اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از روستایی که زیر آب می‌رود؛

بنیاد مسکن یک‌تنه می‌تازد/ رودبار جدید بهشهر ساخته نمی‌شود

خبرگزاری فارس: در حالی که همکاری روستاهای حاشیه سد گلورد در بهشهر با این پروژه ملی به وضوح مشاهده می‌شود و بنیاد مسکن یک تنه می‌تازد اما با پنهان شدن سایر دستگاه‌های اجرایی پشت دیوار بلند نمی‌دانم‌ها، رودبار جدید بهشهر به این زودی‌ها ساخته نخواهد شد.

بنیاد مسکن یک‌تنه می‌تازد/ رودبار جدید بهشهر ساخته نمی‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، 23 شهریور ماه امسال بود که جمع زیادی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان مرتبط با پروژه سد گلورد، به اتفاق معاون عمرانی استاندار مازندران سری به روستای رودبار زدند و نشست چند ساعته داشتند. در این بازدید مسئولان از مراحل اجرایی سد و وضعیت روستاهای حاشیه آن اطلاعات کافی به دست آوردند، از روستای رودبار جدید و کم و کیف کارها پرسیدند و مهم‌تر از همه اینکه یک میلیارد تومان را بین دستگاه‌های مربوطه به فراخور نیاز و شاید هم وسع خود تقسیم کردند.
در آن جلسه مقرر شده بود سازمان آب منطقه‌ای به‌عنوان متولی کار ظرف یک هفته تا ده روز پول‌ را در اختیار دستگاه‌ها قرار دهد و حتی مقرر شده بود هفته بعد از آن یعنی 31 شهریور کلنگ مسجد و مدرسه و زمین ورزشی رودبار به زمین زده شود.

کلنگی که بر زمین ماند!
سرانجام 31 شهریور شد، آقایان به رودبار رفتند اما نه خبری از کلنگ زنی بود و نه خبری از اختصاص اعتبارات. هر چند که این مسئولان همان روزها در یادواره شهدا شرکت کردند و یاد شهدا را گرامی داشتند اما شاید یادشان رفت که شهدا خوش قول و خوش انصاف بودند و حرفشان حرف و عملشان بهترین بود.
بد نیست به خبرها و صورت‌جلسه 19 مهرماه 88 در زمان استاندار وقت هم اشاره کنیم که اجرایی شدن پروژه رودبار جدید و اختصاص به‌موقع اعتبارات برای حل مشکلات مردم، از طریق معاونت عمرانی استانداری ابلاغ شد و پیرو آن صورتجلسه هنوز اقدام قابل توجهی انجام نشد چه رسد به صورتجلسه‌ای که تازگی‌ها تنظیم شده است.
بگذریم، پیرو نمی‌دانم‌های مسئولان، هفته گذشته جلسه‌ای در فرمانداری بهشهر با حضور معاون طرح و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، مدیرکل اوقاف و نمایندگان مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط با پروژه رودبار جدید در بهشهر به مدیریت فرماندار این شهرستان برگزار شد.

جلسه‌ای بدون نتیجه برای حل مشکل رودباری‌ها
در این نشست مواردی همچون عدم تبادل توافقنامه‌ها، عامل ذی‌حسابی، مشخص نبودن مکانیزم پرداخت و لزوم تشکیل جلسه‌ای با معاون عمرانی استاندار و عامل ذی‌حسابی همچنین مشکلات منابع طبیعی برای در اختیار قرار دادن عرصه و زمین بیشتر در رودبار جدید، ریشه دوانید که به قول نماینده اهالی رودبار، مردم آنقدر سختی کشیده‌اند که دیگر مدیرعامل و عامل ذی‌حسابی و اداره و مدیر کل نمی‌شناسند و می‌خواهند مشکل آنها حل شود.
جلسه مذکور که فایل صوتی آن هم موجود است بیشتر به مجادله شبیه بود تا نشست مسئولان و ارائه راه حل. این جلسه بدون نتیجه پایان پذیرفت و تا امروز هنوز ریالی به دستگاه‌های اجرایی مرتبط پیرو آنچه که در 23 شهریور 90 اعلام شد، پرداخت نشد.
به عنوان خبرنگار دوشنبه 24 مهرماه 90 برای تکمیل این گزارش به بخشداری مرکزی بهشهر مراجعه کردم. مانند همیشه چند نفری از اهالی رودبار را دیدم که باز هم مانند همیشه از وضعیت نامطلوب خدمات‌رسانی گلایه‌مند بودند و عنوان داشتند تنها بنیاد مسکن پای کار است و خبری از سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل شرکت آب و برق نیست تا به اهالی در ساخت روستای جدید رودبار کمک کنند.

عذرخواهی بخشدار مرکزی از کم‌کاری مدیران اجرایی
بخشدار مرکزی بهشهر درباره آخرین وضعیت ساخت و ساز روستای رودبار جدید به خبرنگار فارس اظهار داشت: در حالی که اهالی منطقه کوهستانی بخش مرکزی بهشهر با همه توان برای پیشبرد پروژه بزرگ و ملی سد گلورد تلاش می‌کنند اما به خواسته‌های مردم منطقه کمتر توجه می‌شود.
عبدالله ریاحی تصریح کرد: این کم توجهی‌ها در بحث ساخت روستای جدید رودبار، جانمایی پل در دامنه سد گلورد، مرمت و آسفالت راه روستایی پاسند به غریب محله و بخش یانه سر بیشتر مشهود است.
 وی ادامه داد: همچنین انفجارهای پی در پی ناشی از ادامه روند ساخت سد گلورد، اهالی روستای محمدآباد را متحمل خسارت‌هایی کرد و با توجه به علم و اطلاع کامل پیمانکاران در این باره، باید برای جبران خسارت برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

تاخیر در جانمایی پل دامنه سد گلورد به مصلحت نیست
بخشدار مرکزی بهشهر افزود: با آبگیری سد گلورد جاده ارتباطی بهشهر به روستاهای کوهستانی از طریق روستای پاسند به‌طور کامل قطع می‌شود و تاخیر در جانمایی پل دامنه سد گلورد و ادامه آسفالت به مصلحت نیست و از طرفی اهالی محروم رودبار در معرض تهدید جدی سیل احتمالی قرار دارند بنابراین مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید در روند خدمات رسانی و زیرساخت‌های روستای جدید اقدام کنند تا در آینده شرمنده اهالی رودبار نباشیم.
بخشدار مرکزی بهشهر از مدیرکل بنیاد مسکن، معاونان همچنین همکاران این مجموعه در شهرستان بهشهر به پاس خدماتی که در رودبار انجام داده و می‌دهند، قدردانی کرد.
وی در بخش پایانی این گفت‌وگو از مردم روستاهای حاشیه سد گلورد در بخش مرکزی بهشهر به‌ویژه اهالی رودبار به‌خاطر همکاری نکردن مدیران مربوطه، عذرخواهی کرد.

روزی، روزگاری، رودبار!
به گزارش فارس، طی بازدیدهای متعددی که به اتفاق مدیران استانی و شهرستانی از روستای رودبار داشتیم، محرومیت و مظلومیت مردمان این دیار را از نزدیک دیدیم، مردمی که باید از موقعیت چند صد ساله خود به جای دیگر کوچ کنند و روزی جایگاه قدیمی خود را زیر آب ببینند.
هر چند این طبیعت انسان‌ها است که برای دستیابی به توسعه و پیشرفت باید هزینه‌های هنگفتی را متحمل شوند، اما در پروژه‌ای که شرح داده شد لازم است همانطور که مردم برای جابجایی روستا همت کردند به همان اندازه مدیران هم آنها را در ساخت جایگاهی جدید کمک کنند و نباشد روزی سد آبگیری شود در حالی که اهالی رودبار به‌خاطر کم‌توجهی مسئولان، هنوز اندر خم یک کوچه باشند.
---------------------------
گزارش: آزاده بابانژاد
---------------------------
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول