اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور:

تعزیه‌‌خوانی نباید در حصار مناسبت‌های ویژه باشد

خبرگزاری فارس: مدیرکل هنرهای نمایشی کشور گفت: ظرفیت نمایش تعزیه بسیار بالاست و نباید در حصار مناسبت‌های ویژه باقی بماند.

تعزیه‌‌خوانی نباید در حصار مناسبت‌های ویژه باشد
حسین مسافرآستانه در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لاهیجان تشکیل دفتر تئاتر تعزیه و دبیرخانه دائمی تعزیه در تهران و اراک را نشانه برنامه‌‌ریزی برای تعزیه دانست و اظهار داشت: تعزیه رکن اصیل نمایش ایرانی بوده که به عنوان نمایش مذهبی و اعتقادی قابل توجه است.
وی برنامه‌ریزی برای نمایش‌های تعزیه را مورد تاکید قرار داد و افزود: در حال حاضر شاهد سوگواره‌های متعددی درباره اجراهای تعزیه هستیم ولی ظرفیت نمایش تعزیه به قدری بالاست که نباید در حصار مناسبت‌های ویژه باقی بماند.
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور درباره اجرای نمایش‌های تعزیه در ایام محرم و صفر، بیان داشت: در ایام محرم و صفر شاهد اجرای مجالس مختلف تعزیه در سراسر کشور هستیم ولی با توجه به ظرفیت بالای تعزیه، امیدواریم فعالیت دفتر تئاتر تعزیه به سامانه‌ای برسد که شاهد اجرای مستمر نسخه‌های تعزیه‌ای باشیم که نه تنها موضوعات محرم و صفر بلکه در ارتباط با دیگر موضوع‌های فرهنگی کشور به عنوان یک فعالیت جدی در طول سال تعزیه‌های متعددی اجرا شود.
وی با بیان اینکه در طول سال شاهد اجراهای تعزیه در مکان‌های مختلف هستیم، تصریح کرد: امیدواریم هر شهر یک مکان ویژه‌ای برای تعزیه طراحی شود.
مسافرآستانه ادامه داد: در گذشته‌های دور مکان‌های ویژه‌ای در فرهنگ خودمان به اجرای تعزیه می‌پرداختند ولی در حال حاضر به دلیل مناسبتی بودن، در هر کوی و برزن تعزیه برگزار می‌شود که این امر اجحاف به تعزیه است.
وی تعزیه را آبروی فرهنگی ایران قلمداد کرد و اذعان داشت: ثبت جهانی تعزیه نشانه اهمیت این نوع نمایش بوده که ویژه ایرانیان است.
این مسئول، پی بردن به اهمیت نمایش تعزیه را مهم دانست و تصریح کرد: برای این امر از نظر فرهنگی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.
وی همچنین رونق تئاتر را یکی از برنامه‌های جدی اداره کل هنرهای نمایشی عنوان کرد و افزود: در این راستا پروژه‌هایی وجود دارد که می‌تواند رونق تئاتر را به طور مستمر در بر داشته باشد.
مسافرآستانه ارتقای فرهنگ تئاتر در فرهنگ عمومی شهر را توسط نقش آفرینی تئاتر امکانپذیر دانست و یادآور شد: در این راستا برگزاری جشنواره‌های تئاتر خیابانی مهم‌ترین نقش را دارند.
انتهای پیام/صا20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول