اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کارگروه نابینایان نهاد کتابخانه‌های کشور:

دسترسی به کتابخانه‌های عمومی دغدغه نابینایان است

خبرگزاری فارس: عضو کارگروه تخصصی بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی نابینایان، دسترسی به کتابخانه‌های عمومی است.

دسترسی به کتابخانه‌های عمومی دغدغه نابینایان است
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی عبدلی صبح امروز در بازدید از بخش نابینایان کتابخانه محمد تقی کریم‌پور شهرستان بیرجند هدف از این بازدیدها را اهمیت دادن هرچه بیشتر به کتابخانه‌های نابینایان و بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی و راه‌اندازی و فعال کردن این کتابخانه‌ها در کشور عنوان کرد.
وی با بیان اینکه تنها تفریح یک نابینا کتاب است، کتاب را تنها دارو برای درمان روحی و روانی نابینایان عنوان کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی نابینایان، دسترسی به کتابخانه‌های عمومی است.
عبدلی نقش کتابدار را در کتابخانه‌های نابینایان بسیار ضروری دانست و با بیان اینکه بهتر است، کتابدار این کتابخانه‌ها نیز نابینا باشد، افزود: لازم است، کتابداران این نوع کتابخانه‌ها در زمینه راهنمایی و طرز برخورد با نابینایان آموزش‌های کافی را فرا گیرند.  
عضو کارگروه تخصصی بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه مرکز خاصی برای جمع‌آوری و تولید کتاب گویا در کشور وجود ندارد، از جمع‌آوری بیش از 5 هزار جلد کتاب گویا در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد.
وی افزود: در طرح تجمیع منابع گویا که تا شش ماه آینده انجام می‌شود کتب گویای جمع‌آوری شده به استان‌ها ارسال می‌شود.
عبدلی هزینه هر کتاب گویا در قالب CD را 8500 ریال عنوان کرد و افزود: استان‌ها در صورت تمایل می‌توانند این کتب را به صورت متمرکز و در قالب هاردهای جانبی دریافت کنند.
وی از چاپ محدود کتب به ریل در کشور انتقاد کرد و ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک با تهیه چاپگرهای به ریل، مشکل کمبود این کتب در کشور مرتفع شود.   
کارشناس آمار و فناوری اطلاعات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این دیدار از انتقال بخش نابینایان کتابخانه عمومی محمد تقی کریم‌پور به کتابخانه مشارکتی بنی اقبال بهزیستی بیرجند خبر داد و هدف از انجام این کار را نزدیکی این بخش به مراکز توانبخشی و بهزیستی و دسترسی بیشتر نابینایان به این بخش عنوان کرد.
مهدی نیازی مشکلات و کمبود نیروی انسانی، وظایف سنگین و عدم آموزش کافی کتابداران را از موانع خدمت‌رسانی به نابینایان دانست و اظهار داشت: در زمینه نرم‌افزارهای مرتبط با بخش نابینایان مشکلی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه این بخش تنها بخش نابینایان در استان خراسان جنوبی است، تصریح کرد: اختصاص نیرو به این بخش سبب می‌شود بخش نابینایان در استان از آینده روشنی برخوردار باشد.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول