اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گیلان صورت گرفت؛

برداشت زعفران از مزارع املش برای نخستین‌بار

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی املش از نخستین برداشت محصول زعفران در 13 هزار متر مزارع این شهرستان خبر داد.

برداشت زعفران از مزارع املش برای نخستین‌بار
مهرداد محمدی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در املش با اشاره به آغاز نخستین برداشت زعفران در این شهرستان، اظهار داشت: حدود چهار سال قبل کشت زعفران به صورت آزمایشی در مزارع املش انجام شد.
وی با بیان اینکه در آن زمان با 500 کیلو بذر زعفران کشت را آغاز کردیم، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 13 هزار متر از مزارع املش به  کشت زعفران اختصاص دارد.
مدیر جهاد کشاورزی املش با اشاره به اینکه در کشت زعفران با موفقیت خوبی مواجه هستیم، افزود: امسال نیم هکتار برای کشت زعفران را افزایش دادیم.
وی به تولید بذر زعفران در املش اشاره کرد و گفت: طبق آزمایش‌های استان خراسان که قطب تولید زعفران است، تولید پیاز زعفران در املش مورد تایید قرار گرفت و وزن و اندازه پیاز زعفران مناسب تشخیص داده شد.
محمدی با بیان اینکه خراسان در تولید پیاز زعفران با چالش آب مواجه است، اذعان داشت: از آنجا که ما کمبود آب برای تولید پیاز زعفران نداریم و با توجه به کیفیت خوب تولید پیاز زعفران در املش، به همین دلیل سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای تولید پیاز زعفران با استان خراسان قرار منعقد می‌کند.
وی درباره برداشت محصول زعفران در سال جاری خاطرنشان کرد: امسال به طور متوسط از حدود  13 هزار متر سطح زیرکشت، مقدار دو تا 2.5 کیلو زعفران برداشت می‌شود.
این مسئول، قیمت هر کیلو زعفران برداشت شده را 2 میلیون و 400 هزار تومان عنوان کرد و اذعان داشت: امسال نقاطی در دشت و جلگه املش برای نخستین بار به کشت زعفران اختصاص داده می‌شود.
وی استفاده از بذر تولید کشاورزان املشی را از برنامه‌های آینده برای توسعه زعفران بیان کرد و ابراز داشت: با توجه به اینکه در کشت زعفران مشکل آبیاری نداریم بنابراین از سال آینده برای کشت زعفران از بذری که خودمان تولید می‌کنیم برای افزایش کشت این محصول استفاده خواهیم کرد.
محمدی، واکابی مزارع املش برای توسعه کشت زعفران را از جمله برنامه‌های مهم سال آینده جهاد کشاورزی املش برای افزایش زیرسطح این محصول ارزشمند ذکر کرد.
به گفته وی، برداشت زعفران در مناطق کجید و ملکوت روستاهای مطلاکوه و کلامرود املش صورت گرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: طبق تفاهمنامه با سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برای نخستین بار کشت ازدیاد پیاز زعفران در گیلان اجرایی شد.
ایرج بنیادی، گیلان را در کشت زعفران مستعد خواند و اظهار داشت: طرح آزمایش کشت چهار ساله زعفران در گیلان در املش، رودسر، سیاهکل و رودبار اجرا شده و امسال نیز در تالش این محصول کشت می‌شود.
وی شناسایی مناطق مستعد گیلان برای کشت زعفران را از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: افزایش کشت زعفران در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان است.
بنیادی تصریح کرد: با توجه به آبیاری زیر فشار در مناطق کوهستانی گیلان درصدد افزایش کشت زعفران هستیم.
وی درباره گل‌دهی پیاز زعفران افزود: پیاز زعفران پس از رسیدن به وزن هشت گرم گل می‌دهد و محصول تولید می‌شود.
این مسئول، خاک گیلان را برای ازدیاد پیاز زعفران مناسب خواند و خاطرنشان کرد: پیاز زعفران در گیلان به دلیل برخورداری از شرایط مناسب زودتر از استان خراسان به گل می‌نشیند.
وی، طرح ازدیاد پیاز زعفران را موفقیت‌آمیز خواند و یادآور شد: این طرح روند مطلوبی از سرمایه‌گذاری و بهبود وضعیت کشاورزان گیلان را به دنبال دارد. 
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول