اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت برنامه اشتغال خراسان جنوبی؛

7 ماه گذشت؛ تنها 38 درصد تعهد اشتغال محقق شد

خبرگزاری فارس: خراسان جنوبی برای سال جاری تعهد ایجاد 24 هزار فرصت شغلی را دارد و علی‌رغم تلاش مسئولان استانی پس از گذشت هفت ماه از سال تنها 38 درصد این آمار در استان محقق شده است.

7 ماه گذشت؛ تنها 38 درصد تعهد اشتغال محقق شد
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در چند سال اخیر نرخ بیکاری در کشور وضعیت مطلوبی ندارد و افزایش این نرخ سبب شد که مسئولان راه‌حل‌های گوناگونی برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در سطح کشور ارائه کنند که از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده، طرح‌های خوداشتغالی و مشاغل خانگی اشاره کرد.
همچنین به نظر می‌رسد مهم‌ترین هدف دولت در سال 90 که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال در کشور باشد تا به این وسیله زمینه رشد و توسعه اقتصادی بیشتری در سطح کشور ایجاد شود.
پس از ایجاد بیش از یک‌میلیون فرصت شغلی جدید در سال گذشته امسال دولت هدف‌گذاری ایجاد اشتغال به میزان بیش از دو برابر سال گذشته را مشخص کرد و همه مسئولان کشور بسیج شدند تا در سال 90 وعده ایجاد 2.5 فرصت شغلی در کشور محقق شود.
اگر وعده دولت در بخش اشتغال در سال جاری محقق شود بخش عظیمی از مشکلات بیکاری کشور حل می‌شود.
 
* منابع و مصارف بانکی در خراسان جنوبی همخوانی ندارد
خراسان جنوبی که سال گذشته کارنامه خوبی در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در سطح کشور داشته است و با همت و پیگیری مسئولان استانی به ویژه شخص استاندار که در برخی جلسات کارگروه اشتغال استان حضور پیدا می‌کرد و در جلسات شورای عالی اشتغال کشور نیز حضور فعالی داشته سبب شد که با وجود تعهد ایجاد 10 هزار فرصت شغلی در استان بیش از 16 هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های مختلف ایجاد شود.
ایجاد بیش از 16 هزار فرصت شغلی در استان در شرایطی صورت گرفت که منابع و مصارف بانکی در خراسان جنوبی که دارای مردمی با کمترین درآمد خانوار در سطح کشور است با هم همخوانی ندارد و مصارف بانکی استان ما بیش از منابع آنها است و این مسئله سبب شده که ارائه تسهیلات برای طرح‌های اشتغال در برخی از موارد با مشکل مواجه شود.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مبنای اصلی اشتغال در مناطق مختلف جذب سرمایه‌گذاری و توسعه این بخش بوده، در حالی که خراسان جنوبی یکی از استان‌های محروم، نوپا و کم‌برخوردار کشور به شمار می‌‌آید و از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری کمتری نیز برخوردار است.
 
* مسئولان برای سرمایه‌گذاری توفیقی نداشته‌اند
هر چند مسئولان استان ما برای جذب سرمایه‌گذار غیربومی در استان تلاش‌های خوبی را انجام داده‌اند و به محض اظهار تمایل یک سرمایه‌گذار در استان جلسات ستاد سرمایه‌گذاری برای تسهیل در روند صدور مجوزها و امور اداری تشکیل می‌شده است اما به اذعان مسئولان در سال گذشته توفیق چندانی نصیب استان ما در بخش سرمایه‌گذاری نشده است.
نبود جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در استان سبب شده که سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در استان ما داشته باشند و این مسئله نیازمند این است که در قوانین سرمایه‌گذاری در مناطق محروم تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود.
 
* همه هم و غم مسئولان استان ایجاد مشاغل پایدار است
معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان جنوبی و قائم مقام استاندار در شورای اشتغال استان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: ما همه هم و غم خود را به کار بستیم تا آمار اشتغال استان محقق شود.
مجید امینی مشکلات بانکی در ارائه تسهیلات به متقاضیان اشتغال را یکی دیگر از مشکلات استان در بحث اشتغال عنوان کرد و افزود: سرمایه بانکی از محل سپرده‌های مردم بوده و چون درآمد خانوارهای استان ما در سطح کشور بسیار پایین است این منابع بانکی در استان ما نیز به میزان کافی نیست و بقیه استان‌ها نیز منابع بانکی خود را برای سرمایه‌گذاری در مناطق خود مصرف می‌کنند.
وی نبود سرمایه‌گذار بومی در استان را یکی دیگر از مشکلات بانکی استان عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری اساس اصلی ایجاد اشتغال است و استان ما نیز با کمبود سرمایه‌گذار بومی و عدم استقبال سرمایه‌گذاران خارج استانی مواجه است.
 
* 1150 میلیارد تومان منابع بانکی خراسان جنوبی
معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: منابع بانکی استان ما یک‌هزار و 150 میلیارد تومان است در حالی که یک هزار و 400 میلیارد تومان مصارف بانکی استان است که در دست مردم قرار دارد.
امینی حل مشکل سرمایه‌گذاری را یکی از راه‌حل‌های اصلی حل مشکلات اشتغال استان عنوان کرد و گفت: استان ما جاذبه سرمایه‌گذاری چندانی ندارد و فرد سرمایه‌گذار بقیه مناطق کشور که وضعیت بهتری برای سرمایه‌گذاری دارد را انتخاب می‌کند.
 
* نرخ بازگشت سرمایه در خراسان جنوبی پایین است
وی ادامه داد: نرخ بازگشت سرمایه‌ در خراسان جنوبی بسیار پایین است چرا که فرد باید به عنوان مثال هم مواد اولیه را به استان وارد کند و هم برای فروش، محصولات را به خارج استان منتقل کند و این مسئله سبب می‌شود سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان استان ما توان رقابت با سایر تولیدکنندگان در سطح کشور را از دست بدهند.
معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان جنوبی اختصاص خط اعتباری ویژه برای تامین منابع بانکی استان را یکی دیگر از راه‌حل‌های ممکن برای حل مشکل اشتغال استان عنوان کرد و افزود: تحقق این مسئله نیازمند توجه ویژه مسئولان به مناطق محرومی مانند خراسان جنوبی است.
 
* باید 2.5 فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شود
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز در ارتباط با اشتغال استان به خبرنگار فارس گفت: دولت امسال برای ایجاد 2.5 میلیون فرصت شغلی جدید در کشور بسیج شده و همه مسئولان باید برای تحقق این هدف تلاش کنند.
عابدین محمدی به تعهد اشتغال استان برای سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: خراسان جنوبی در سال جاری تعهد ایجاد 24 هزار و 496 فرصت شغلی جدید در استان را دارد.
 
* تنها 38 درصد تعهد اشتغال استان تحقق پیدا کرده است
وی به آمار اشتغال ایجاد شده استان که در سامانه رصد ثبت شده است نیز اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی استان باید آمار اشتغال دستگاه اجرایی خود را به صورت ماهانه در سامانه رصد ثبت کنند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: تمام آمار اشتغال استان به غیر از آمار بخش مسکن باید در این سامانه ثبت شود و باید در استان به جز بحث مسکن که در سامانه ثبت نمی‌شود 14 هزار و 497 فرصت شغلی جدید در استان ایجاد شود.
محمدی افزود: تا کنون آمار اشتغال برای 5 هزار و 566 نفر در سامانه رصد ثبت شده است که این آمار 38 درصد تعهد استان است.
وی تصریح کرد: از نظر ثبت میزان اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد خراسان جنوبی جزو استان‌های از متوسط به بالا در سرجمع کشوری بوده و در این بخش استان ما رتبه 13 کشوری را تا کنون کسب کرده است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی عدم ابلاغ تسهیلات اشتغال به استان را یکی از دلایل تحقق تنها یک سوم تعهد اشتغال استان پس از گذشت بیش از نیمی از سال در استان عنوان کرد و گفت: در سه چهار ماه نخست سال کار هماهنگی انجام شده و تسهیلات اشتغال نیز در بخش‌ اشتغال خانگی و طرح‌های خوداشتغالی اخیرا به استان ابلاغ شده است.
 
* به تحقق تعهد اشتغال استان خوش‌بین هستیم
محمدی پیشرفت کار در چند ماهه نخست سال جاری در استان برای ایجاد اشتغال را مطلوب عنوان کرد و افزود: مجموعه مدیران استان نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا به تعهدات اشتغال استان در سال جاری بتوانیم عمل کنیم.
وی با اشاره به دور چهارم سفرهای استانی هیئت دولت به استان‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه در طی سفر چهارم هیئت دولت به استان‌ها تنها کارگروه اشتغال به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود ما پیشنهاداتی برای تصویب در این کارگروه به نهاد ریاست جمهوری ارائه کردیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: پیشنهاداتی برای ارائه به کارگروه اشتغال استان در سفر تهیه شده و در جلسه‌ای که با حضور استاندار، معاون برنامه‌ریزی و تعدادی از مدیران در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد این پیشنهادات مطرح شد.
محمدی ادامه داد: این پیشنهادات تا حدودی مورد توافق مسئولان نهاد ریاست جمهوری نیز قرار گرفت تا جزء دستور کار کارگروه اشتغال استان که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود مورد تصویب قرار گیرد.
 
* 50 درصد تسهیلات بنگاه‌های زودبازده جذب نشد
وی تصریح کرد: یکی از این پیشنهادات بحث تامین منابع بانکی برای بانک‌های استان است چرا که از سهمیه تسهیلات بنگاه‌های زودبازده در سال 84 و 88 که ابلاغ شده 50 درصد جذب نشده است که دلیل اصلی آن کمبود منابع بانکی استان است که درخواست شده این منابع تامین و بانک‌های استان تجهیز شود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بحث کاهش سود کارمزد تسهیلات استان نسبت به سایر نقاط کشور را یکی دیگر از این پیشنهادات عنوان کرد و افزود: ما به مسئولان پیشنهاد کردیم که دولت در شهرستان‌های مختلف حداقل در هر شهرستان در یک طرح بزرگ سرمایه‌گذاری کند.
 
* دولت باید در مناطق کم‌برخوردار سرمایه‌گذاری کند
محمدی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری مطابق اصل 44 قانون اساسی است چون در این اصل قید شده که تصدی‌گری‌های دولت در استان‌های برخوردار به بخش خصوصی واگذار شود و در استان‌هایی که امکان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی وجود ندارد دولت می‌تواند سرمایه‌گذاری کند.
وی بحث تامین سود و کارمزد تسهیلات سال‌های گذشته را یکی دیگر از پیشنهادات این مجموعه به کارگروه اشتغال عنوان کرد و گفت: این پیشنهادات تقریبا مورد تایید قرار گرفته و امید است مورد تایید نهایی نیز قرار گیرد.
--------------------------
گزارش از مژگان حمیدی
-------------------------
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول