اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

روند تولید محصولات استراتژیک کشاورزی نگران‌کننده است

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس وضعیت تولید برخی محصولات استراتژیک کشاورزی را نگران‌کننده خواند.

روند تولید محصولات استراتژیک کشاورزی نگران‌کننده است
کاظم فرهمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مهریز با نگران‌کننده توصیف کردن روند تولید برخی از محصولات کشاورزی اظهار داشت: این نگرانی در حالی وجود دارد که وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه تولید این محصولات داشته اما برخی از آنها موفقیت‌آمیز نبوده است.
نماینده مردم مهریز در مجلس با بیان اینکه در تولید گندم مشکل خاصی وجود ندارد، تصریح کرد: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصرف گندم و ضایعات آن کاهش یافته و به دلیل واردات بیش از نیاز در سال گذشته، مقداری گندم در سیلوها باقی مانده است که به همین دلیل از نیازی به واردات این محصول وجود ندارد.
فرهمند، بروز خشکسالی در برخی از استان‌های کشور را موجب بروز مشکلاتی برای تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم خواند و بیان کرد: البته باید وزارت جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی از طریق اصلاح روش‌ها، افزایش بهره‌وری و افزایش تولید تبعات ناشی از خشکسالی را کاهش دهد.
وی ادامه داد: تنها یک نگرانی درباره گندم وجود دارد و آن این است که با توجه به افزایش قیمت جو در سال جاری، ممکن است در سال زراعی۹۱ - ۹۰ سطح زیر کشت جو افزایش یافته و سطح زیر کشت گندم کاهش یابد.
نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس با بیان اینکه در سال زراعی گذشته تولید جو تا حدودی کاهش یافت، یادآور شد: امسال به دلیل کمبود جو، بخشی از علوفه دام از خارج کشور تامین شد اما به احتمال زیاد در سال آینده این مشکل به دلیل افزایش قیمت جو و پیش‌بینی رشد سطح زیر کشت برطرف می‌شود.

* تولید ذرت نگران کننده است
فرهمند با تاکید بر اینکه بیشترین نگرانی درباره تولید دانه‌های روغنی نیز مربوط به ذرت است، تصریح کرد: وضعیت کشت ذرت تا حدودی نگران‌کننده است زیرا سطح زیر کشت آن کاهش یافته و به دلیل کاهش بارندگی با کمبود آب مواجه هستیم.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید به برنامه‌های کشت ذرت توجه بیشتری را معطوف کرده و برنامه افزایش تولید این محصول را در دستور کار قرار دهد.
فرهمند با بیان اینکه به رغم پیش‌بینی‌های صورت گرفته هنوز در دانه‌های روغنی وابستگی شدیدی به واردات وجود دارد، گفت: در دو سه سال اخیر برنامه‌های خودکفایی این محصول تا حدودی کمرنگ شده و هم‌اکنون ۲۰درصد نیاز کشور از طریق تولید داخلی تامین و ۸۰ درصد بقیه وارد می‌شود.
 
* ضایعات برنج کاهش یابد
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت و تولید برنج در سال جاری افزایش یافته است، یادآور شد: از سال گذشته مقداری برنج وارداتی در انبارها باقی مانده و با توجه به افزایش تولید، نیازی به واردات وجود ندارد.
فرهمند با بیان اینکه هنوز تا کاهش ضایعات برنج و مکانیزه کردن مراحل تولید و پس از تولید فاصله زیادی وجود دارد، گفت: بیشترین ضایعات برنج مربوط به فرسوده بودن دستگاه‌های برداشت و شالیکوبی‌هاست که اگر وزارت جهاد کشاورزی تسهیلاتی را برای خرید و واردات ماشین‌آلات جدید و مدرن اختصاص دهد، به طور حتم میزان ضایعات برنج در آینده بیش از پیش کاهش می‌یابد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول