفان‌های کاذب نمی‌رفت، تصریح کرد: رفتن به دنبال عرفان‌های کاذب نشانه این است که این انگیزه در دل‌ها وجود دارد و خدا این عطش را در جوانان ایجاد کرده است اما متاسفانه عرضه کالاهای صحیح و آب زلال کم است و وقتی هم آب زلال گیر طالب معنویت نیاید عطش خود را به گونه‌ای دیگر رفع می‌کند.
وی با بیان اینکه در صورت پذیرش این واقعیت، سؤالی مطرح می‌شود که در این جریان چه کسی مسئولیتش بیشتر است، عنوان کرد: مسئله گسترش فرهنگ الهادی و تهاجمات فرهنگی چیزی نیست که یک نفر و دو نفر یا یک ارگان یا دو ارگان بتواند جلوی آن را بگیرد زیرا آخرش فرد با یک ابزار کف دستی مثل گوشی تلفن همراه می‌تواند به همه جا وصل شود و زشت‌ترین، مبتذل‌ترین فیلم‌ها و محرک‌ترین صحنه‌ها را با آن مشاهده کند، آیا می‌توان جلوی آن را گرفت؟
‌مصباح‌یزدی افزود: چقدر باید نیرو صرف شود تا همه سی‌دی‌ها، ماهواره‌ها و سایت‌ها و تلوزیون‌ها را کنترل کرد چه نیرویی می‌تواند اینها را کنترل کند، اصلا امکان ندارد که بتوان جلوی آن را گرفت و روز‌به‌روز هم این وسایل گسترده‌تر می‌شود.
وی بهترین روش برای جلوگیری از گسترش تهاجمات فرهنگی را فعالیت مثبت، تهذیب نفس، تقویت ایمان، تقویت روح تقوا، خدا ترسی و مسئولیت با شیوه‌های مختلف دانست و این سوال را مطرح کرد با این حال مسئول کیست؟
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه آیا دولت می تواند مربی اخلاق تربیت کند و کتاب اخلاقی بنویسد؟ افزود: اگر شما بحث‌های اخلاقی را به خوبی تهیه کنید و به صورت ساده و در حد نوآموز تنزل دادید و به زبان کودکانه نوشتید حداکثر می‌توان به وزارت آموزش و پرورش اصرار کنید که این بحث‌ها را در برنامه‌هایشان بگنجانید.
وی با بیان اینکه گمان بنده این است که روزی امثال بنده احساس کنیم که بزرگ‌ترین بار مسئولیت روی دوش ما بوده است، گفت: بزرگ‌ترین بازخواست‌ها از ما است که شما بودید که می‌توانستید کتاب اخلاقی بنویسید، مربی اخلاق تربیت کنید، زمینه رشد اخلاقی را تقویت کنید و مردم را به صورت های مختلف جذب کنید.
‌مصباح‌یزدی گفت: اگر روزی بگویند که وظیفه شما چه بوده است،‌ آیا افول معنویت و سقوط ارزش‌های اخلاقی را در جامعه نمی‌بینید،‌ آیا انتظار داشتید از آمریکا و انگلیس نسخه بیاورند برای اصلاح یا اقتصاددان‌ها و ارتشی‌ها برای اصلاح بیایند.
وی ادامه داد: اگر کسی بگوید نمی‌دانستیم، می‌گویند منابعش که در اختیارتان بود، قرآن و سنت و سیره اهل بیت (ع) که بود باید استخراج و پردازش و با زبان‌ها و شیوه‌های مختلف در جامعه ترویج می‌کردید.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امثال بنده در این زمینه مسئولیتمان بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: شاید کسانی باشند که به عبادات خود مشغول هستند و حتی خبر از صندوقخانه خود ندارند، آنها نمی‌دانند چه اتفاقی در حال وقوع است اما امثال ما که متوجه شدیم که چه مفاسدی در جامعه رشد پیدا کرده و عطش جوانان به معنویات و اخلاق را می‌بینیم، اگر آرام بنشینیم چه جوابی خواهیم داشت.
وی گفت: گام اول این است که ما صادقانه به خدا و اولیا الهی توسل بجوییم و ابتدا خودمان نجات پیدا کنیم.
‌مصباح‌یزدی با بیان اینکه تعالیم اهل بیت به ما گوشزد می‌کند که مومن هر صبح و شام باید خودش را متهم کند، اظهار کرد: آدم باید خودش جز مفسدین نباشد و اگر مفسد نیست جز فاسدین نباشد.
وی با بیان اینکه انسان می‌تواند در هر علمی مفاهیمی یاد بگیرد و مطالبش را حفظ‌، تحلیل کند و توضیح دهد ولو اینکه خودش معتقد نباشد، اظهار کرد: در علوم دینی هم این امر مصداق دارد، ممکن است کسی 50، 60 سال زحمت بکشد فقیه هم شود اما خودش عمل نکند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: اما در اخلاق این طور نیست، زیرا ‌اخلاق تنها انتقال مفاهیم نیست مربی اخلاقی باید تزکیه کند، باید انسان بسازد اما وقتی می‌تواند این کار را انجام دهد که خودش آلوده نباشد وگرنه تربیتش می‌شود انتقال آلودگی‌ها.
وی گفت: در این زمینه اول باید توجه به مسئولیت شود، مسئولیت تنها گفتن شکیات نیست، البته آن هم هست اما گفتن شکیات خیلی آسان شده است حتی شاید در این زمینه پخش رساله یا پخش شکیات در قالب جدول‌های مختلف کفایت کند.
‌مصباح‌یزدی تاکید کرد: شرط اول این وظیفه این است که خودمان را بسازیم، تا خودمان آلوده باشیم نمی‌توانیم کسی را بسازیم زیرا از کوزه همان تراود که در اوست.
وی افزود: اگر حتی مدتی انسان بتواند ظاهرش را بسازد بالاخره مشتش باز می‌شود و همه چیز مشخص و معلوم می‌شود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان برای اینکه برای ترویج تاثیر‌گذار مسائل اخلاقی توصیه کرد: اول باید احساس مسئولیت کنیم و بدانیم چه وظیفه سنگینی بر عهده داریم، دوم اینکه خودمان را بشناسیم و به خودمان بپردازیم، سوم اینکه خودمان را اصلاح کنیم و بالاخره چهارم ببینیم از چه راهی می‌توانیم بر دیگران تاثیر بگذاریم که این هم راه‌ها و روش‌های مختلفی را دارد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول