اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار آستارا:

سرشماری ایران الگوی کشورهای منطقه است

خبرگزاری فارس: فرماندار آستارا گفت: برخی کشورهای منطقه برای انجام سرشماری عمومی نفوس و مسکن از جمهوری اسلامی ایران الگو می‌گیرند و از اساتید این کشور استفاده می‌کنند.

سرشماری ایران الگوی کشورهای منطقه است
به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، کیوان اسدپور پیش از ظهر امروز در مراسم نواختن زنگ سرشماری عمومی و نفوس و مسکن در دبیرستان دخترانه شهید بهشتی این شهر با اشاره به آغاز همزمان و سراسری سرشماری در سطح کشور اظهار داشت: یکی از دلایل انتخاب مدارس برای برگزاری مراسم آغاز سرشماری، نقش مهم آموزش و پرورش و دانش‌آموزان در آگاه‌سازی مردم به ویژه خانواده‌هاست. 
وی، سرشماری را اقدامی رایج در تمام سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران پس از انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: این امر موجب شده تا برخی کشورهای منطقه از جمهوری اسلامی الگو بگیرند و برای آموزش ماموران سرشماری خود از اساتید و امکانات ایران استفاده کنند.
فرماندار آستارا با بیان اینکه سرشماری تنها با هدف تعیین آمار جمعیت کشور صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: مولفه‌های بسیار مهمی در این کار در نظر گرفته شده است و در مجموع پرسش‌ها و فرم‌های مخصوص به هر خانوار حداقل 20 دقیقه زمان می‌برد.
وی سرشماری را متفاوت با آمارگیری عنوان کرد و با تشریح نقش مهم سرشماری برای برنامه‌های توسعه کشور بیان داشت: در عصر ارتباطات داشتن آمار و اطلاعات دقیق و به‌روز مهم‌ترین عامل برنامه‌ریزی برای پیشرفت کشورها محسوب می‌شود.
اسدپور اضافه کرد: سرشماری در برخی کشورها هر 10 سال یک بار و در تعداد دیگری از کشورها نیز هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود که در ایران برای نخستین بار یک سرشماری بزرگ و سراسری نفوس و مسکن با فاصله زمانی پنج سال برگزار می‌شود که این امر بر اساس مصوبه دولت نهم است.
وی فاصله 20 روزه بین دوم تا 23 آبان را زمان مناسبی برای انجام و پایان موفق سرشماری عمومی نفوس و مسکن دانست و از دانش‌آموزان و معلمان خواست که از امروز برای آگاه‌سازی بیشتر خانواده‌ها در نحوه پاسخگویی به پرسش‌های مختلف ماموران سرشماری اقدام کنند تا این سرشماری دچار تاخیر نشده و در موعد مقرر به پایان برسد.
به گزارش فارس، آستارا با 334 کیلومتر مربع مساحت، شمالی‌ترین شهرستان گیلان به شمار می‌رود که طبق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 85 حدود 80 هزار نفر جمعیت دارد.
این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و بخش لوندویل است و روستاهای آن در حوزه سه دهستان بزرگ ویرمونی، حیران و چلوند قرار دارد.
انتهای پیام/صا20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول