اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی خواستار شد:

حذف تشریفات در رسیدگی به پرونده‌های قضایی‌

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم با اشاره به ضرورت تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضائی، خواستار حذف تشریفات در این قوه شد.

حذف تشریفات در رسیدگی به پرونده‌های قضایی‌
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود به وضعیت قیام‌های منطقه اشاره و اظهار کرد: اخیرا مفتیان وهابی قیام‌های منطقه و کشورهای اسلامی را حرام اعلام کرده‌اند و این در حالی است که آنها با مطرح کردن چنین مسائلی اسلام را به صورت غیرمنطقی معرفی می‌کنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه شیعیان اولوالامر را امامان معصوم می‌دانند، تصریح کرد: از برکات قیام‌های منطقه این است که کلمه اولوالامر تفسیر شده است.
‌مکارم‌شیرازی همچنین نسبت به بروز اسلام‌ستیزی در کشور آذربایجان هشدار داد و افزود: شرایط به گونه‌ای است که گویی دولتمردان این کشور به خواب غفلت فرو رفته‌‌اند.
وی تاکید کرد: دولتمردان آذربایجان باید نگاهی به شرایط کنونی دنیای اسلام داشته باشند و از وضع دیگر کشورها عبرت بگیرند و بدانند که جوانان با ایمان اجازه نمی‌دهند که این وضعیت در این کشور ادامه پیدا کند.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دستگاه قضائی رئیس و قضات خوبی مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: البته تشریفات دستگاه قضایی به گونه‌ای است که کارایی لازم را ندارد.
وی گفت: یک جرم وقتی واقع شده و رسانه‌ای می‌شود، همه منتظر هستند که مجازات را نظاره‌گر باشند و در این شرایط باید تشکیلات اصلاح شود و برای جرم‌هایی که مدارک روشنی دارد، باید خارج از نوبت دادگاهی تشکیل داده و ظرف 10 روز کار را تمام کنند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وقتی جرم مشهود بوده، ناظران زیادی داشته و مدارک پرونده روشن است باید وکیل و قاضی به پرونده ظرف چند روز رسیدگی کنند.
وی با اشاره به اینکه یک پرونده با گذشت 15 سال هنوز به نتیجه نرسیده است، اضافه کرد: ما خودمان پرونده‌ای وقفی داریم که من را به عنوان متولی قرار داده‌اند و 15 سال است که به نتیجه نرسیده‌ایم.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قضات و رئیس قوه قضائیه خوبی در دستگاه قضا مشغول فعالیت هستند، تاکید کرد: اما تشریفات باید اصلاح شود، بعد از آنکه حکومت اسلامی سرکار آمد تشریفات فرهنگ غربی که حاکم بر دستگاه‌های قضایی است باید اصلاح شود.
وی تاکید کرد: در شهر قم باید در کنار حوزه تشکیلات قاضی‌پرور قوی به مسائل حاد اجتماعی رسیدگی کنند و مسائل اجتماعی حاد باید زود رسیدگی شوند.
‌مکار‌م‌شیرازی گفت: اگر غیر از این بشود ما مشکل پیدا می‌کنیم و امیدواریم که این عزیزان تحولی در دستگاه قضائی کشور ایجاد کنند.
وی افزود:‌ نگوییم راه‌ها بسته است و این 15 سال طبیعی است که اصلا چنین چیزی طبیعی نیست؛ در نظام جمهوری اسلامی سرعت مجازات می‌تواند جلوی مفسدان و بدکاران را بگیرد و از سوی دیگر کندی مجازات سبب می‌شود که مردم دلسرد شوند.
این مرجع تقلید ادامه داد: عرض ما این است که تشکیلات و تشریفات در دستگاه قضا باید مورد تجدید نظر کلی قرار گیرد تا با نظام جمهوری اسلامی هماهنگ شود.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول