اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی فردوس خبر داد:

کاهش 40 درصدی برداشت زعفران در فردوس

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فردوس از کاهش 40 درصدی برداشت زعفران در این شهرستان خبر داد.

کاهش 40 درصدی برداشت زعفران در فردوس
عباسعلی غلامی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 2 هزار و 800 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصول زعفران قرار دارد.
وی افزود: فصل برداشت زعفران از اول آبان آغاز و تا نیمه آذرماه ادامه دارد و کشاورزان پس از جمع‌آوری گل زعفران از سطح مزارع، اقدام به تمیز و خشک کردن این محصول دارویی می‌کنند.
غلامی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 13 تن زعفران خشک در فردوس تولید شد که میانگین برداشت در هر هکتار چهار کیلو بود.
رئیس جهاد کشاورزی فردوس میانگین برداشت زعفران از هر هکتار در سال جاری را 2.5 کیلو و میزان برداشت زعفران را 8 تن زعفران خشک عنوان کرد.
وی گرمای شدید تابستان، خشکسالی و کم‌آبی را از مهم‌ترین علل کاهش برداشت زعفران دانست و گفت: در سال جاری بیش از 800 هکتار از اراضی زیر کشت زعفران به وسیله تانکر آبیاری شده است.
غلامی افزود: با توجه به کمبود آب در شهرستان و محدودیت منابع مالی، به منظور جلوگیری از بروز مشکل در سال‌های آینده، احداث چاه بحران توسط ستاد حوادث در شهرستان فردوس ضروری به نظر می‌رسد.
رئیس جهاد کشاورزی فردوس ارزش هر کیلو زعفران خشک را یک میلیون و 500 هزار تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به کاهش برداشت زعفران پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول افزایش یابد.
وی یادآور شد: به منظور تولید بهداشتی زعفران، اداره جهاد کشاورزی فردوس علاوه بر آموزش تولیدکنندگان، تعدادی الک برای خشک کردن زعفران به صورت امانی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.
غلامی از توزیع یک‌هزار و 500 کیلو کود بیولوژیک به صورت نیمه‌بها بین کشاورزان شهرستان خبر داد و گفت: کشاورزانی که با محدودیت آب مواجه نیستند به منظور افزایش تولید خود می‌توانند از کودهای بیولوژیک استفاده کنند.
رئیس جهاد کشاورزی فردوس افزود: زعفران محصولی نشاط‌آور، ضدسرطان و درمان بیماری‌های تنفسی و افسردگی است که تولید کنندگان با رعایت مسائل بهداشتی می‌توانند رقابت برای صادرات این محصول را افزایش دهند.
وی تصریح کرد: تعاونی‌هایی که عضو صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان هستند می‌توانند با دریافت تسهیلات چهار ماهه با کارمزد هشت درصد، اقدام به خرید زعفران از شهرستان خود کنند.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول