اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دانشگاه مازندران:

دانشگاه‌های دولتی به سمت تحصیلات تکمیلی پیش بروند

خبرگزاری فارس: سرپرست دانشگاه مازندران گفت: بر اساس طرح آمایش آموزش عالی استان و با توجه به ظرفیتی که در دانشگاه‌های استان وجود دارد، دانشگاه‌های دولتی باید به سمت تحصیلات تکمیلی پیش بروند.

دانشگاه‌های دولتی به سمت تحصیلات تکمیلی پیش بروند
به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور شامگاه چهارشنبه در بیست و چهارمین ‌نشست هم‌اندیشی اساتید بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی استان مازندران با موضوع نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی و تحولات اخیر منطقه و وظایف نخبگان دانشگاهی در این عرصه اظهار داشت: سایه سنگین استبداد، استعمار و خودباختگی در مقابل راه‌حل‌های وارداتی غربی و شرقی که منتج به استیلای صهیونیسم بین‌الملل و غصب فلسطین شد، خودباختگی در برابر توسعه پرشتاب علوم و عوامل مادی، تحصیل کردگانی که از غرب و شرق آمده و زمام امور کشورهای عربی را به دست گرفتند، جنگ‌های خانمان‌سوز و حکومت‌های وابسته به بلوک غرب و شرق و همچنین استیلای روحیه یأس و ناامیدی در میان مردم خودشان از جمله عواملی بود که باعث شد تا حرکت بیداری اسلامی که بیش از دو قرن از شروع آن در کشورهای مختلف می‌گذرد به نتیجه نرسد.
وی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 زمینه را آماده و به همگان ثابت کرد که آموزه‌های دینی و همچنین ارزش‌های متعالی اسلامی می‌تواند عزت و اقتدار از دست رفته را به کشورهای مختلف برگرداند.
احمدپور خاطرنشان کرد: آنچه که در تونس، مصر و در روزهای اخیر در لیبی، یمن، بحرین، اردن و کشورهای مختلف می‌بینیم همه الگو گرفته از قالب‌ها و گرایش‌های ایدئولوژی و فکری انقلاب اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: شعارها و روش‌هایی که آنها برای مبارزه انتخاب کردند همان روش‌هایی است که مردم ایران در مقابل رژیم شاه انتخاب کردند و بر این اساس ما باید در همه زمینه‌ها الگو باشیم.
احمدپور اظهار داشت: در چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی، ایران کشوری توسعه یافته تعریف شده که دارای جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل است.
وی ادامه داد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر ترسیم نقشه جامع علمی کشور و حرکت در راستای اهداف سند چشم‌‌انداز توسعه بوده است.
سرپرست دانشگاه مازندران از تهیه نقشه جامع علمی کشور خبر داد و گفت: ایجاد نظام مهندسى این نقشه، تبدیل نقشه جامع علمى به صدها پروژه علمى، سپردن این پروژه‏ها به پیمانکاران امین  که عبارتند از همین دانشگاه‏ها و اساتید و مراکز تحقیقاتى دانشگاه‏ها، ایجاد شبکه نظارت بر این پیشرفت علمى و حسن اجرای آن و درگیر کردن استاد، دانشجو و محقق در این پروژه بزرگ علمی است.
وی تصریح کرد: با توجه به این که دانشگاه محل تربیت مهم‌ترین سرمایه کشور یعنی نیروی انسانی است، دانشگاه مهم‌ترین زیرساخت پیشرفت و توسعه‏ کشور معرفی و محسوب می‌شود.
سرپرست دانشگاه مازندران با بیان اینکه امروز زمان آن فرا رسیده است تا بر اساس نیازهای هر استان آموزش عالی نیز توسعه یابد، تاکید کرد: تدوین و نهایی کردن سند آمایش آموزش عالی کشور گامی بسیار بزرگ در راستای کمک به اجرایی‌شدن برنامه های دولت خدمتگزار است.
احمدپور اضافه کرد: برهمین اساس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بحث آمایش آموزش عالی را مطرح کرد که در تمام استان‌های کشور با محوریت دانشگاه‌های جامع هر استان و با همکاری زیرنظام‌های آموزشی که در هر استان فعالیت دارند انجام گرفت.
وی نقش دانشگاه مازندران را در سطح استانی، در چارچوب تدوین طرح آمایش آموزش عالی را غیرقابل انکار دانست و اظهار داشت: دانشگاه مازندران در این زمینه الگویی برای سایر دانشگاه‌ها است.
سرپرست دانشگاه مازندران گفت: بر اساس طرح آمایش آموزش عالی استان و با توجه به ظرفیت که در دانشگاه‌های استان وجود دارد، دانشگاه‌های دولتی باید به سمت تحصیلات تکمیلی پیش بروند.
احمدپور ادامه داد: دانشگاه‌ها برای رسیدن به این ترکیب نیاز به دو زیرساختار اعضای هیئت علمی و بودجه عمرانی و پژوهشی دارند.
سرپرست دانشگاه مازندران گفت: برای این که بتوانیم علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی در کشور تولید کنیم، باید حوزه و دانشگاه دست به دست هم داده و با تعامل و همکاری در این باره قدم بردارند تا در سایه وحدت و همدلی قله‌های ترقی و دستیابی به جایگاه اول منطقه را درنوردیم که بی شک بدون برنامه‌ریزی و تلاش خستگی‌ناپذیر امکان‌پذیر نخواهد بود.
سرپرست دانشگاه مازندران در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های تأثیرگذار در دانشگاه‌ها مجلات و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، گفت: مجلات یکی از راهکارهایی است که ما می‌توانیم از طریق آن خودمان را به دانشگاه‌های داخلی و خارجی معرفی کنیم.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول