اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

دهیار روستای زیبد گناباد:

توسعه قنات زیبد نیازمند 300 میلیون تومان اعتبار است

خبرگزاری فارس: دهیار روستای زیبد گناباد گفت: طرح توسعه قنات زیبد نیازمند اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان است که به گفته مسئولان تأمین این مبلغ برای شهرستان دشوار است.

توسعه قنات زیبد نیازمند 300 میلیون تومان اعتبار است
به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، جعفر محمدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چند سالی است قنات زیبد مقهور از قهر طبیعت خشن شده و با خشکسالی 15 ساله‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که رمق را از روستاییان گرفته است.
وی افزود: این قنات با آبدهی حدود سه لیتر در ثانیه تنها بارقه حیات در بزرگ‌ترین روستای بخش کاخک گناباد را زنده نگه داشته است.
وی ادامه داد: بیش از 10 سال قبل سد خاکی زیبد که از بزرگ‌ترین سدهای شهرستان است زمین‌گیر خشکسالی شده و طراوت و محیط دلنشین آن را به برهوتی غم‌انگیز تبدیل کرده است.
محمدی تصریح کرد: از مجموع 500 هکتار زمین زراعی و باغی زیبد تنها حدود 15 هکتار باقی مانده که از دو قنات آبیاری می‌شود.
وی افزود: یکی از این دو قنات در حال خشکیدن و دیگری که قنات اصلی زیبد است و میانگین آبدهی آن در شرایط طبیعی بیش از 35 لیتر در ثانیه بوده هم اکنون با کمتر از سه لیتر، آب زمین‌های این منطقه را تامین نمی‌کند.
دهیار زیبد گفت: موضوع رسیدگی به وضعیت قنات اصلی زیبد بارها  پیگیری شده و مسئولان هم به‌ویژه در چند سال اخیر هر سال اعتباری هر چند اندک به آن اختصاص می‌دادند.
وی با بیان اینکه پیش از آغاز خشکسالی‌ها هر کشاورز در این روستا سالانه به طور متوسط، حداقل پنج تا 10 تن جو و گندم برداشت می‌کرد، افزود: در حال حاضر  این میزان نیز به نصف رسیده است و جمعیت هزار و 600 نفری روستا به حدود 900 نفر کاهش یافته است.
محمدی گفت: بیش از 500 هکتار از مزارع و باغ‌های روستای زیبد در گذشته با آب‌دهی قنات زیر کشت محصولات زراعی و باغی می‌رفته که این میزان هم اکنون به حدود 15 هکتار کاهش یافته است.
محمدی گفت: چندین بار نیز در سال‌های قبل به  همراه سایر مسئولان شهرستان و متولیان قنات از روند اجرای کار در قنات بازدید شده است.
دهیار زیبد خاطرنشان کرد: طرح توسعه قنات که توسط کارشناسان ارشد استان تهیه شده بود نیز اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان می‌طلبید که به گفته مسئولان تأمین این مبلغ برای شهرستان دشوار است.
محمدی گفت: مسیر قنات نیز نیاز به اصلاح داشت که نه اعتباری برای اینکار بود و نه رمق و امیدی برای روستاییان و جوانان روستا وجود داشت.
محمدی بیان کرد: اجرای طرح توسعه قنات که مورد تأیید کارشناسان است و قنات را به منابع غنی آب متصل می‌کند، زیبد را زنده‌تر از گذشته و زیبدی‌ها را امیدوارتر از قبل با پشتکار و تلاش خود آینده‌ای زیبا را برای سرای زندگی خود رقم بزنند.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول