اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پشت سر آب‌انبار، روبرو سراب؛

هرنگ و کوخرد بستک کماکان تشنه‌اند

خبرگزاری فارس: بستک یکی از مناطقی است که بزرگترین، مهمترین و پرتعددترین آب‌انبارهای کشور در آن قرار دارد،‌ سازهایی که مهمترین نقش را در قرن‌های اخیر در تشکیل و پایداری شهرها و روستاهای جنوب بر عهده داشته‌ است.

هرنگ و کوخرد بستک کماکان تشنه‌اند
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، آب‌انبار که در واقع سازه‌ای برای ذخیره آب است به ویژه در شمال هرمزگان و جنوب فارس به عنوان نماد این مناطق شناخته می‌شود.
شاید به نظر می‌‌آمد طی دهه‌های اخیر با گسترش و توسعه شرکت‌های آبرسانی در روستاها و شهرهای جنوبی، ماموریت تاریخی این بناها به پایان رسیده باشد، اما گویا روز به روز مردم قدر این بناها را بیشتر از گذشته می‌دانند.
"کوخرد" و "هرنگ" دو روستای پر جمعیت شهرستان بستک به شمار می‌رود، که در این دو روستا آب‌انبارها به وفور دیده می‌شود و به درستی مردم قدردان این سازه‌ها هستند.
در این مطلب می‌خواهیم با مهم‌ترین مشکل این دو روستای پر جمعیت در شهرستان بستک کم‌آب آشنا و شاید به نحوی راهکارها را بیان کنیم.
این دو روستا با فاصله چهار کیلومتری از یکدیگر با وجود اینکه در منطقه‌ای قرار دارند که از نظر وجود سفره‌های زیر زمینی با شیرینی آب در بعضی از نقاط آن روبرو است، اما مهمترین و اساسی‌ترین مشکل این دو روستا کمبود محسوس "آب شرب" است.
از آنجایی که یکی از نیازهای اساسی بشر برای زندگی و ادامه حیات سالم استفاده از آب بهداشتی است، این دو نقطه پر جمعیت شهرستان از آب آشامیدنی شرب بی‌بهره‌اند و اگر هم آب شربی از طریق آب انبارها مورد مصرف ساکنان این نقاط قرار می‌گیرد به دلیل وجود گسترش آلودگی‌های محیطی طی سال‌های خشک، نامناسب و غیر بهداشتی است.
وجود سفره‌های محدود زیرزمینی، وسعت و پراکندگی منازل و افزایش جمعیت در این نقاط بر استفاده از حجم بیشتر آب سفره‌های زیرزمینی و دسترسی به آب را دشوار را ساخته است.
هر چند خیران کماکان در ساخت آب‌انبار همت می‌گمارند اما برای سرریز شدن آب انبارها خیران نمی‌توانند نقشی داشته باشند چرا که به دلیل میانگین بارندگی بسیار کم که در این منطقه وجود دارد، آب‌انبارها نیز در این سال‌ها همیشه خالی از آب‌اند.
کارشناسان مسائل بهداشتی و درمانی شهرستان بستک در این راستا می‌گویند: اتصال چاه‌های بسیار زیاد فاضلاب در نقاط مسکونی با چاه‌های آب و آب‌های مورد استفاده بیماری‌های مختلفی را در بین مردم این مناطق رواج داده است.
گویا مردم از ناسالم بودن آب خود غافلند چرا که در غیر این صورت اصلا آب را بدون جوشانیدن مصرف نمی‌کردند.
بیماری‌های روده‌ای گوناگون و بیماری‌های انگلی در کودکان اکثر از طریق آب ناسالم در این مناطق به وجود و سال‌هاست که در این مناطق شایع است.
اما راهکار و چاره چیست؟ مسئولان محلی این مناطق با انعکاس نبود آب سالم به مسئولان شهرستان خواهان آبی سالم و بهداشتی‌اند.
همچنین از طرف مسئولان و نماینده غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در راستای حل مشکلات آبی مناطق یاد شده مقرر شده است از طریق دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن بخشی از مشکلات در این بخش رفع شود.
هر چند از مسئولان انتظار می‌رود در راستای بهره‌مندی بخش‌های مختلف شهرستان بستک از خط لوله انتقال آب محرم نیز فکری اساسی کنند.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول