اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی:

توسعه کتابخوانی در گذشته مورد غفلت قرار گرفته است

خبرگزاری فارس: معاون امور مجلس، استان‌ها و مشارکت‌های دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: توسعه و ارتقای شاخص‌های کتابخوانی در گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.

توسعه کتابخوانی در گذشته مورد غفلت قرار گرفته است
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، سید جواد سادات فاطمی ظهر امروز در نخستین همایش انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی اظهار داشت: در مقاطعی از سال‌های بعد از انقلاب به خاطر غفلت مدیران و توجه به پروژه‌های عمرانی چون جاده، آب، تلفن و گاز سبب غفلت از برنامه‌های فرهنگی شد.
وی افزود: این رویکرد باعث شد تا رشد متعادل در بخش کتاب‌خوانی اتفاق نیافتد و رشد فوق‌العاده‌ای در سایر بخش‌ها انجام شده، لیکن در بخش کتابخانه‌ها این رشد صورت نگرفته و توسعه نامتوازن باشد.
فاطمی تصریح کرد: اکنون بسیاری از مشکلاتی که در بخش کتابخانه با آن مواجه هستیم به دلیل عدم رشد متوازن بخش فرهنگی و کتابخانه‌ها در این دوره بوده است.
این مسئول ابراز داشت: اینکه رهبری تاکید دارند فرهنگ را از مظلومیت خارج کنید حاکی از دغدغه‌های معظم له برای توجه بیش از پیش به این بخش است
معاون امور مجلس، استان‌ها و مشارکت‌های دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: کشور ما دارای پیشینه فرهنگی غنی است از این رو هرچه در زمینه فرهنگ کتاب‌خوانی رشد کنیم، باز هم نیاز جامعه امروز است.
وی با بیان اینکه  پیامبر ما با کلمه اقرا مبعوث شده، گفت: اعجاز پیامبر گرامی اسلام کتاب بوده است، لذا باید نگاه ما به مقوله کتاب با سایر ملل متفاوت باشد.
فاطمی تصریح کرد: در زمان تاریخ اسلام کتاب‌های زیادی بوده که در معرض تهاجم بیگانگان بوده است و بدین جهت ما را از فرهنگ اسلام دور نگاه داشته‌اند.
وی عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انتظار این است که به نقطه اوج خود برگردیم و به آن دوران که کتاب‌های ابو علی سینا و ابوریحان در دنیا تدریس شده و به عنوان منبعی کامل و جامع در کتابخانه‌های کشورهای غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معاون امور مجلس، استان‌ها و مشارکت‌های دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: استعداد ایرانی اقتضا می‌کند که به آن دوران طلایی برگردیم که نیاز آن تلاش جدی همه بخش‌ها است.
این مسئول با تاکید بر ضرورت ایجاد فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان اضافه کرد: اگر در دانش آموزان عادت به مطالعه را ایجاد نکنیم، یقیناً نمی‌توان در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی موفق شد، لذا نقش آموزش و پرورش در این عرصه بسیار مهم است.
فاطمی با بیان اینکه رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نیز برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و نهضت مطالعه مفید نقش ویژه‌ای را دارند، متذکر شد: چرا باید در صدا و سیما کالاهایی تبلیغ شود که نفعی برای جامعه نداشته و تازه ضرر هم دارد، لیکن به موضوع کتاب‌خوانی کمتر پرداخته شود.
وی اذعان داشت: در سریال‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شود کمتر به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی پرداخته شده است و هر چیزی جز مبلمان، لباس، نوع برقراری ارتباط و... تبلیغ می‌شود، لیکن فرهنگ کتاب‌خوانی مورد غفلت قرار می‌گیرد.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول