اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد:

یزد کمترین سرانه مصرف سبزیجات کشور را دارد

خبرگزاری فارس: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: یزد کمترین سرانه در مصرف سبزیجات و بیشترین سرانه در مصرف میوه، قند و شیرینی کشور را دارد.

یزد کمترین سرانه مصرف سبزیجات کشور را دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محسن میرزایی پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی مسئولان حوزه سلامت و اصحاب فرهنگ و هنر با موضوع استفاده از پتانسیل‌های حوزه فرهنگ و هنر برای ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه اظهار داشت: سند سلامت استان یزد تدوین شده و برای اجرا به ادارات استان ابلاغ شده است.
وی افزود: در سال 86 شورای سلامت و امنیت غذایی برای تشکیل مجدد سند سلامت استان تشکیل شد و به طور مرتب گزارش از این شورا به استاندار ارائه شد و استانداری نیز به طور جدی از این سند حمایت کرد.
میرزایی خاطرنشان کرد: سال گذشته در 18 فروردین‌ماه این سند برای اجرا به ادارات استان ارسال شد که ادارات باید بر مبنای آن در امور بهداشت و سلامت عمل کنند.
وی با اشاره به عمده‌ترین علت مرگ در استان یزد عنوان کرد: سکته‌های قلبی و مغزی، حوادث و سرطان‌ها عمده‌ترین عوامل مرگ و میر در استان یزد هستند.
میرزایی یادآور شد: در استان یزد طی سال گذشته 600 نفر بر اثر حوادث جان خود را از دست دادند که 400 نفر از آنها کشته‌شدگان حوادث ترافیکی هستند.
وی ادامه داد: در همین مدت، 650 نفر نیز به دلیل ابتلا به انواع سرطان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.
میرزایی همچنین عنوان کرد: امید به زندگی در یزد بین 54 تا 55 سال بیشتر نیست و سال‌های باقی‌مانده از عمر افراد پس از این سنین اغلب با بیماری و ناتوانی طی می‌شود.
وی دیابت را از دیگر مشکلات استان یزد برشمرد و عنوان کرد: یزد کمترین سرانه مصرف سبزی در کشور را دارد در حالی‌که بیشترین سرانه مصرف میوه و قند کشور را داریم.
میرزایی مصرف نادرست غذا و عدم تحرک و کم‌تحرکی را از دیگر دلایل بروز دیابت عنوان کرد و افزود: این عوامل سبب چاقی در نتیجه سکته قلبی و بروز دیابت می‌شود.
وی ادامه داد: در یزد از هر دو خانم یک نفر مبتلا به چاقی یا اضافه وزن است و این امر در آقایان نیز صدق می‌کند که خود عامل بروز بسیاری از بیماری‌هاست.
میرزایی، دخانیات را یکی از چهار عامل خطرناک در سلامت انسان برشمرد و افزود: از آقایان 15 تا 64 ساله در یزد از هر پنج نفر یک نفر سیگاری است.
وی همچنین از قلیان به عنوان یک معضل اجتماعی و بهداشتی یاد کرد و افزود: عمده این مسائل در زمینه مصرف دخانیات و قلیان به مسائل فرهنگی و فرهنگ خانواده‌ها باز می‌گردد که این فرهنگ نیازمند اصلاح و تغییر است.
میرزایی با انتقاد از اینکه بسیاری از افتتاح بیمارستان‌ها ابراز خوشحالی می‌کنند، خاطرنشان کرد: افتتاح بیمارستان به معنای افزایش تقاضا برای درمان و بستری است در حالی‌که شایسته است هر روز در انتظار کاهش بیماری‌ها و بسته شدن بیمارستان‌ها باشیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای دانشگاه علوم پزشکی تلاش می‌کنند با آموزش‌های خود از بیماری مردم جلوگیری کنند، افزود: برای جذابیت این آموزش‌ها نیاز به همکاری افراد با ذوق و هنرمند داریم.
معاون فرهنگی اداره ارشاد استان یزد نیز در این نشست با اشاره به آماده بودن سند جامع توسعه سلامت استان یزد، اظهار داشت: اجرای این سند نیازمند همکاری اصحاب فرهنگ و هنر است.
حسن مفیدی تاکید کرد: از پتانسیل و ظرفیت سینماها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها باید در راستای اطلاع‌رسانی و اصلاح فرهنگ‌ها در حوزه سلامت استفاده شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر انجمن‌های فعالی در سطح استان داریم که اعضای انجمن‌ها می‌توانند در راستای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در حوزه بهداشت و سلامت همکاری خوبی داشته باشند.
مفیدی با اشاره به حضور ناشران برجسته در استان یزد بیان کرد: این ناشران می‌توانند با نشر کتبی در این زمینه، یاری‌رسان شبکه بهداشت و درمان استان برای اصلاح فرهنگ تغذیه در حوزه سلامت باشند.
رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این هم‌اندیشی اظهار داشت: ترجمه زبان پزشکی به زبان قابل فهم،‌ ملموس و جذاب برای مردم، کار اصحاب رسانه است و این قشر باید دانشگاه علوم پزشکی را در این زمینه یاری کنند.
محمدرضا آقایی میبدی عنوان کرد: دیدگاه مردم باید نسبت به بسیاری از بیماری‌ها تغییر کند تا راه‌های پیشگیری و جلوگیری از توسعه بیماری‌ها تسهیل شود.
وی بر همکاری متقابل دانشگاه علوم پزشکی با اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر تاکید کرد و افزود: اداره ارشاد می‌تواند به عنوان پل ارتباطی در این زمینه عمل کند.
به گزارش فارس، در این نشست هم‌اندیشی ناشران و هنرمندان یزد نیز نظرات خود را در زمینه فرهنگ‌سازی در بخش‌های مختلف حوزه بهداشت و درمان مطرح کردند.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول