اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دهه 80؛

صادرات 32 میلیون دلاری یزد به 319 میلیون دلار رسید

خبرگزاری فارس: معاون تجارت خارجی اداره صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: صادرات استان یزد در دهه 80 جهش قابل توجهی داشته و از 32 میلیون دلار در سال 80 به 319 میلیون دلار در سال 89 رسیده است.

صادرات 32 میلیون دلاری یزد به 319 میلیون دلار رسید
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، ناصر ارسلانی‌زاده پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با گرامیداشت روز صادرات اظهار داشت: گرچه 29 مهر روز صادرات نامگذاری شده اما در استان‌ها از اول تا 15 آبان برای برگزاری برنامه‌های روز صادرات مشخص شده است.
وی با اشاره به برگزاری برنامه متمرکز در تهران در روز 30 مهرماه عنوان کرد: در این مراسم که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، از شرکت کابل‌های شهید قندی یزد به عنوان صادرکننده برتر ملی تجلیل شد.
ارسلانی‌زاده با بیان اینکه امشب (دوشنبه) نیز مراسمی در اتاق بازرگانی یزد برگزار می‌شود و در آن از صادرکنندگان نمونه استان تجلیل می‌شود، افزود: کاشی عقیق، صادق زرگرزاده به عنوان صادرکننده خرما، موکت فیروزه، گروه ستاره کویر یزد، مجتمع صنعتی اردکان، شرکت کاشی مسعود، بازرگانی متعبد، فولاد آلیاژی و پارس مولیبدن بر اساس شاخص‌های مورد نظر، صادرکنندگان برتر استان یزد هستند و از آنها تجلیل می‌شود.
وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به برآورد آماری صادرات استان یزد در دهه 80 اظهار داشت: در این دهه با رشد متعادل و منطقی در صادرات استان مواجه بودیم و به جز سال 87 که به دلیل بحران اقتصادی در جهان، شاهد افت در این زمینه بودیم، در بقیه سال‌های دهه 80 پیشرفت صادرات استان یزد منطقی و قابل قبول بوده است.
ارسلانی‌زاده ادامه داد: رشد صادرات استان یزد در این دهه 10 برابر شده به نحوی که صادرات 32 میلیارد دلاری استان یزد در سال 80 به 319 میلیارد دلار در سال 89 رسیده است.
وی یادآور شد: در هفت ماه نخست امسال 360هزار و 838 تن کالا به ارزش 206 میلیون و 838 هزار دلار از گمرک استان یزد صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 17 و از نظر ارزش 20 درصد رشد داشته است.
ارسلانی‌زاده، قیمت هر کیلو کالای صادراتی در این مدت را 57 سنت اعلام کرد و افزود: این شاخص نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش سه درصدی برخوردار بوده است.
وی صادرات انجام شده در کل کشور در سال گذشته را 15 میلیارد و 6 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: گمرک استان یزد در میان 29 گمرک کشور، رتبه 15 را داشته است.
معاون تجارت خارجی اداره صنعت، معدن و تجارت استان یزد، سهم صادرات این استان در کل کشور را 2.8 درصد اعلام کرد.
ارسلانی‌زاده میزان کالاهای تولید شده در استان یزد که از گمرکات سایر استان‌ها صادر شده است در مدت شش ماه گذشته را نیز 901 هزار تن با ارزش 313 میلیون دلار اعلام کرد که این رقم از نظر وزنی 212 درصد و از نظر ارزشی 77 درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به عمده کالاهای صادراتی استان یزد بیان کرد: کاشی 30 درصد، کابل‌های مخابراتی 15 درصد، قیر جامد 17 درصد، اکسید مولیبدن شش درصد، پسته چهار درصد، تایر و تیوپ دو درصد و ... عمده صادرات استان یزد به شمار می‌روند.
ارسلانی‌زاده با اشاره به سهم صادرات در گروه‌های مختلف استان یزد اظهار داشت: گروه صنعت با 9 هزار و806 درصد از نظر وزن و 94.3 درصد از نظر ارزش در رتبه نخست قرار دارد.
وی یادآور شد: گروه کشاورزی شش درصد وزن و 4.7 درصد ارزش و معدن چهار دهم درصد از نظر وزن و یک دهم درصد از نظر ارزش، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
ارسلانی‌زاده خاطرنشان کرد: صادرات استان یزد به 47 کشور جهان از جمله عراق، پاکستان، سوریه، هلند، افغانستان، ترکمنستان، امارات و ... انجام می‌شود.
وی طراز بازرگانی استان یزد را نیز مثبت بالا اعلام کرد و افزود: واردات استان 90 میلیون دلار بوده در حالی که ارزش صادرات استان بالغ بر 206 میلیون دلار بوده است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول