اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نیمه نخست امسال صورت گرفت:

صدور مجوز 2700 ترخیص کالای مواد غذایی در بوشهر

خبرگزاری فارس: رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی‌ معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در حوزه واردات در سال گذشته دو هزار و 769 مورد مجوز ترخیص کالای مواد غذایی داشته‌ایم که در شش ماهه نخست سال جاری همین تعداد مجوز صادر شده است.

صدور مجوز 2700 ترخیص کالای مواد غذایی در بوشهر
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، سوسن صدری عصر امروز در همایش غذا و دارو در بوشهر اظهار داشت: 252 واحد تولیدی و مراکز نگهداری مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد 152 واحد نگهداری و سردخانه، 78 واحد خوراکی، 17 واحد آرایشی و بهداشتی و 5 واحد بسته‌بندی هستند.
مهندس صدری افزود: در سال گذشته 1300 مورد بازدید از مراکز تهیه و تولید مواد غذایی صورت گرفته که از این تعداد 27 مورد تخلف گزارش شده است.
وی همچنین گفت: از سال 86 تاکنون، 321 پروانه بهداشتی در استان صادر شده که 78 مورد آن مربوط به سال گذشته بوده ‌است.
وی خاطرنشان کرد: مؤثرترین کنترل واقعی می‌تواند توسط خریدار و مصرف‌کنندگان اعمال شود و ما از طریق آموزش عمومی و بسیج همگانی با یاری نهادهای مردمی و مساجد و همکاری مردم مسلمان خود امیدواریم بتوانیم در حفظ سلامت و امنیت ملی موفق باشیم و راه‌های نفوذ سودجویان فرصت‌طلب را ببندیم.
صدری با اشاره به برنامه‌های نظارتی در سطح عرضه گفت: کارشناسان مواد غذایی در قالب طرح PMS یا نظارت پنهان، به طور ناشناس با خرید از مراکز به صورت دوره‌ای و آزمایش محصولات تا رسیدن به اطمینان لازم بر عرضه مواد نظارت می‌کنند.
رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: نظارت بر غذا یک دستور قرآنی است و همه باید بر غذای خود و فرزندانمان نظارت داشته باشیم.
 صدری با اشاره به آیه 259 سوره بقره که می‌فرماید: «به غذای خود بنگر که تغییر رنگ و بو نداده باشد» اظهار داشت: انسان باید به غذای خویش بنگرد و از لحاظ سلامت و حلال بودن غذا آن را بررسی کند.
وی بیان داشت: علاوه بر رعایت اصول بهداشتی در تهیه غذا باید به ترکیبات و مواد تشکیل دهنده آن از نظر فواید و ارزش تغذیه‌ای توجه کنیم.
این مقام مسئول افزود: تضمین سلامت غذا به اندازه تأمین غذا اهمیت دارد و برای دستیابی به این هدف علاوه بر همکاری‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی دولتی ضرورت‌ همکاری صنعت و مصرف‌کنندگان به عنوان محورهای اصلی سیاست‌های تأمین غذای سالم احساس می‌شود.
صدری خاطرنشان کرد: مسئولیت دولت، تدوین قانون غذا، به روز کردن و اجرای آن، همچنین آموزش مصرف‌کنندگان، نظارت بر صنعت، حمایت از تحقیقات، سیاست‌گذاری و تقویت سیستم‌های نظارتی بر بخش غذا برای حصول اطمینان از ایمنی غذا و تضمین سلامت مصرف‌کنندگان است و مصرف‌کنندگان نیز با داشتن اطلاعات کافی باید در سیاست‌‌های غذای سالم شرکت فعال داشته باشند و غذای سالم را در خانه تولید و فراهم کنند.
وی بیان داشت: صنایع باید با استفاده از مواد اولیه مناسب و سالم و تکنولوژی مناسب کیفیت محصول تولید شده ر ا کنترل و تأمین کنند.
صدری افزود: علاوه بر نظارت مداوم بر کیفیت کالاهای خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی و دارویی تولیدی صنایع داخل کشور، کنترل مبادی ورودی مانند گمرکات و بازارچه‌های مرزی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، یکی از مخاطرات جدی در جهان امروز مسئله بیوتروریسم است.
وی اضافه کرد: دشمنان ما و عناصر تروریست با استفاده از مواد آلوده غذایی و بهداشتی، امنیت غذایی و سلامت ملی را تهدید می‌کنند.
این مقام مسئول دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: کالاهایی که شرایط تولید و منشأ آنها مشخص نیست و احتمال تقلبی یا قاچاق بودن آنها می‌رود، به دلیل عدم وجود مجوز ورود وزارت بهداشت و یا مجوز تولید پروانه ساخت کالا، مورد تأیید نبوده و اطمینانی نسبت به کیفیت آنها وجود ندارد و لازم است از خرید آنها خودداری شود.
صدری، عدم آگاهی مصرف‌کنندگان از وجود کالای تقلبی و قاچاق در بازار، توجه نکردن به هشدارهای بهداشتی سازمان‌های ذیربط، ارزان بودن کالاهای مذکور و دقت نکردن در اطلاعات فارسی روی برچسب را از علل عمده فروش و عرضه اینگونه محصولات دانست.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول