اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس مجلس:

ایران رتبه 24 تولید علم دنیا را دارد

خبرگزاری فارس: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در میان کشورهای جهان رتبه 24 تولید علم را در دنیا دارد و یک درصد از تولید علم دنیا مربوط به دانشمندان ایرانی است.

ایران رتبه 24 تولید علم دنیا را دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید شهاب‌الدین صدر شامگاه گذشته در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد در جمع مسئولان کشوری و استانی با اشاره به اینکه موضوع استاندارد از مقوله‌های مهم مطرح در دنیاست، اظهار داشت: استاندارد محدود به یک بخش یا موضوع خاص نمی‌شود و در سطح بین‌الملل نیز اهمیت بیشتری برای استاندارد قائل هستند.
وی با بیان اینکه در این چند سال اخیر در کشور استانداردسازی کالاها و تولیدات و نظارت بر استاندارد کالاهای وارداتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: همچنین در عرصه‌های تولیدی و خدماتی با رعایت قوانین و مقررات درصدد هستند کارها را به شکل مطلوب‌تری پیش ببرند. 
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در گذشته جامعه بر این باور بود که رعایت استاندارد تنها به نفع مصرف کنندگان است، تصریح کرد: این عقیده در حالی است که استاندارد بودن محصولات بیشتر به نفع تولیدکنندگان است و سبب توسعه در کارهای تولیدی، کاهش آسیب‌پذیری و ضایعات تولیدی و نیز افزایش رضایتمندی مصرف کننده می‌شود.
وی تاکید کرد: باید در تولید کالاها و خدمات هم به استانداردهای ملی و بین‌المللی توجه شود و هم به عنوان نظام و کشوری که در چارچوب دین شکل گرفته، شاخص‌های دینی را در مقوله استاندارد خارج کرده و به آن بپردازیم.
صدر با بیان اینکه بعضی از شاخص‌های مطرح در دنیا بر اساس یک سری از نگرش‌های خاص شکل گرفته که ایران اسلامی به دلیل عمل کردن در چارچوب دین نمی‌تواند در آنها وارد شود، تصریح کرد: یکی از این شاخص‌ها تولید علم در دنیا است که کشور ما نمی‌تواند در بعضی از شاخه‌های آن وارد شود.
وی افزود: ایران در میان کشورهای جهان رتبه 24 تولید علم را در دنیا دارد و یک درصد از تولید علم دنیا مربوط به دانشمندان ایرانی است.
 
* رشد 11درصدی ایران در چاپ مقالات و کتب خارجی
 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین کشور ایران امسال در زمینه چاپ و ارائه کتب، مقالات و مجله‌های علمی در دنیا 11درصد رشد داشته است.
 
* توسعه استاندارد یکی از شاه بیت‌های توصیه‌های رهبری است
وی با تاکید بر اینکه ما در عرصه‌های مختلف کشور نیازمند استانداردسازی ملی هستیم، یادآور شد: یکی از شاه بیت‌های اصلی فرمایشات رهبر معظم انقلاب، ارتقا جایگاه و توسعه استاندارد است.
صدر بیان کرد: توجه به کیفیت کالاهای تولید از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که امروز فرآیند تولید خدمات با پیچیدگی‌های خاص خود همراه بوده و استانداردسازی آن می‌تواند توان رقابت آزاد و شایستگی حضور در عرصه‌های تجارت بین‌المللی را برای ما فراهم آورد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات ما به دلیل انجام نگرفتن کارهای کارشناسی دقیق بر روی امور است، تاکید کرد: باید در رعایت استاندارد بر اساس جهت‌گیری‌های خاص حرکت کنیم و کارشناسان کنترل کیفی استاندارد مقتدرانه نظر دهند تا منجر به اعتماد عمومی در مواجهه با کالاهای ایرانی شود.
 
* استاندارد کردن کالاها الگوی مصرف را احیا می‌کند
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مقوله اصلاح الگوی مصرف نیز اگر به استاندارد کردن کالاها بیشتر توجه شود می‌توان این موضوع را احیا کرد.
وی بیان کرد: ما نیازمند فرهنگ سازی در حوزه استاندادر هستیم و باید با مشارکت دستگاه‌های مختلف و تمرکز در این حوزه زمینه رقابت آزاد کالاهای ایرانی را به وجود آوریم.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول