اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فروش بازار سیاه آب در رشتخوار؛

1500 هکتار از اراضی زعفران رشتخوار در تشنگی می‌سوزد

خبرگزاری فارس: جمعی از کشاورزان زعفران‌کار رشتخواری که مالکیتی در چاه‌های کشاورزی و قنوات این شهرستان را ندارند، از فروش بازار سیاه آب به کشاورزان زعفران‌کار در این شهرستان گلایه و اعلام داشتند1500 هکتار از اراضی زعفران رشتخوار بدون آب مانده است و در تشنگی می‌سوزد.

1500 هکتار از اراضی زعفران رشتخوار در تشنگی می‌سوزد
به گزارش خبرگزاری فارس از رشتخوار، چند سالی است که به علت خشکسالی و در پی خشک‌شدن یا کاهش شدید منابع آبی و قنوات این شهرستان اراضی زعفران خشک مانده و در فصل آبیاری محصول زعفران از سوی مالکان کل چاه‌های کشاورزی نرخ آب به چند برابر نرخ معمولی می‌رسد به طوری که کشاورزی زعفران را غیر اقتصادی کرده است.
یک زعفران‌کار بدون مالکیت آب که یک هکتار زمین را زیر کشت زعفران برده گفت: این روزها آبیاری اراضی زعفران در رشتخوار آغاز شده و کسانی که مالکیتی در چاه موتورهای کشاورزی ندارند آب را ساعتی بین 35 تا 70 هزار تومان هم می‌خرند که هر هکتار زعفران بین 20 تا 25 ساعت آب می‌خواهد.
وی با تاکید بر نظارت مسئولان بر جریان بازار سیاه آب فروشی توسط کل مالکان گفت: باید برای صادرات این محصول مسئولان نیز چاره اندیشی کنند چرا که با آن همه هزینه کشت زعفران غیر اقتصادی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار  گفت: از آنجایی که نیمی از پیازهای زعفران در رشتخوار دچار مشکل هستند، توصیه می‌‌کنیم کشاورزان قبل از هرگونه اقدام در زمینه کشت زعفران امسال با مهندسان جهاد کشاورزی مشورت کنند ضمن آنکه به منظور جلوگیری از کاشت پیاز نامرغوب خرید، فروش و حمل و نقل پیاز زعفران بدون داشتن مجوز از جهاد کشاورزی با مشکل مواجه خواهد شد.
محمد رستمی با اشاره به خشکسالی و با توجه به اوضاع بد کشاورزی اظهار داشت: کشاورزان باید از هرگونه اقدام خودسرانه در کشت محصولات جدید خودداری کرده و از کارشناسان این اداره کمک بگیرند.
مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار افزود: در سال جاری بیش از یک‌هزار و 500 هکتار از اراضی زیر کشت زعفران این شهرستان با مشکل تامین آب مواجه هستند که باید با مساعدت‌های مالی استان و ادارات سطح شهرستان این قشر را از نگرانی در آورد.
فرماندار رشتخوار نیز گفت: از 43 هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی و باغی در شهرستان رشتخوار بیش از پنج هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول زعفران قرار دارد.
هاشم جنگی در جمع مسئولان ستاد حوادث این شهرستان با درخواست کمک مسئولان استانی و شهرستانی برای تامین آب اراضی زیر کشت زعفران در این شهرستان خاطرنشان کرد: از اراضی زیر کشت محصول زعفران در رشتخوار بیش از یک‌هزار و 500 هکتار آن بدون ذره‌ای آب است که با تدابیری مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان باید برای حل این مشکل در فصل آبیاری به کمک کشاورزان رشتخواری شتافت.
وی گفت: خشکسالی‌های اخیر خسارات فراوانی به زعفران‌کاران رشتخوار زده و میزان تولید زعفران را به خاطر نبود آب کاهش داده است.
وی خواستار جلوگیری از افزایش کشت این محصول در سطح شهرستان شد و گفت:برای تامین آب اراضی کشاورزی با قیمت مناسب با مالاین در حال رایزنی هستیم.
جنگی گفت: در سال جاری کشاورزان را در آبیاری اراضی زعفران با قیمت مناسب یاری می‌کنیم و جلوی بازار سیاه آب فروشی را خواهیم گرفت.
وی خواستار تامین اعتبار از سوی استاندار و سازمان جهاد کشاورزی برای حل مشکل آبیاری زعفران‌کاران این شهرستان شد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول