اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی یزد خبر داد:

واکسیناسیون 1700 دامداری در یزد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: هزار و 700 دامداری در استان یزد زیر پوشش طرح واکسیناسیون تب برفکی قرار می‌گیرند.

واکسیناسیون 1700 دامداری در یزد
علی‌اکبر حدادزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: در استان یزد همزمان با سراسر کشور طرح واکسیناسیون تب برفکی به طور رایگان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در این طرح هزار و 700 دامداری استان یزد زیر پوشش قرار گیرند.
وی بیان کرد: در این طرح اکیپ‌های مایه‌کوبی دامپزشکی از هزار و 700 واحد دامداری استان سرکشی می‌کنند و دام‌های آنها را به طور رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌کنند.
حدادزاده با اشاره به اینکه این طرح در دو مرحله از امروز تا نهم آبان‌ماه و از نهم تا پایان‌ آبان‌ماه اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست همه جمعیت گاو و گوساله استان و در مرحله دوم همه دام‌های سبک و سنگین زیر پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
مدیرکل دامپزشکی استان یزد همچنین از اجرای این طرح با مشارکت بخش خصوصی خبر داد.
حدادزاده ادامه داد: با توجه به اینکه این بیماری یک بیماری مسری و خسارت‌بار است، تاکید کرد: واکسیناسیون تب برفکی تنها در زمان اجرای طرح در دستور کار است و در طول این مدت انجام خواهد شد.
وی به دامداران توصیه کرد: با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی کامل داشته باشند و در صورتی که برای انجام واکسیناسیون مراجعه‌ای به واحد آنها نشد، موضوع را با شبکه‌های دامپزشکی شهرستان خود را مطرح کنند تا در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد.
وی افزود: تب برفکی یک بیماری عفونی کشنده است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.
حدادزاده عنوان کرد: این ویروس عامل بیماری، در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می‌کند و به دنبال آن تاول‌هایی در داخل دهان و روی پای حیوان ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگیدن حیوان شود.
وی یادآور شد: این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شود.
حدادزاده خاطرنشان کرد: این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود و کنترل آن وابسته به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقالات حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول