اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از حذف تیم بسکتبال شهرکرد؛

مربی تیم بسکتبال شهرکرد: پول نبود؛ لیگ نرفتیم

خبرگزاری فارس: بازی‌های سوپرلیگ بسکتبال کشور بهترین میدان برای جولان دادن ورزشکارانی بود که جویای نام و مقام هستند، این در حالیست که تیم بسکتبال شهرکرد با وجود برخورداری از استعدادهای بی‌شمار به‌علت وجود مشکلات مالی از حضور در این مسابقات بی‌نصیب ماند.

مربی تیم بسکتبال شهرکرد: پول نبود؛ لیگ نرفتیم
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ورزش در ایران همیشه به عنوان یکی از مباحث فرعی در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است، موضوعی که در کشورهای توسعه یافته به عنوان یک رکن مهم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به آن نگاه می‌شود.
کشورهایی نظیر آلمان، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی خود را از طریق رونق اقتصادی ورزش به دست می‌آورند، اما در ایران کمتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی از طریق اقتصاد ورزش تامین می‌شود.
اقتصاد از جمله مقوله‌هایی است که در تمامی حوزه‌ها نقش اساسی را ایفا می‌کند، در حوزه ورزش نیز این نقش اساسی مشهود است، حال این سوال مطرح می‌شود که در بخش ورزش این ساز و کارهای اقتصادی چقدر می‌تواند مفید به فایده و نقش تعیین کننده‌ای در جهت‌گیری ورزش کشور داشته باشد.
در پاسخ باید گفت زوایای زندگی و اجرامی که در کنار ما هستند همیشه تازگی خودش را دارد، اما چون ما به همه علوم آگاهی نداریم و در حقیقت ضعیف هستیم؛ سالها طول می‌کشد تا آن اشکال را بشناسیم و به ماهیت آن پی ببریم.
زمانی وقتی در کشتارگاه کشتاری می‌کردند و حیوانی را سر می‌بریدند؛ فقط گوشت آن را استفاده می‌کردند و مشتقات آن به دور ریخته می‌شد، اما امروزه از تمامی بخش‌های حیوانی مثل گوسفند استفاده می‌شود، پس خداوند هر چیزی که آفریده است با ارزش است.
کلید دروازه‌های اقتصادی دنیا نیز در حال حرکت به سوی ورزش است، یعنی جایگاه ورزش به شدت درآمدزا و در حال انحصاری کردن اقتصاد دنیا است، امروزه ورزش رتبه دهم معادلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دنیا را به خود اختصاص داده است و این رتبه هر روز در حال پیشرفت و اوج گرفتن است.

*سوء مدیریت مانع جدی فراروی بهره‌وری از پتانسیل‌هاست

اگر کشوری مثل ایران یک چشم انداز بیست ساله برای ورزش ترسیم کند؛ می‌تواند به اندازه درآمد نفت از ورزش درآمد کسب کند! مثلاً کشوری مانند برزیل چندین میلیون دلار از انتقال و جا به جایی بازیکن به دست آورده است. و در حال حاضر برنامه‌ریزی کرده است که برای انتقال 200 هزار بازیکن که اگر هر کدام را در حد 30 میلیون دلار فرض کنیم، درآمدی به رقم نجومی به دست آورده است.
این امر بدون شک نیازمند ساز و کارهایی است که بیشتر در کشورهای توسعه یافته مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد آنها در این زمینه بسیار کار کرده‌اند، مثلاً در زمینه گردشگری در کشور ما این صنعت ظرفیت توان جذب سرمایه را دارد. اما توان استفاده از آن را نداریم.
کشورهایی مثل اسپانیا به اندازه درآمد نفتی ما از توریسم جذب سرمایه می‌کنند و این نشاندهنده این است که منابع ما و کشورهایی مثل اسپانیا برابر است، شاید در برخی حوزه‎ها ما ثروتمندتر باشیم؛ اما به دلیل سوء مدیریت نمی‌توانیم از آن بهره برداری کنیم.

*ورزش معدن طلاست
ورزش مثل معدن طلایی می‌ماند که در جایی دور دست باشد و نتوان از آن بهره برد، این در حالیست که در حال حاضر بسیاری از تیم‌های استانی از مشکلات مالی به شدت گلایه کرده و یکی پس از دیگری از حضور در لیگ برتر جا می‌مانند. یکی از تیم‌های جا مانده از قطار لیگ برتر بسکتبال کشور تیم بسکتبال شهرکرد است که با وجود برخورداری از پتانسیل‌های بسیار به‎علت مشکلات مالی بسیار نتوانست در مسابقات سوپر لیگ بسکتبال کشور حضور یابد.
 
*پول نبود لیگ نرفتیم
مربی تیم بسکتبال شهرکرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: کمبود اعتبار و عدم حمایت مالی از هیئت بسکتبال شهرکرد برای پرداخت ورودی این تیم به مسابقات لیگ تیم ما را از حضور در این دسته از رقابت‌ها حذف کرد.
ناصر مهدیان افزود: تیم ما با وجود شایستگی‌ها، از حضور در لیگ برتر محروم شد که دلیل اصلی و عمده آن هم نبودن اسپانسر و مشکلات مالی بوده است.
وی در ادامه گفت: این در حالیست که تیم بسکتبال از یک ماه گذشته تمرینات بسیار منظمی را برای حضور قدرتمند در این مسابقات برگزار کرده بود که تمامی این تلاش‌ها بی‌ثمر ماند.
مهدیان عدم حمایت‌ نشدن از سوی سازمان تربت‌بدنی و همکاری نکردن استاندار را از دلایل اصلی حذف تیمش از حضور در لیگ برتر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه تیم ما از قافله مسابقات سوپر لیگ عقب ماند به بازیکنان تیم اعلام کردیم که می‏توانند به‎صورت آزاد به عضویت هر تیمی که مایل هستند بپیوندند تا کمتر حقشان ضایع شود.
 
*بی‌مهری مسئولان به ورزش جفا به مردم است
مربی تیم بسکتبال شهرکرد نادیده گرفتن استعدادهای جوانان استان را ظلم به مردم دانست و گفت: تاکنون هواداران بسیاری در طی تماس‌های تلفنی جویای عدم حضور تیم محبوبشان در مسابقات سوپر لیگ شده‌اند، من قلبا برای هواداران ناراحت هستم که با حضور پرشور در زمان برگزاری مسابقات، تیمشان  را هیچگاه تنها نگذاشته و با حضور در ورزشگاه به بازیکنان روحیه می‏بخشیدند.
وی با طرح این سوال که حال چه کسی می‌خواهد پاسخگوی هواداران این تیم باشد، گفت:  قدر این تیم را ندانستند و به راحتی آن را حذف کردند ، بسکتبال ما در چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت، بطوریکه این تیم موفق شده است تاکنون پنج بازیکن مطرح به تیم ملی معرفی کند.
مربی تیم بسکتبال شهرکرد خاطرنشان کرد: چشم انداز فراروی تیم بسیار نامشخص است و با وضعیت موجود مشخص نیست چه سرنوشتی برای آینده این تیم رقم بخورد.
 
*مدیران صنعتی استان به ورزش نگاه حمایتی ندارند
کاپیتان تیم هیئت بسکتبال شهرکرد نیز در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه ورزش این استان رو به تباهی است، گفت: مسئولان چه زمانی می‌خواهد به داد ورزش استان برسند، بازیکنان تیم ما بسیار با انگیزه و پرشور تمرینات بسیار منظم و منسجمی را به امید حضور قدرتمند در مسابقات سوپر لیگ کشور انجام می‌دادند که در دقیقه نود به علت عدم حمایت مالی از سوی مسئولان ورزش استان از ادامه راه جا ماندیم.
علی جمشیدی افزود: در شرایطی که استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از استان‌های صنعتی کشور، دارای پتانسیل‌های بالایی برای حمایت از ورزش به شمار می‌رود اما، متأسفانه مدیران صنعتی استان به ورزش نگاه حمایتی ندارند.
وی خواستار همکاری مسئولان استان برای حفظ تیم بسکتبال شهرکرد شد و تأکید کرد: از مسئولان استان تقاضا دارم تا به ورزش و هیئت‌های ورزشی استان توجه بیشتری کنند، زیرا در این استان با ظرفیت و توان بالای اقتصادی، توانایی‎های زیادی به‎منظور حمایت مالی بیشتر بخش خصوصی و دولتی از ورزش وجود دارد.
جمشیدی عدم حمایت مسئولان را نوعی جفا به هواداران دانست و گفت: تیم بسکتبال شهرکرد در این استان هواداران بسیاری داشت که متأسفانه با حذف از لیگ بی رغبتی بسیاری را در هواداران ایجاد کرده است که به یقین حمایت هواداران دیگر همچون گذشته نخواهد بود.
وی در ادامه گفت: شخص استاندار قول می‌دهد که بروید در لیگ و ما حمایتشان می‌کنیم ولی فقط وعده می‌دهند.
 
*استاندار باید پاسخگو باشد
کاپیتان تیم هیئت بسکتبال شهرکرد و عضو تیم ملی بسکتبال کشور شخص اول ناکامی اخیر را آقای استاندار دانست و گفت: آقای عنابستانی باید پاسخگوی هواداران این رشته ورزشی باشد، آقای استاندار فقط صحبت از ورزش می‌کند ولی در عمل هیچ قدمی برنداشته است.
وی ادامه داد: همچنین آقای شمسی‌پور رئیس سازمان ورزش و جوانان که نماینده استاندار محسوب می‌شود باید سعی می‌کرد با جذب اسپانسر برای تیم از حذف ناعادلانه تیم جلوگیری کند که این اتفاق نیفتاد.
جمشیدی با اشاره به وعده‌های استاندار در حمایت از قهرمانان مسابقات گوانگجو، گفت: ایشان به من قول دادند چون در مسابقات گوانگجو قهرمان آسیا شدیم یک قطعه زمین هدیه بدهد ولی در ادامه منصرف شدند که این امر انگیزه را در بازیکنان از بین می‎برد.
 
*حذف بسکتبال شهرکرد از لیگ ضربه‌ای مهلک برای ورزش استان بود
رئیس هیئت بسکتبال چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این گفت‌وگو عدم حضور تیم بسکتبال شهرکرد را در مسابقات سوپر لیگ فاجعه‌آمیز دانست و گفت: تیم بسکتبال که تنها تیم سوپر لیگی استان بود که دلیل مشکلات مالی و نبود اسپانسر حذف شد.
غلام‌حسین سقایی ادامه داد: بسکتبال شهرکرد روز به روز در حال پیشرفت بود که با حذف این تیم ضربه‌ای سنگین به این رشته در استان وارد شد.
وی عدم حمایت مالی از سوی ارگان‌های دولتی و خصوصی را ناشی از فقر فرهنگی ورزش در این استان دانست و گفت: ما با اکثر نهادهای فعال در بخش دولتی و خصوصی این استان جلسه‌ای برگزار کردیم که متأسفانه در انتها به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم.
سقایی گفت: در این مسیر نیز استاندار هیچ کمکی به تیم نکردند که این مسئله موجب جا ماندن تیم ما از قافله مسابقات شد.

*هیئت بسکتبال استان 200 میلیون تومان بدهکار است
رئیس هیئت بسکتبال چهارمحال و بختیاری مشکلات مالی فراروی این هیئت را بسیار دانست و گفت: هیئت دیگر توان مالی مناسبی برای ادامه برگزاری مسابقات ندارد، چراکه این هیئت هم از نظر مالی به فدراسیون و هم به بازیکنان و کادر فنی تیم نزدیک به 200 میلیون تومان بدهکار است و دیگر توان آن را ندارد که بخواهد از تیم حمایت کند.
سقایی خاطرنشان کرد: در تمام کشور حدود 95 درصد از تیم‌ها تحت حمایت‌های بخش دولتی هستند، ولی متاسفانه در استان ما هیچ کس به فکر ورزش نیست.
وی خواستار پاسخگویی استاندار در برابر مردم و بازیکنان تیم شد و گفت: تیم ما از نظر آمادگی جسمانی و روانی بسیار آماده حضور در مسابقات لیگ بود که به‌دلیل عدم وجود اسپانسر و کم‌کاری برخی آقایان تیم ما از این مسابقات حذف شد.
سقایی در ادامه گفت: بازیکنان تیم بسکتبال شهرکرد نشان دادند، از قدرت و توانایی بالایی به منظور اثبات شایستگی و حقانیت این رشته در بین سایر استان‌های کشور برخوردار هستند و به همین منظور از مدیران ارشد استان درخواست دارم تا به وضعیت مادی ورزشی توجه بیشتری کنند.
وی اضافه کرد: این هیئت در چند سال گذشته برای جذب اسپانسر تمام تلاش خود را به کار بسته است اما متأسفانه موفق به جذب اسپانسر برای تیم نشدیم، در استان‎های دیگر به جای یک بخش یا همه مالیات کارخانه، تیمی را برای حمایت به بنگاه اقتصادی واگذار می‎کنند، در این استان نیز این روش مطمئناً برای جذب کارخانجات و شرکت‌های بزرگ اقتصادی - که تعدادشان در استان کم نیست - به حوزه ورزش حرفه‌ای جوابگو خواهد بود.
 
*با این اعتبارات نمی‌توان تیم‌داری کرد
مدیرکل سازمان ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر چرایی عدم حضور تیم بسکتبال شهرکرد در مسابقات سوپر لیگ کشور، گفت: رشته بسکتبال در استان ما از طرفداران بسیاری دارد که این مسئله اهمیت حمایت از این تیم را دوچندان کرده است.
محمود شمسی‎پور افزود: متأسفانه اعتباراتی که بر سازمان تخصیص داده شده است به اندازه‌ای نیست که بخواهیم در تیم‎هایمان را در سطح سوپر لیگی کشور نگاه داریم.
وی گفت: ما سال گذشته افزون بر 150 میلیون تومان برای تیم بسکتبال شهرکرد هزینه کردیم که متاسفانه هیچ مقامی کسب نکرد، این در حالیست که اگر این میزان اعتبارات را در رشته‌های انفرادی سرمایه‌گذاری می‌کردیم جواب بهتری می‌گرفتیم.
شمسی‌پور با بیان اینکه تا اسپانسر خوبی نباشد نمی‌توان در لیگ برتر تیم‌داری کرد، گفت: منابع و شرکت‌هایی که در استان ما هستند قادر به تیم‌داری در لیگ برتر نیستند.
وی گفت: در زمانی که خودم مدیرعامل این تیم بودم بودجه تربیت‌بدنی برای این رشته 20 میلیون تومان بود که با رایزنی‌های مختلف تیم را در لیگ برتر حمایت می‌کردیم. 

*آینده بسکتبال شهرکرد در هاله‌ای از ابهام....

به‌‎طور قطع و یقین تخصیص اعتبارات و جذب اسپانسر می‎تواند رونق بخش وضعیت ورزش استان و بالطبع کشور باشد.
پس اگر به ورزش به دیده اقتصادی نگریسته شود؛ می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد و شاید در آینده‌ای نه چندان دور اوضاع اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور عزیزمان ایران را به گونه‌ای رقم زد که ما ایرانیان از آن پس به ایران و نام پر غرورش بیشتر افتخار کنیم.
گزارش از هادی قدیریان
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول