اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

تغییر شیوه آبیاری در استان بوشهر ضروری است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: تغییر شیوه آبیاری در استان بوشهر ضروری است.

تغییر شیوه آبیاری در استان بوشهر ضروری است
به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، محمد حاج‌رسولی‌ها عصر جمعه در بازدید مسئولان منابع آب ایران از شبکه آبیاری و زهکشی دالکی اظهار داشت: دولت نهم و دهم در توسعه منابع آب و تسهیل بهره‌برداری از این منابع تلاش و فعالیت قابل ملاحظه‌ای داشته و در بیشتر مناطق کشور به موفقیت خوبی نیز رسیده‌ایم.
وی با اشاره به شبکه آبیاری دشت دالکی و اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در توسعه این شبکه افزود: شبکه آبیاری و زهکشی 11 هزار هکتاری دشت دالکی در شرق رودخانه شاهپور قرار گرفته و از طریق جریان پایه رودخانه دالکی آبیاری می‌شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: احداث و بازسازی و پوشش کانال‌های درجه یک و دو آبیاری در این منطقه با دقت و حساسیت انجام می‌شود و نحوه توزیع آب و آبیاری نخیلات نیز با نظارت مسئولان آب استان به خوبی در حال انجام است.
حاج‌رسولی‌ها در ادامه با اظهار تاسف از شیوه سنتی آبیاری نخیلات تصریح کرد: در استان کم‌آبی مانند بوشهر که طبیعتاً از سرانه آبی کمتری نسبت به میانگین کشوری برخوردار است و به طور مداوم نیز با پدیده خشکسالی دست به گریبان است؛ تغییر شیوه آبیاری ضروری است.
وی اضافه کرد: استفاده از آبیاری غرقابی و حوضچه‌ای و با هدر رفت ناشی از تبخیر بالا و نفوذ به عمق خارج از دسترسی ریشه درختان قابل قبول نیست و لازم است شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی و مسئولان استان بوشهر تدابیر لازم اتخاذ و اجازه ندهند شیوه سنتی توزیع آب و آبیاری ادامه یابد.
حاج‌رسولی‌ها در ادامه خواستار تسریع در شروع عملیات سد دالکی و همچنین بهبود و ارتقای راندمان آبیاری شد و گفت: از نزدیک و به طور مستقیم پیگیر موضوع خواهم بود و شرکت آب منطقه‌ای نیز ملزم به ارائه گزارش اقدامات به مدیریت منابع آب ایران است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز در این بازدید اظهار داشت: در پایین‌دست رودخانه دالکی 8 هزار و400 هکتار نخلستان با بیش از یک میلیون و 300 هزار اصله نخل وجود دارد که اکنون منابع آبی که ما در اختیار داریم کمتر از 20درصد نیاز آبی این نخلستان‌هاست.
شاهپور رجایی خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود آب نخلستان‌ها و بهره‌برداری از سیلاب‌های فصلی که عمده آنها به سفره‌های شور و دریا وارد می‌شوند احداث سد دالکی از مصوبات سفر دوم رئیس جمهوری به استان بوشهر در دستور کار است.
وی بیان داشت: باید دست به دست هم دهیم و با همه ظرفیت موجود برای بهبود وضعیت منابع آبی استان اهتمام ورزیم.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول