اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با آخرین روز هفته سلامت روان:

زنگ سلامت روان در کاشان زده شد

خبرگزاری فارس: زنگ سلامت روان همزمان با آخرین روز هفته سلامت روان به صورت نمادین با حضور مسئولان کاشان در دبیرستان دخترانه نرجس این شهرستان طی مراسمی به صدا درآمد.

زنگ سلامت روان در کاشان زده شد
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان بعد از ظهر امروز در این مراسم  با تأکید بر لزوم توجه بیشتر نسبت به مباحث بهداشت روان در جامعه گفت: وضعیت روانی و اختلالات بیماری‌های روانی در کشورهای مختلف دنیا سیر صعودی و رو به افزایش دارد.
محمد حسین اعرابی با اشاره به قرار گرفتن معضل افسردگی در کشورها در صدر آمار اختلالات روانی تا سال 2030 تصریح کرد: در حال حاضر بیماری‌های روانی 14 درصد از بیماری‌های جهان را به خود اختصاص داده و تا سال 2020 این رقم به 16 درصد افزایش می‌یابد.
وی افزود: با توجه به اینکه یک نفر از هر خانواده چهار تا پنج نفره در دوران زندگی مبتلا به بیماری یا اختلالات روانی می‌شود، در کشور ما 26 درصد از زنان و 16 درصد مردان مبتلا به بیماری‌ها و اختلالات روانی هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی  کاشان، انسان سالم را محور توسعه دانست و خاطرنشان کرد: جامعه برای توسعه نیاز به انسان‌های سالم، توانمند، کارآمد و برخوردار از سلامت روحی روانی دارد.
وی با اشاره به ضرورت تدوین برنامه مدونی برای بهداشت روانی افراد از بدو تولد تا پایان عمر عنوان کرد: در برنامه‌های کلان دولت، دستگاه‌های متولی این امر و شرکت‌های بیمه‌ای هنوز هیچ برنامه و اعتباری برای بیماری‌های روانی تخصیص نیافته‌است.
وی تدوین برنامه‌های اصولی برای پیشگیری از بیماری‌های روانی در سطح کلان کشوری را از طریق تعامل بین‌بخشی وزراتخانه بهداشت درمان و آموزش پزشکی با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها را میسر دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی، معاونت بهداشتی این دانشگاه و اداره آموزش و پرورش در جامعه به تنهایی متولی امر سلامت نیستند بلکه همکاری و حمایت همه مسئولان در این حوزه ضروری است.
اعرابی اجرای برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه توسط اداره آموزش و پرورش در مدارس را بسیار موثر و سازنده خواند و یادآور شد: آموزش و پرورش بهترین جایگاه برای تعلیم، پرورش و سرمایه‌گذاری در امر بهداشت سلامت از سنین کودکی فرزندان ماست.
وی اجرای این برنامه‌ها را در کاهش ابتلا به بیماری‌های روانی مؤثر و  نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت روانی آینده‌سازان کشور ذکر و اضافه کرد: اگر از این طریق هزینه و سرمایه‌گذاری نکنیم آحاد جامعه در آینده مجبور به تحمل هزینه‌های سنگین و عواقب درمانی غیر قابل جبران می‌شوند.
به گفته وی، بازدهی سرمایه‌گذاری در امر بهداشت روان و سلامت روحی افراد جامعه به ویژه در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی خانواده و جامعه بسیار بالا است.
وی تقویت اعتقادات مذهبی و باورهای دینی افراد، توکل به خدا را از جمله عوامل تاثیرگذار بر سلامت روانی افراد برشمرد و افزود: تزکیه نفس و پالایش روحی، محیط مطلوب خانواده، مدرسه و جامعه، ورزش و تحرک، تغذیه مناسب را نیز از دیگر عوامل مؤثر بر سلامت روانی افراد است. 
مدیر اداره آموزش و پرورش کاشان نیز در این مراسم با استناد به حدیثی گوهر بار از مولای متقیان حضرت علی(ع) گفت: سلامت و امنیت دو نعمت گرانبهایی است که ارزش و قیمت آن مجهول است.
حسین حنطه‌ای افزود: سلامت و درمان جسم و روح مکمل یکدیگر است و از نظر دین مبین اسلام فرد مسلمان شخصی است که دارای سلامت جسمی و روحی باشد و در هیچ مکتبی به اندازه دین اسلام به سلامت جسم و روح اهمیت داده نشده است.
به گفته وی، دین، مذهب و ارتباط با خدا از جمله عواملی است که سلامت روانی شخص را در سایه معنویات و ارزش‌های اخلاقی تضمین می‌کند به طوری که هر چه بشریت ارتباطش با خدا قطع شود و جامعه از این رابطه دورتر شود سلامت روانش نیز به همان اندازه به خطر می‌افتد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، اجرای گروه سرود کوثر مدرسه راهنمایی پسرانه صفاری، نمایش گروه هنری این شهرستان، مسابقه و اهدای جوایز، جلسه پرسش و پاسخ با حضور مشاوران بهداشت از جمله برنامه‌های زنگ سلامت روان بود.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول