اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی فارس با کارگردان شرکت‌کننده در رویش مطرح شد؛

نمایش چهره جهان اسلامی با تولید آثار دینی میسر میشود

خبرگزاری فارس: راشد رادوان کارگردام فیلم مستند «گردان عالیه» اسپانیا معتقد است: از طریق تولید آثار سینمای دینی می‌توانیم چهره جهان اسلامی را به نمایش بگذاریم.

نمایش چهره جهان اسلامی با تولید آثار دینی میسر میشود
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، راشد رادوان کارگردان اسپانیایی شرکت‌کننده در هفتمین جشنواره فیلم رویش معتقد است: فیلم‌ها باید به مخاطب نزدیک باشند و چهره اسلام، دینی که برای همه انسان‌هاست، را به خوبی نشان دهند زیرا از طریق تولید آثار سینمای دینی می‌توانیم چهره جهان اسلامی را به نمایش بگذاریم. گفت‌وگوی تفصیلی خبرگزاری فارس با راشد رادوان را در ذیل می‌خوانید:

*فارس: سینمای دینی چه تاثیراتی می‌تواند در جهان اسلام داشته باشد؟

رادوان: بگذارید این‌طور بگویم؛ امروز فیلمی از امام موسی‌صدر دیدم. این در حالی است که مردم شاید شناخت کافی از صدر نداشته باشند. می‌خواهم بگویم این‌گونه از فیلم‌ها می‌تواند بسیار مؤثر و تاثیرگذار باشند. تاثیرگذار بر روی نسل جوان، نسلی که به واسطه دیدن این قبیل فیلم‌ها می‌تواند شناخت و اطلاعات تاریخی مناسب به دست آورد. دین نقش بسیار موثر و مثبتی در منطقه خاورمیانه دارد. برخی از جریانات برای اینکه بر روی جوامع تاثیرگذار باشند از دین سوءاستفاده می‌کنند و به اسم دین منافع شخصی خود را حرام یا حلال عنوان می‌کنند. باید به این موضوعات بسیار اهمیت دهیم. فیلم دینی می‌تواند تاثیرگذار بوده و خیلی از مشکلات را در مقابله با این جریانات حل کند.
 
*فارس: با وجود این جریانات چگونه با ارائه‌ فیلم دینی ارتباط و تاثیر بیشتری می‌توانیم بر روی مخاطب داشته باشیم؟

رادوان: فرهنگ ما یک فرهنگ دینی است و مخاطب ما هم در جامعه‌ای زندگی می‌کند که یک جامعه‌ دینی و مسلمان محسوب می‌شود، ارائه این آثار حتما اثرگذار خواهد بود. اگر برخی از فیلم‌های مطرح دینی مانند «الرساله» (محمد رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله) را دیده باشید متوجه تاثیر آن بر جوامع خواهید شد. به نظرم باید برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب از  زبان ساده و مستقیم استفاده کنیم. فیلم‌ها باید به مخاطب نزدیک باشند و چهره اسلام، دینی که برای همه‌ انسان‌هاست، را به خوبی نشان دهند. از طریق تولید آثار سینمای دینی می‌توانیم چهره جهان اسلامی را به نمایش بگذاریم.
 
* فارس: با توجه به مشکلات و نیاز جهان اسلام به آثار دینی- سینمای دینی- به نظر شما توانسته‌ایم تولید مناسبی از این آثار داشته باشیم؟

رادوان: فکر می‌کنم جهان اسلام گرفتاری‌های زیادی دارد و ما نمی‌توانیم همه‌ی آن‌ها را در قالب فیلم حل کنیم. می‌توانیم برخی از ویژگی‌ها را مطرح کنیم و با سینمایی که ما را به عنوان تروریست یا عقب‌مانده مطرح می‌کند مقابله کنیم. تمدن اسلامی، تمدن عمیقی است که می‌توان بخشی از آن را با ارائه فیلم‌های دینی به نمایش گذاشته و معرفی نمائیم.
 
*فارس: فیلم‌های تولید شده با موضوع بیداری اسلامی چه میزان می‌تواند در این جریان تأثیرگذار  باشد؟

رادوران: بیداری اسلامی ابتدا در تونس آغاز شد سپس این جریان به مصر منتقل شد، روزهای اخیر با خبر شدیم در لیبی چه اتفاقاتی افتاد و تمام  این جریانات را ما از طریق صفحه‌ی تلویزیون دیدیم. به طور خاص در مورد فیلم‌های مستند صحبت می‌کنم، این تاثیری که در حال حاضر در سیاست کلی منطقه مشاهده می‌کنیم و شاهد اتفاقات آن هستیم همه را از طریق تلویزیون مشاهده کردیم و این نشان از تأثیر قاب تصویر دارد.
 
*فارس: برای ساخت و پرداخت فیلم‌های دینی با چه مشکلاتی روبه رو هستیم؟
رادوان: قبل از هر چیز برای تولید فیلم دینی باید فرهنگ متعالی داشته باشیم، داستان را صحیح ارائه دهیم تا دچار انحراف نشویم که این بسیار مهم و اساسی است. از کارشناسان و عالمان دینی استفاده کنیم تا بتوانیم دیدگاه‌ها دینی خود را به صورت درست و صحیح ارائه دهیم، کارگردان و تیم فنی باید اطلاعات دینی در مورد اثری که تولید می‌کنند داشته باشند نه اینکه از آن بی اطلاع باشند و نکته مهم دیگر اینکه؛ سرمایه‌گذار می‌تواند در این جریان خیلی کمک کننده باشد.
 
*فارس: به نظرتان برگزاری جشنواره‌های دینی مانند جشنواره‌ فیلم کوتاه دینی رویش چه تاثیر و ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
رادوان: باید حتما به صورت بین‌المللی برگزار شود. مسلمانانی که در غرب زندگی می‌کنند هر روز تحت تأثیر هجمه سینمای غرب نسبت به دین اسلام هستند. اگر مطالعه‌ای بر رسانه‌ها و روزنامه‌های غربی داشته باشید متوجه این جریان خواهید شد، باید دین و خصوصیات دین را از طریق سینما و رسانه به مردم نشان دهیم، یکی از راه‌هایی که می‌توانیم دین خود را به خوبی به جهان معرفی نمائیم برگزاری همین جشنواره‌های موضوعی به صورت بین‌المللی است.
انتهای پیام/ ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول