اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بحران استانداری بوشهر خبر داد:

اختصاص اعتبار برای مقابله با گرد و غبار در بوشهر

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر از اختصاص 24 میلیارد و 532 میلیون ریال از محل اعتبارات ماده 10 قانون بودجه 89 به 16 پروژه مقابله با پدیده گرد وغبار در بوشهر خبر داد.

اختصاص اعتبار برای مقابله با گرد و غبار در بوشهر
گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، احمد مرادی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انسان از بدو خلقت همیشه در معرض آسیب‌های جدی ناشی از بلایای طبیعی بوده است، پدیده‌های خطر آفرین طبیعی نظیر سیل، زلزله، طوفان، صاعقه و غیره در طول تاریخ، زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده و اثرات غیر قابل جبران ناپذیر را به همراه داشته است.
وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده 6 درصد از تلفات ناشی از وقوع حوادث و سوانح طبیعی جهان در ایران رخ می‌دهد که این موضوع  ایران را جزء 10 کشور آسیب پذیر قرار داده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر ادامه داد: ایران بواسطه موقعیت جغرافیایی، تنوع و گستردگی اقلیمی یکی از کشورهای آسیب پذیر جهان است بطوری که از 40 نوع بلایای طبیعی که در جهان به ثبت رسیده31 نوع آن در کشور ما به وقوع پیوسته و آنرا جزء 10 کشور اول بلاخیز دنیا قرار داده است.
مرادی گفت: بنابر اظهار نظر کارشناسان، ایران یکی از مستعدترین کشورهای روی خط زلزله دنیاست و در سال‌های اخیر ده‌ها هزار نفر از مردم ایران بر اثر وقوع حوادث طبیعی جان خود را از دست داده‌اند.
 وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین و دلخراش‌ترین بلایای طبیعی قرن اخیر که بعد از واقعه سونامی درکشور ما رخ داده است، زلزله 5 دی ماه سال 82 در شهرستان بم بوده که افزون بر 30 هزار نفر تلفات جانی و یکصد هزار مجروح و بیش از 100 هزار بی خانمان بر جای نهاده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: با این اتفاقات ضرورت ایجاد یک سازمان مستقل بیش از بیش احساس شد بنابراین در سال 86 مجلس شورای اسلامی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور را تصویب و ابلاغ کرد و ستاد حوادث غیرمترقبه استان به گروه مطالعات و هماهنگی امور ایمنی و بازسازی و سرانجام به اداره کل مدیریت بحران استان ارتقا یافت.  
مرادی تصریح کرد: استان بوشهر به دلیل موقعیت جغرافیایی و خواص زمین شناسی، کمتر با پدیده مخرب زلزله روبرو بوده یا اگر زلزله‌ای در این مناطق به وقوع پیوسته اکثراً با شدت بسیار ضعیف بوده است.
وی خاطرنشان کرد: شهرهای بندری استان از نظر رتبه بندی خطر زلزله در ردیف ضعیف قرار دارند و بقیه شهرهای استان که در حاشیه دامنه کوه‌ها قرار گرفته‌اند و از سواحل دریا فاصله دارند دارای اهمیت متوسط است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر اظهار داشت: یکی از حوادث قهری تاثیرگذار بر استان به‌دلیل شرایط ناپایدار جوی بارندگی‌های سیلابی و یا پدیده خشکسالی بوده که هر ساله موجب خسارات سنگینی در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی داشته  است.
مرادی بروز پدیده زیست محیطی گرد و غبار در سه سال اخیر که منشاء آن مطابق تصاویر ماهواره‌ای عمدتا صحرای بزرگ ربع الخالی عربستان، سواحل دریای احمر و نیز پهنه‌های خشک شده و نمک زارهای هور العظیم عراق  است ابتدا استان‌های خوزستان، ایلام، و کرمانشاه و سپس بوشهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد را از دیگرموارد تأثیر گذار حوادث غیرمترقبه در استان بوشهر خواند.
وی ادامه داد: در این راستا هیئت م وزیران در تاریخ ششم مرداد 88 آئین نامه 19 ماده‌ای  آمادگی و مقابله با آثار زیان بار پدیده گردو غبار(ریزگرد) در کشور شامل برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت در سطح ملی و بین المللی به تصویب رساند، در همین ارتباط در استان نیز اقدامات خوبی صورت پذیرفت که می‌توان به  تفاهمنامه تیرماه 90 بین استاندار و فرودگاه‌های کشور برای نصب سیستم ILS ، خریداری و نصب سیستم‌های سنجش آلودگی هوا در چندین شهر استان، تخصیص 24 میلیارد و 532 میلیون ریال از اعتبارات ماده 10 قانون بودجه 89 به 16 پروژه مقابله با پدیده گردوغبار اشاره کرد.
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر 210 میلیارد ریال از اعتبارات بازسازی، پیشگیری و مقابله از محل ماده 10 و 12 قانون بودجه 89 به 128 پروژه مرتبط با امر مدیریت بحران تخصیص یافت.
مرادی گفت: در سال جاری نیز اداره کل مدیریت بحران استان بمنظور افزایش سطح دانش و فرهنگ هم استانی‌ها با شعار "جامعه ایمن ، آرامش عمومی " همزمان با سراسر کشور از 18 لغایت 24 مهرماه برنامه‌های متنوعی را با همکاری دستگاه‌های اجرایی  شامل برپایی نمایشگاه‌های تخصصی، برگزاری مانورهای مختلف، افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌ها، اجرای زنگ ایمنی در مدارس، میزگرد تلویزیونی، همایش مقاوم سازی بیمارستانها و مراکز درمانی، همایش مشترک شرکتهای بیمه و ... برگزار می‌کند.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول