اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از دوم آبان ماه صورت می‌گیرد؛

حضور 922 مأمور آمارگیر در حوزه‌های شهری و روستایی قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری قزوین از مراجعه 922 مأمور آمارگیر به درب منازل در سطح حوزه‌های شهری و روستایی استان قزوین از دوم آبان ماه جاری خبر داد.

حضور 922 مأمور آمارگیر در حوزه‌های شهری و روستایی قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، منوچهر حیاتی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: هفتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در آبان ماه سال جاری اجرا می‌شود که یکی از مهمترین نتایج سرشماری استفاده از برنامه‌ریزی‌های دقیق در برنامه‌های کلان کشور و استان است.
وی ادامه داد: اهمیت دیگری که بحث سرشماری دارد این است که نتایج به دست آمده در سرشماری به عنوان بانک اطلاعاتی قوی و غنی در برنامه‌ریزی استفاده می‌شود و در عصر اطلاعات یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها، حجم و وسعت بانک‌های اطلاعاتی است.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری قزوین اضافه کرد: در سال 2010 و 2011، 70 کشور سرشماری عمومی نفوس و مسکن را اجرا کردند و در کشور ما نیز هفتمین سرشماری نفوس و مسکن در سال جاری اجرا می‌شود.
وی توضیح داد: نخستین سرشماری در کشور ما در سال  1335 انجام شد و هر 10 سال این سرشماری صورت می‌گرفت و در سال 1386 دولت مصوبه‌ای را به اجرا درآورد و مقرر شد که سرشماری‌ها پنج ساله انجام شود که یکی از دلایل این موضوع نیاز به اطلاعات به روز برای برنامه‌ریزی‌های دقیق بوده است.
حیاتی در خصوص تأثیرات و بازخورد سرشماری عمومی نفوس و مسکن عنوان کرد: سرشماری در توزیع عادلانه بودجه در سطح کشور و استان، تخصیص منابع مالی، ارائه خدمات مختلف نظیر آب، برق و گاز، انتخابات، صنعت، آموزش و پرورش، بخش‌های کشاورزی و غیره اثرگذار است.
وی اعلام کرد: با توجه به اهمیت موضوع سرشماری، اقدامات لازم در سطح استان از چهار ماهه گذشته آغاز شده است و ابتدایی‌ترین کار به روز رسانی نقشه‌های مورد نیاز سرشماری بود که در استان انجام شده است.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری قزوین افزود: در بحث جذب نیروی انسانی، نیز سایتی توسط مرکز آمار ایران برای ثبت نام متقاضیان در نظر گرفته شد که در استان قزوین 3 هزار و 300 نفر ثبت نام کردند که در دهم و یازدهم مهر ماه مصاحبه و گزینش از ثبت‌نام‌شدگان به عمل آمد و کسانی که امتیازات بالاتری کسب کردند، انتخاب شدند.
وی خاطر نشان کرد: برای بحث سرشماری، سه دوره آموزشی در استان در نظر گرفته شد که یک دوره آموزشی در تهران برای معاونان فنی برگزار شد، دور دوم آموزش برای کارشناسان مسئول فنی و مدرسان مرحله سوم آموزش در شهر قزوین برگزار شد و مرحله سوم آموزش نیز ویژه مأموران، بازبین، کارشناس بازبین و مسئول گروه بود.
حیاتی یادآور شد: 54 کلاس در مرحله سوم در سطح استان تشکیل شد و آموزش مرحله سوم 12 روز به طول انجامید و بر اساس آزمونی که برگزار می‌شود نیروها برای رده‌های مأمور، بازبین، کارشناس بازبین و مسئول گروه انتخاب می‌شوند.
وی تصریح کرد: در مرحله سوم آموزش با توجه به 10 درصد ذخیره، 1612 نفر شرکت کردند و سرشماری عمومی نفوس و مسکن از دوم آبان ماه تا 22 آبان ماه جاری صورت می‌گیرد و کسانی که به صورت مأمور هستند به درب منازل مراجعه می‌کنند و اگر کسانی حین کار انصراف دهند از نیروهای ذخیره استفاده می‌شود.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری قزوین اظهار کرد: حدود 922 حوزه در سطح استان داریم که به ازای هر حوزه یک مأمور اختصاص داده شده است و هر مأمور به یک حوزه مراجعه می‌کند و هر مأمور باید در هر حوزه در مناطق شهری 400 فرم و در مناطق روستایی 380 فرم را تکمیل کند.
وی تأکید کرد: پیش بینی ما در استان 360 هزار خانوار است و نحوه اجرای سرشماری به صورت مراجعه حضوری مأمور به درب منازل است که مأموران دارای کارت شناسایی نارنجی رنگ هستند و پوششی متحدالشکل داشته و جلیقه‌های یشمی رنگ دارند.
حیاتی عنوان کرد: اگر هنگام مراجعه مأمور، خانواده‌ای حضور نداشته باشد مأمور بار دیگر مراجعه می‌کند و در صورت نبود خانواده، فرمی تهیه شده که مأمور آمارگیر مشخصات و شماره تماس خود و ستاد را یادداشت کرده و به داخل منزل انداخته تا خانواده با مأمور تماس گرفته و زمان حضورشان در خانه را اطلاع دهند.
وی گفت: همچنین در صورتی که خانواده‌های موفق به تکمیل این فرم نشود در هر شهرستان مکان ستادها  و شماره تماس اعلام می‌شود و خانوارها مراجعه کرده و فرم‌ها را تکمیل می‌کنند.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری قزوین اضافه کرد: سرشماری عمومی نفوس و مسکن باید طی 21 روز صورت گیرد و اطلاعات اصلی در قالب فرم شماره دو و با 80 سؤال است که شامل مشخصات افراد خانوار، محل اقامت، مهاجرت، وضعیت تحصیل و اشتغال، وضعیت زناشویی، دین، مسکن خانوار و غیره است.
وی عنوان کرد: فرم‌های دیگری نیز وجود دارد که مکان‌ها فهرست می‌شوند، فرم شماره سه نیز مختص خانوارهای موسسه‌ای نظیر خوابگاه‌ها است و فرم شماره چهار نیز شناسنامه آبادی است که توسط مطلعان محلی تکمیل می‌شود.
حیاتی اعلام کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های این سرشماری درج کد ملی و کدپستی در فرم‌ها است و برنامه دولت است در ادامه کار ارتباط بین کد ملی و کدپستی را برقرار کند و با در اختیار داشتن کد ملی دسترسی به مشخصات دیگر فرد امکان‌پذیر شود.
وی با اشاره به اهمیت همکاری مردم با مأموران تأکید کرد: آنچه در اجرای سرشماری بسیار به ما کمک می‌کند، نحوه پاسخگویی مردم است و لازم است همکاری خوبی را با مأموران داشته باشند و در زمان مراجعه مأموران نیز باید کارت ملی و شناسنامه اعضای خانواده و یکی از قبوض برق، گاز و یا تلفن در دسترس باشد.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری قزوین عنوان کرد: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن یک‌هزار و 535 نفر رده‌های اجرایی فنی، 45 نفر رده‌های ستادی و 312 نفر نیز راننده هستند و ساعت کار مأموران 9 صبح تا 17 بعد از ظهر است و روزانه 20 فرم مربوط به خانوار باید تکمیل شود.
وی در پایان با اشاره به مکان ستادهای سرشماری در سطح استان توضیح داد: ستاد سرشماری شهرستان قزوین در بیمارستان ولایت (مینودر)، ستاد سرشماری شهرستان البرز در انتهای خیابان شهید مطهری، مدرسه شهید رجایی، ستاد سرشماری شهرستان آبیک واقع در پروهش‌سرای معلم، ستاد سرشماری شهرستان تاکستان واقع در انتهای خیابان بازیار، کانون فرهنگی شهید باهنر است و در شهرستان بوئین زهرا نیز این ستاد در بخشداری مرکزی واقع است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول