اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس آموزش استثنایی گیلان خبر داد:

کاهش نمودار سینوسی آمار نابینایان گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس آموزش و پرورش استثنایی گیلان گفت: نمودار سینوسی آمار نابینایان و کم بینایان گیلان هر سال نسبت به سال‌های گذشته در حال کاهش است.

کاهش نمودار سینوسی آمار نابینایان گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسماعیل بشارتی‌مقدم پیش از ظهر امروز در جشن ویژه نابینایان در سالن وزنه‌برداری مجموعه ورزشی یادگار امام (ره) این شهر با اشاره به فرارسیدن 23 مهر جاری به عنوان روز جهانی عصای سفید اظهار داشت: در گیلان 25 دانش‌آموز نابینای مطلق در مدارس استثنایی این استان به تحصیل اشتغال دارند.
وی با بیان اینکه بیش از 30 معلول بینا نیز در طرح تلفیقی زیر نظر معلمان رابط مشغول به تحصیل هستند، افزود: تجهیز کتاب خانه گویا ویژه نابینایان و تهیه کتاب‌های درسی با خط درشت از جمله وظایف این سازمان برای این عزیزان است.
بشارتی‌مقدم تصریح کرد: هر سال که جلوتر می‌رویم از تعداد دانش‌آموزان نابینا در مدارس کاسته می‌شود زیرا نمودار سینوسی آمار نابینایان هر سال نسبت به سال‌های گذشته در حال کاهش است.
وی ارتقای سطح علمی مردم و خدمات‌رسانی به هنگام مسئولان بهداشتی را در این راستا بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: در حال حاضر در مرکز آموزشگاه‌های ما واحد بینایی‌سنجی وجود دارد که توسط اپتیمتریست‌های با تجربه از دانش‌آموزان عادی و شرایط ویژه معاینه به عمل می‌آید.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی گیلان تجهیز ابزار توانبخشی به ویژه وسایل ورزشی را از عمده‌ترین موارد مورد نیاز این دانش‌آموزان در مدارس خواند و اذعان داشت: در گیلان هنوز یک سالن ورزشی ‌-توانبخشی ویژه معلولان وجود ندارد.
وی درباره وجود امکانات آموزشی مدارس تصریح کرد: اگر بتوانیم برای تمام دانش‌آموزان رایانه در اختیار داشته باشیم این امر در بهبود وضعیت آموزشی آنها تاثیر به‌سزایی دارد.
بشارتی‌مقدم نابینایان را افرادی توانمند و با جوهره بالا دانست و گفت: «دکتر خزائلی»، «حاج سید عبدالهادی شیرازی» و «طه حسین» از جمله نابینایان موفق با مدارج عالی استان هستند.
این مسئول خاطرنشان کرد: هر چند که جامعه ما نتوانسته است برای معلولان امکانات خاص را در جامعه به وجود آورد، ولی وجود تعلیمات اسلامی به جامعه این تعهد را داده که نسبت به این افراد وظیفه خود را انجام دهد. 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی گیلان ابراز داشت: امیدواریم با ساخت سالن‌های ورزشی سلامت جسم و روح این قشر را تامین کنیم.
وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی به آحاد جامعه یادآور شد: هزینه تحصیل و آموزش هر فرد نابینا برای خانواده و آموزش و پرورش استثنایی حدود بیش از چهار برابر آموزش یک فرد عادی است.
مدیر عامل موسسه خیریه با دست‌های شکوفا ویژه نابینایان در رشت نیز در این همایش بیان داشت: آموزش نابینایان از جمله مهم‌ترین حیطه مرتبط با این گروه است.
سعید درویشان فیکوهی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی گیلان عمده فعالیت‌ها در این زمینه را بر عهده دارد، افزود: نابینایی محدودیت اندکی است که با یاری مردم و مسئولان دریچه‌ای از دنیای روشن بر فرد روشندل گشوده می‌شود.
وی نابینایان را برای حضوری فعال در جامعه نیازمند مجهز شدن با امکانات و وسایل کمکی دانست و گفت: تعبیر روز جهانی نابینایان به «روز عصای سفید» ناشی از همین ارتباط تنگاتنگ با مسئله تجهیزات و وسایل کمکی است.
درویشان فیکوهی تصریح کرد: روشندلان، اگرچه از نعمت بینایی محروم هستند و دیده بر این دنیای فانی و زودگذر ندارند، اما در دل و جان خود دنیایی دارند که با طراوت و بسیار زیبا و با نشاط است.
این مسئول رفتار والدین و چگونگی برخورد با فرد نابینا را به عنوان نزدیک‌ترین افراد به فرد نابینا را مورد تاکید قرار داد و افزود: رفتار پدران و مادران در رشد طبیعی استعدادها و بارور شدن آنان تاثیر مستقیم دارد.
وی اشتغال نابینایان را دشوارترین بخش توانبخشی به افراد نابینا خواند و  عنوان کرد: خدمات توانبخشی مستقل برای افراد نابینا باید به گونه‌ای باشد که فرد بتواند در خانه و جامعه واکنش مستقلی انجام دهد.
مدیر عامل موسسه خیریه با دست‌های شکوفا ویژه نابینایان در رشت، استفاده از عصای سفید را نماد روشندلی و حمایت دانست و اذعان داشت: بینایی یکی از منابع مهمی است که افراد برای کسب دانش از آن استفاده می‌کنند بنابراین افراد بینا باید قدر این نعمت خدادادی را بدانند.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول