اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار صورت گرفت؛

برگزاری جلسه شورای ملی زعفران در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: به دنبال اجرای طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران ایران در سه روستای شهرستان قاین، جلسه مشترک شورای ملی زعفران و کانون هماهنگی دانش و صنعت زعفران ایران در روستای کره قاین برگزار شد.

برگزاری جلسه شورای ملی زعفران در خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران ظهر امروز در این جلسه که با حضور کشاورزان برگزار شد، اظهار داشت: باید سیاستگذاران و مسئولان از گرفتن تصمیم در محیط‌های کار و دور از تولیدکنندگان خودداری کنند.
علی حسینی ادامه داد: مشکلات زعفران را باید با حضور کشاورزان، صادرکنندگان، تجار و دولتمردان حل کرد.
وی هدف از اجرای طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران را ارتقای کیفیت طلای سرخ ایران به منظور جلوگیری از تقلب و سوء استفاده از این محصول دانست.
عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران در مورد انتخاب شهرستان قاینات برای اجرای طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران، گفت: چون این شهرستان مهد اولیه تولید و تجارت زعفران ایران بوده است، طرح فوق را از قاینات آغاز کرده‌ایم و با کد دار شدن زعفران خواهیم توانست محل و زمان تولید زعفران را شناسایی کنیم.
حسینی با اشاره به اینکه در سه پایگاه مستقل فرآوری زعفران در سه روستای اجرای این طرح ایجاد شده است، تاکید کرد: کلیه مراحل برداشت تا خشک کردن زعفران توسط ناظران بهداشتی از شبکه بهداشت و درمان و کیفی از بخش کشاورزی نظارت می‌شود.
 
*دفتر شورای ملی زعفران در قاین راه‌اندازی می‌شود
رئیس شورای ملی زعفران ایران نیز گفت: در جلسه مشترک شورای ملی زعفران و کانون دانش و صنعت زعفران که در روستای کره قاین برگزار شد، راه‌اندازی دفتر شورا در شهرستان قاین به تصویب رسید.
غلامحسین شافعی افزود: ما در زمینه تغییر بنیادی در عرصه زعفران و در مهد تاریخی آن، قاینات، کار شایسته‌ای انجام نداده‌ایم.
وی با اشاره به اجرای طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران ایران در قاین گفت: این طرح می‌تواند آغازی برای این اقدام باشد.
شافعی با تاکید بر حفظ جنبه‌های خیرخواهانه و منفعت طلبانه طرح افزود: طرح بهبود کیفیت اثبات این مدعا است که با هزینه بسیار کم می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.
 
*ایجاد فرصت‌های کسب و کار در زمینه زعفران
نماینده بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان نیز که از دیگر همکاران طرح بود نیز با اشاره به سوابق بنیاد  گفت: بنیاد به دنبال آن است که زمینه توسعه مشاغل جدید بر مبنای محصول استراتژیک زعفران را فراهم کند.
ناصر نوربخش با بیان اینکه اجرای طرح های توانمند سازی نیازمند ملاحظات خاصی است، افزود: ما در این طرح از رویکرد اجتماع محور و بهره‌مندی از مشارکت واقعی  مردم استفاده کردیم.
نماینده بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان با اشاره به اینکه در اجرای طرح‌های توانمند سازی کشاورزی باید از تجارب تلخ و شیرین گذشته درس گرفت، افزود: آموزش، بهره‌گیری از تجارب بومی، ایجاد اعتماد، انگیزه و مسئولیت بخشی به کشاورزان رمز موفقیت کار ما است.
وی با اشاره به محرومیت منطقه قاینات تصریح کرد: باید با تاکید بر پتانسیل‌ها و محصولات کلیدی این شهرستان زمینه درآمدزایی و ثروت‌آفرینی را  فراهم کنیم.
نوربخش در ادامه به تلاش بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و بنیاد توسعه فرهنگی سپهر، برای اشتغال‌زایی در عرصه زعفران و زرشک در قاینات و در قالب طرح‌های جدید اشاره کرد.
 
*اگر زعفران را از قاینات بگیرند روستاییان درآمد دیگری ندارند
نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران نیز گفت: شورای ملی زعفران ترکیبی از تولیدکنندگان، کشاورزان، صادرکنندگان و دولتمردان است و همه در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.
محسن احتشام با اشاره به نقش صادرکنندگان در بهبود وضعیت زعفران ایران گفت: زعفران یک کالای لوکس است و بدون صادرات هیچ ارزشی ندارد.
وی با بیان اینکه زعفران یک محصول استراتژیک برای خراسان جنوبی است، افزود: اگر زعفران را از این منطقه بگیرند روستاییان درآمد دیگری نخواهند داشت و زندگی ما وابسته به زعفران است.
وی خطاب به زعفرانکاران، گفت: اگر محصول خوب فرآوری و بسته‎بندی نشود، توزیع مطلوبی هم در بازارهای جهانی ندارد و دسترنج شما ارزش پیدا نمی‎‌کند.
احتشام در پایان تاکید کرد که باید شهرت زعفران قاینات را حفظ کنیم.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول