اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان برنامه پنجم توسعه؛

3 درصد بودجه پژوهشی کشور محقق می‌شود‌

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس ‌جمهور گفت: سه درصد بودجه پژوهشی تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق می‌شود.

3 درصد بودجه پژوهشی کشور محقق می‌شود‌
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ابراهیم عزیزی ظهر امروز در همایش معاونان اداری مالی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سراسر کشور که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از خواسته‌های رهبری در ارتباط با بودجه پژوهشی است که بر این اساس در برنامه پنجم توسعه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: در 11بند برنامه پنجم توسعه راه برای امور پژوهشی به صورت کامل ترسیم شده است و در این راستا مقرر شده است که از درآمد ناخالص ملی سه درصد به بودجه پژوهشی اختصاص داده شود.
وی با اشاره به رسالت دانشگاه‌های در کشور و در حوزه‌ها و عرصه‌های گوناگون بیان کرد: آنچه که مسلم است دانشگاه‌های کشور نقش مهمی در رسیدن به چشم‌انداز کشور و رسیدن ایران به اهداف ترسیم شده در افق 1404 دارند.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: بر اساس در سند چشم‌انداز باید ایران به جایگاه نخست منطقه دست یابد، همچنین تا پایان برنامه پنجم توسعه ایران در جایگاه دوم منطقه راباید از آن خود کند.
عزیزی در ادامه به اهمیت توانمندسازی نیروهای انسانی به منظور رسیدن به چشم‌انداز ایران 1404 اشاره و عنوان کرد: آنچه که می‌تواند نقش بسزایی در رسیدن ایران به چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه داشته باشد توانمندسازی نیروها به منظور مشارکت در تولید علم است.
وی تحول و ارتقای علوم انسانی، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگری متون و برنامه‌های آموزشی و ترویج نظریه‌پردازی و کرسی‌های آزاداندیشی و تکمیل نقشه جامع علمی کشور را از جمله اهداف ترسیم شده برای رسیدن به جایگاه برتر منطقه عنوان کرد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در ادامه به بیداری شکل گرفته در منطقه اشاره کرد و گفت: اکنون و به اذعان کارشناسان بیداری شکل گرفته در منطقه از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته است.
عزیزی ادامه داد: در این راستا باید دانشگاه‌ها با توجه به ظرفیت گسترده‌ای که در این حوزه دارند تمام تلاش خود را برای ایجاد الگوی اسلامی و ارائه آن به کشورها منطقه داشته باشند.
وی توجه به مهندسی فرهنگی را یکی دیگر از موارد اشاره شده در برنامه پنجم توسعه دانست و افزود: در این حوزه با توجه به تاکید قانون باید برای طرح‌ها پیوست فرهنگی ارائه شود که در این راستا طرح‌های پذیرفته می‌شود که با رویکرد انقلابی و اسلامی باشد.

* دریافت نشان امام و رهبری برای مروجان اندیشه‌های رهبری
عزیزی در بخش دیگری به اندیشه‌های ناب امام راحل اشاره کرد و گفت: در حوزه پژوهش و کارهای مطالعاتی چنانچه طرح‌ها و مطالعات پژوهشی در حوزه اندیشه‌های امام (ره) از صورت افراد دانشگاهی و یا برای ارائه پایان‌نامه تهیه شود به گونه‌ای که بستر را برای ترویج اندیشه‌های امام (ره)فراهم کند، نشان امام و رهبری داده می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تحول بنیادین در علم و فناوری و بکارگیری علوم جدید در حوزه‌های علمی را ضروری مطرح ‌و اظهار کرد: آنچه مسلم است باید ارتقای دانش و تربیت علمی به عنوان راهبردی اساسی در دستور کار وزارت علوم قرار گیرد.

* ثمره علم در عمل صالح است
وی افزود: شیرین‌ترین میوه‌ای که از کارایی عقل به دست می‌آید علم است و در این حوزه ثمره علم در داشتن عمل صالح است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اظهار کرد: علم باید تبدیل به ایمان به منظور رسیدن به تقوای الهی شود چرا که برخی از افراد با وجود داشتن علم از‌ آن به شکل مناسب بهره نمی‌گیرند که این می‌تواند عاملی برای دنیا طلبی عده‌ای با بهره‌گیری از علم و دانش شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول