اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در اثر سرمای زودرس صورت گرفت؛

نابودی 100 تن کشمش تیز آبی در خرم‌دره

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی خرم‌دره گفت: در این شهرستان بر اثر سرمای زودرس حدود 100 کشمش تیز آبی با بارش برف از بین رفته است.

نابودی 100 تن کشمش تیز آبی در خرم‌دره
فریدون داودی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه به حدود 80 هکتار از مزارع شهرستان خرم‌دره در روستای اردجین و یکی دیگر از روستاهای این شهرستان به نام فلج در اثر بارش زود‌رس برف و باران و سرمای زود‌رس خسارت وارد شده است، اظهار داشت: این کشاورزان محصولات خود را به موقع بیمه نکرده بودند، اما مراتب به مسئولان ستاد حوادث غیر مترقبه استان اعلام شده تا خسارت وارده به کشاورزان بررسی، کارشناسی و به  وضعیت آنان رسیدگی شود.
وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت باغات بارده محصول انگور در شهرستان خرم‌دره 2 هزار و 580 هکتار است، افزود: متوسط عملکرد از باغات در این شهرستان 20 تن در هکتار است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم‌دره با بیان اینکه از مجموع انگور برداشت شده از مزارع شهرستان زنجان 70 درصد به کشمش تولیدی تیزابی، آفتابی، آونگی و سایه خشک تبدیل شده است، یادآور شد: با استفاده بهینه از کودهای کشاورزی، ارتقای سطح دانش کشاورزی در بین کشاورزان، مساعد بودن دما در سال‌جاری و عدم سرمازدگی میزان محصول انگور در شهرستان خدابنده افزایش یافته است.
داودی با اشاره به اینکه برای توسعه بخش کشاورزی در این شهرستان برنامه‌ریزی وسیعی صورت گرفته است، بیان کرد: منطقه خرم‌دره از ظرفیت بالایی برخوردار است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم‌دره با اشاره به اینکه با افزایش تولید بیش از پیش در واحد سطح می‌توان زمینه را برای توسعه بخش کشاورزی در خرم‌درهفراهم کرد، یادآور شد: این موضوع مورد توجه بوده است به طوری که امسال شاهد ارتقای تولید در محصولات باغی و زراعی در شهرستان خرم‌دره بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه با انتخاب ارقام پر محصول و مقاوم در برابر گرما زدگی و سرما زدگی شرایط برای برداشت محصول با کیفیت ایجاد شده است، افزود: در همین رابطه کشاورزان خرم‌دره‌ای اقدامات وسیعی را انجام داده‌اند.
گفتنی است، سر سبزی و آب و هوای مطلوب و طبیعت باصفا و روح انگیز خرم‌دره این شهرستان را به یکی از برجسته‌ترین مناطق گردشگری استان مبدل کرده است.
سطح اراضی آبی و دیم زیر کشت شهرستان در مجموع 12 هزار و 391 هکتار است که اراضی زیر کشت آبی 7 هزار و 605 هکتار و سطح زیر کشت دیم 4 هزار و 895 هکتار است.
 مساحت جنگل‌های شهرستان 100 هکتار است که 10 درصد مساحت جنگل‌های استان را شامل می‌شود.
 بر اساس آمار موجود اراضی باغات این منطقه 3 هزار و 779 هکتار ماست که عمده محصولات شهرستان گندم، گردو، انگور، سیب، زردآلو، لوبیا، سیب‌زمینی، آلو و محصولات جالیزی است.
کشت و صنعت دشت خرم‌دره نیز به عنوان شرکتی فعال در زمینۀ باغداری، کشاورزی و پرورش دام نسبت به تولید عمدۀ محصولات باغی و زراعی و دام و طیور به ویژه جوجۀ یک روزه اقدامات گسترده‌ای معمول داشته و هرساله علاوه بر عرضۀ محصولات به بازارهای داخلی، بخشی از آنرا برای صادرات به بازارهای جهانی عرضه می‌کند.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول