اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی:

‌25 درصد مردم ‌دچار یکی از انواع اختلالات روانی ـ عصبی ـ رفتاری هستند‌

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی، بهداشت روان را نیاز مهم و ضروری جامعه امروز دانست و گفت: 25 درصد مردم جهان دچار یکی از انواع اختلالات روانی ـ عصبی ـ رفتاری هستند.

‌25 درصد مردم ‌دچار یکی از انواع اختلالات روانی ـ عصبی ـ رفتاری هستند‌
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک غلامرضا فتح‌آبادی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته بهداشت روان با اعلام شعار سال جاری این مناسبت(پیش به سوی سرمایه‌گذاری برای سلامت روان) اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی، دهم اکتبر را روز جهانی بهداشت روان نامگذاری کرده است که در ایران هفته پایان مهرماه(24  تا30 مهر) به همین  نام، نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه بهداشت روان علمی است برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی که تمام زوایای زندگی را در‌بر می‌گیرد، تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت، بهداشت روان را قابلیت ارتباط هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب تعریف کرده است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: در حقیقت بهداشت روان را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین موضوعات به شمار آورد، زیرا بیماری‌های روانی از زمان‌های قدیم وجود داشته به طوری که بقراط در حدود 400 سال قبل از میلاد عقیده داشته که بیماران روانی را مانند بیماری جسمی باید درمان کرد.
فتح‌آبادی گفت: تقریبا از سال 1930 میلادی بود که این رشته به صورت جزئی از علوم پزشکی درآمد و سازمان‌های روانپزشکی و مراکز پیشگیری در کشورهای مترقی یکی بعد از دیگری فعالیت خود را شروع کردند.
وی با اشاره به تاریخچه بهداشت روانی در کشور اضافه کرد: در ایران نیز به رغم آنکه محمدبن زکریا رازی و بعد ابوعلی سینا به بیماران روانی(دیوانگان آن زمان) توجه داشتند و برای آنها از دستورات مختلف دارویی و روش‌های گوناگون همچون تلقین استفاده می‌کردند، ولی به طور رسمی در سال 1336 برنامه‌های روانشناسی و بهداشت روان از رادیوی ایران آغاز شد.
فتح‌آبادی گفت: در عصر کنونی روز به روز بر اهمیت بیماری‌های روحی و روانی افزوده می‌شود، چرا که فرآیند صنعتی شدن و زندگی پیچیده شهرنشینی بیماری‌های نوپدیدی را برای بشریت به دنبال داشته است.
وی با بیان اینکه بیماری‌های روحی و روانی همچون بیماری‌های جسمی، الزاما کشنده نیستند و در نتیجه مبتلایان به این نوع بیماری کمتر به دنبال درمان خود هستند، اظهار کرد: در اکثر اوقات افراد به دلیل عدم اطلاع‌ از بیماری درمان به موقع انجام نمی‌دهند که همین امر باعث مزمن شدن  بیماری آنان می‌شود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه عدم برنامه صحیح و اطلاع‌کافی از روش‌های پیشگیری و درمان باعث تداوم این بیماری‌ها می‌شود، ابراز داشت: امروزه 25 درصد مردم جهان دچار یکی از انواع اختلالات روانی-عصبی-رفتاری هستند.
فتح‌آبادی پیرامون ویژگی‌های افراد سالم از نظر بهداشت روانی بیان کرد: افراد سالم کسانی هستند که نسبت به خود، خانواده و دیگران بی‌تفاوت نیستند و با دیگران سازگاری دارند، افراد سالم به خود و دیگران احترام می‌گذارند و رابطه‌شان با دیگران سازنده و هدفمند است، ناکامی‌ها و سختی‌های زندگی را آسانتر تحمل می‌کنند، انعطاف‌پذیر بوده و در مواجهه با مشکلات اجتماعی کنترل خود را از دست نمی‌دهد، شناخت آنان از واقعیت نسبتا دقیق است و برای رسیدن به هدف‌های خود براساس عقل و احساس عمل می‌کنند.
وی ادامه داد: این افراد همچنین توانایی حل مشکلات خود را دارند و نیازهایشان را به طریقی برآورده می‌کنند که منافاتی با ارزش‌های اجتماعی نداشته باشد، از اوقات فراغت خود به نحو مطلوب استفاده می‌کنند تا استعدادهایشان به خوبی رشد یابد، دنیا  را گذرگاهی برای رسیدن به آخرت می‌دانند، به دیگران بدبین نبوده، صابر، صادق، درستکار، بخشنده هستند و در نظر دیگران فرد موجهی محسوب می‌شوند.
دبیرکارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده استان خاطر نشان ساخت: 24 مهر سلامت روان و مدارس، 25 مهر سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی، 26 مهر سلامت روان و شیوه زندگی سالم، 27 مهر سلامت روان و حمایت مسئولان، 28 مهر سلامت روان و انگ‌زدایی، 29 مهر سلامت روان و معنویت، 30 مهر سلامت روان و مشارکت‌های مردمی نامگذاری شده است.
وی افزود: طبق مصوبات کار گروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده استان دبیرخانه دائمی توسعه و ترویج و نظارت بر عملکرد و فعالیت‌های مراکز مشاوره روانی- اجتماعی استان با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشاوره و ارتقای وضعیت مشاوره در محل دفتر امور اجتماعی استانداری مستقر شده که  تاکنون مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی و... را مورد بررسی قرارداده و اقدامات لازم با هدف افزایش کیفیت خدمات آنان به عمل آورده است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی درباره مسائل و مشکلات حیطه مشاوره و روانشناسی در سطح استان گفت: نهادینه نشدن فرهنگ روانشناسی و مشاوره در سطح استان، پراکندگی و عدم توزیع مناسب مراکز مشاوره در سطح استان، عدم وجود پوشش بیمه‌ای برای خدمات مشاوره و روانشناسی، بالا بودن نسبی تعرفه‌های مراکز مشاوره و روانشناسی خصوصی با توجه به سطح متوسط درآمدها، فقدان ثبات و امنیت شغلی برای شاغلان این حیطه که بر کیفیت خدمات آنان اثرات سو برجای می‌گذارد بخشی از این مشکلات است.
فتح‌آبادی ادامه داد: استفاده از فارغ‌التحصیلان رشته‌های متفرقه و نامرتبط در این حیطه بر کیفیت مشاوره اثر سو می‌گذارد، عدم اجرای قوانین و مقررات مربوطه در این خصوص(نظیر اختصاص 10 درصد تخت‌های هر بیمارستان به تخت‌های روانپزشکی)، تعدد مراکز ارائه دهنده مجوز به مراکز مشاوره(بهزیستی نیروی انتظامی، سازمان امور جوانان و...)، یکسان بودن تعرفه‌های مراکز مشاوره، عدم درجه‌بندی مراکز مشاوره و روانشناسی از نظر کیفیت خدمات‌دهی، تخصصی‌بودن و... را از دیگر مشکلات موجود در این بخش عنوان کرد.
وی در ادامه به ظرفیت‌های موجود در حیطه بهداشت روانی استان اشاره و اظهار داشت: در استان مرکزی 57 مرکز مشاوره داریم که در آنها 470 روانشناس و مشاور همکاری می‌کنند که نشان می‌دهد به ازای هر 24 هزار نفر جمعیت استان یک مرکز مشاوره و به ازای هر سه هزار شهروند استان یک نفر روانشناس و مشاور مشغول فعالیت هستند، همچنین تعداد 124 تخت روانپزشکی نیز در بیمارستان‌های استان در حال ارائه خدمت به مردم می‌باشند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: در مدارس مقاطع راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی استان نیز به ازای هر 475 نفر دانش‌آموز یک روانشناس و مشاور در حال ارائه خدمات مختلف مشاوره‌ای و روانشناسی به این عزیزان هستند.
به گفته وی در دانشگاه‌های سطح استان نیز 109 مشاور و روانشناس وجود دارد که نشان می‌دهد به ازای هر 1060 دانشجو یک مشاور و روانشناس مشغول ارائه خدمات به دانشجویان است.
فتح‌آبادی خواستار حل این تنگناها از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه شد‌ و در این میان نقش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره سازمان بهزیستی کشور، صدا و سیما و بیمه مرکزی را مهم دانست.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول