اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان خبر داد:

برداشت 500 هزار تن محصولات کشاورزی خدابنده

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی خدابنده با اشاره به قابلیت‌های این شهرستان ‌در تولید محصولات کشاورزی گفت: امسال 500 هزار تن محصولات کشاورزی اعم از محصولات باغی، زراعی و دامی در شهرستان خدابنده تولید می‌شود.

برداشت 500 هزار تن محصولات کشاورزی خدابنده
 علی عیوضی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه ‌تاکنون 123 هزار تن محصول سیب ‌زمینی از مزارع شهرستان خدابنده برداشت شده است، اظهار داشت: با عنایت به کشت سیب ‌زمینی در سطح بیش از 2 هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان خدابنده پیش‌بینی می‌شود، این محصول نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش تولید را در‌بر ‌دارد.
وی با بیان اینکه عمده ارقام کشت شده محصول سیب‌ زمینی در شهرستان خدابنده آگریا، مارفونا، سانته آ و آلمریا است، افزود: در راستای حمایت از کشاورزان و استفاده از توانمندی‌های آنان و افزایش کیفی محصول تولیدی اقداماتی از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده انجام شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده با اشاره اینکه عمده اقدامات در قالب تعاونی سیب‌زمینی‌کاران دشت قیدار انجام شده است، خاطر نشان کرد: بکارگیری تعداد دو نفر کارشناس کشاورزی به منظور نظارت بر اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت محصول سیب ‌زمینی توسط کشاورزان و احداث پست قرنطینه برای جلوگیری از ورود بذور آلوده به شهرستان از اقدامات مهم مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده در بهبود تولیدات کشاورزی است.
وی تصریح کرد: کشت و تولید بذر‌های مادری کلاس SF به میزان 40 تن (وارداتی از هلند) و گواهی شده کلاس A,E به میزان 500 تن با ارائه مبلغ 2 هزار ریال به ازای هر کیلو در مجموع یک هزار میلیون ریال یارانه به منظور کشت این محصول اختصاص داده شده است.
عیوضی با اشاره به اینکه ارائه و توزیع کود شیمیایی با دریافت تاییدیه از طریق تعاونی سیب ‌زمینی کاران، عضوگیری اعضای جدید به تعداد 30 نفر از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده در سال ‌جاری است، افزود: کشت محصول سیب‌زمینی از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغار و برداشت آن نیز از نیمه نخست مهر ماه آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده با اشاره اینکه سطح زیر کشت محصول سیب‌زمینی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: حدود 250 نفر بهره‌بردار در شهرستان خدابنده به کشت سیب‌زمینی مشغول هستند.
وی به برداشت 13 هزار تن محصول خیار در شهرستان خدابنده اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت خیار در این شهرستان 275 هزار هکتار است.   
عیوضی با بیان اینکه متوسط عملکرد محصول خیار از مزارع این شهرستان 50 تن در هکتار است، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود از مزارع زیر کشت محصول خیار شهرستان خدابنده در سال ‌جاری 13 هزار و 750 تن محصول خیار برداشت شود.
 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده با بیان اینکه محصول خیار در خدابنده به شیوه جوی و پشته‌ای کشت شده و در برخی مزارع از روش آبیاری تی‌تیپ استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: تاریخ کشت این محصول تولیدی در شهرستان خدابنده از 20 اردیبهشت آغاز شده و تا مهر ماه نیز برداشت ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر محصول تولیدی خیار به شکل فروش مستقیم و تازه خوری است، تصریح کرد: محصول خیار برای تولید خیار شور و ترشیجات نیز استفاده می‌شود.
عیوضی با بیان اینکه بازار فروش محصول خیار علاوه بر مرکز استان، استان‌های همجوار از جمله استان قزوین و استان همدان نیز است، افزود: تولید میزان اشتغالزایی این محصول در خدابنده به ازای هر هکتار دو نفر اشتغال مستقیم و 10 نفر نیز اشتغال غیر مستقیم است.
 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده با بیان اینکه تعداد 200 نفر بهره‌بردار محصول خیار در شهرستان خدابنده وجود دارد، با توجه به قیمت هر کیلو محصول خیار به قیمت متوسط 3 هزار و 500 ریال ارزش تقریبی محصول خیار برابر با 48 میلیارد ریال است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول