اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان:

سلمان فارسی الگوی ولایتمداری است

خبرگزاری فارس: عضو شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان گفت: اگر برای ایرانیان به دنبال اسطوره‌سازی و الگوپردازی هستیم در گام نخست باید معیارهای کامل سلمان فارسی را تبیین و ترویج کنیم.

سلمان فارسی الگوی ولایتمداری است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عباس مقتدایی پیش‌ازظهر امروز در نشست تخصصی «سلمان فارسی، اسوه پارسایی و حکمت» که در سالن جلسات پژوهشکده هنرهای سنتی – اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه الگوی اسلامی ایرانی از ضرورت‌های امروز و آینده جامعه ایران اسلامی است، تصریح کرد: الگو سازی در عرصه‌های مختلف اقتصاد، سیاست، حکومت، فرهنگ و اجتماع وظیفه همه کسانی است که توان فکری، آگاهی و دانش دارند.
وی با تاکید بر اینکه معرفی اسوه و الگو در عرصه فرهنگ و اخلاق اسلامی و تبعیت جامعه، افراد و جریانات فرهنگی از الگوهای اسلامی از ضرورت‌های امروز و فردای جامعه ما است، ادامه داد: پرداختن به شخصیت‌های صدر اسلام و از جمله سلمان فارسی و عمار، نیاز فوری جامعه به شمار می‌رود.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان با بیان اینکه سلمان فارسی الگوی ولایتمداری، حکمرانی، فعالیت اجتماعی و علم جویی و پرسش‌گری است و در واقع پاسداشت سلمان فارسی، تجلیل و تکریم از مسلمان واقعی است، گفت: اگر ایرانیان به دنبال اسطوره‌سازی و الگوپردازی هستند در گام نخست باید معیارهای کامل سلمان فارسی را تبیین و ترویج کنند.
وی زهد و سازه زیستی، تیز بینی و بصیرت، حکمرانی و حکومتداری، امر به معروف و نهی از منکر، حساسیت نسبت به عدالت و اقامه عدل، اندیشه و تفکر، نوآوری و در خدمت گرفتن ابداعات برای حفظ و تقویت اسلام و از همه پر اهمیت‌تر دفاع از حریم ولایت و تبعیت از امام المسلمین را از مشخصه‌های سلمان فارسی دانست.
مقتدایی تصریح کرد: باید امروز مراکز علمی، فرهنگی و به ویژه حوزه‌های علمیه و محققان دانشگاهی ما نسبت به تبیین این موضوع برای نسل کنونی اقدام کنند.
 
*سلمان فارسی سنبلی معتقد به اسلام بود
در بخش دیگری از این نشست تخصصی رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی فرهنگ با اشاره به اینکه سلمان فارسی یک شخصیت فوق‌العاده زاهد بود، اظهار داشت: این شخصیت یک سنبل معتقد به اسلام بود همواره در همه احوال مسلمانان را بر خواسته‌های خود و مستمندان را نیز بر ثروتمندان مقدم می‌دانست.
محمد حسن ریاحی ادامه داد: این شخصیت نخستین کسی بود که اسلام را به زبان فارسی بیان کرده است.
وی سلمان فارسی را نخستین کسی دانست که قرآن را به زبان فارسی تفسیر کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سلمان فارسی در زمان خود و در عربستان ابداعات مختلفی در عرصه‌های گوناگون داشته است، افزود: به طور مثال حفر خندق یکی از این ابداعات است.
وی در ادامه سخنان خود به ریشه واژه سلمانی (آرایشگاه) نیز اشاره و ادامه داد: چون در آن زمان کسی که اصلاح سر را باب کرد و سر صحابه و یاران پیامبر اسلام (ص) را اصلاح می‌کرد سلمان بود، کلمه سلمان برای وی رواج پیدا کرد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول