اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از همایش دهیاران در شرق مازندران؛

دهیاران تفاوتی با شهرداران ندارند

خبرگزاری فارس: همایش دهیاران بخش مرکزی بهشهر نشان داد که به راستی دهیاران در مسائل مربوط به روستاها فرقی با شهرداران یک شهر در ورود به مسائل شهری ندارند.

دهیاران تفاوتی با شهرداران ندارند
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، از صبح دوشنبه 18 مهر و تا ظهر سه‌شنبه، مدیرکل امور روستایی استان مازندران و هیئت همراه به اتفاق بخشدار مرکزی بهشهر و کارشناسان مربوطه همچنین یک خبرنگار و دهیاران مربوطه از پروژه‌های عمرانی دهیاری‌های روستاهای گرجی محله، آسیابسر، کوهستان، شهید آباد، التپه، قره تپه، زینه وند و زاغمرز بازدید کردند.
بازدید از طرح هادی روستای گرجی محله سپس بازدید از پروژه‌های عمرانی روستای آسیابسر شامل پایگاه مقاومت بسیج و بستر سازی بخشی از رودخانه‌ای که در مسیر خانه‌های مسکونی قرار دارد، نخستین بخش از برنامه بخشداری بهشهر بود.
ورود به روستای کوهستان بدون دیدار با یادگار آیت‌الله کوهستانی معنایی نداشت به همین منظور در ابتدای ورود به کوهستان سری به بیت آن عالم بزرگوار زدیم و مسئولان دیداری با حجت‌الاسلام اسماعیل کوهستانی داشتند.
وارد شدن در مکانی که قدمتش به یکصد سال می‌رسید و فضایش بوی معنویت داشت و نشستن در یکی از اتاق‌های حوزه علمیه کوهستان که با فرشی از حصیر زیبا شده بود، استفاده از رهنمودهای پدرانه مردی که در دامان علم و فقاهت بزرگ شد همچنین بهره‌مندی از خان نعمت آن روحانی وارسته و گرفتن عکس یادگاری به انسان حرکت و نشاطی تازه می‌داد.
با بازدید مسئولان از زمین فوتبال روستای کوهستان که بخشی از آن را تولیت آیت‌الله کوهستانی اهدا کردند همچنین بازدید از زمین دیگری که همین خاندان به دهیاری کوهستان برای ساخت دهیاری و مجتمع فرهنگی هدیه دادند، از کوهستان به سمت شهیدآباد حرکت کردیم.
در روستای شهیدآباد، ساختمان دهیاری، زمین فوتبال و غار 7 هزار ساله «هوتو» مورد بازدید مسئولان قرار گرفت.
سپس سری به روستای «التپه» در شرق بخش مرکزی زدیم تا درباره 400 متر از مسیر انتهای روستا به منطقه گردشگری عباس آباد تصمیماتی گرفته شود.
ساختمان دهیاری روستای قره تپه، طرح هادی و جایگاه سوخت کشاورزی « زینه‌وند» همچنین پارک تفریحی و بازی زاغمرز و طرح فاضلاب روستایی این روستا آخرین بخش از برنامه‌های بازدید مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران از پروژه‌های عمرانی دهیاری‌های بخش مرکزی بهشهر بود.
 
* دهیاران با مشکلات شغلی و بیمه ای روبرو هستند
ابتدای همایش دهیاران با سخنان نماینده دهیاران بخش مرکزی بهشهر آغاز شد.
محمدعلی ولایتی با بیان اینکه دهیاران با مشکلات شغلی و بیمه‌ای مواجه هستند خواستار رفع این مشکلات شد.
وی از آشنا نبودن دهیاران به مسائل حقوقی و لزوم آموزش‌های لازم در این زمینه گفت و اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی برای دهیاران به‌صورت کارگاهی انجام شود.
عدم ثبات در صدور پروانه‌های ساختمانی و فرمت‌های ارسالی که باعث سردرگمی دهیاران می‌شود همچنین تداخلی که در حریم شهرها و روستاها پیش می‌آید و وارد عمل شدن شهرداری‌ها، اشاره به تبدیل روستاهای بالای 3 هزار نفر به شهر در حالیکه در شهرستان بهشهر روستاهای بالای 5 هزار نفر هم داریم و  جلوگیری از بروکراسی‌های اداری از جمله بحث‌هایی بود که نماینده دهیاران بخش مرکزی عنوان کرد.
 
* جزیره‌ای فکر کردن ادارات
 رامین یعقوبی دیگر نماینده دهیاران بود که از جزیره‌ای فکر کردن ادارات آب، برق و گاز گفت که در عمل با راهنمایی خلاف قانون خود ارباب رجوع را در مقابل دهیاران قرار می‌دهند و این کار را شایسته کارمندان یا مدیران ادارات ندانست.
وی همچنین همکاری نکردن منابع طبیعی در واگذاری زمین برای ساخت پارک، زمین ورزشی و طرح‌های درآمدزا را دیگر گلایه خود عنوان کرد.
یعقوبی بحث عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز و متناسب با روستاهای بخش را به میان آورد و از نیمه کاره بودن طرح‌های ملی در روستاها مانند نیمه کاره بودن زیر گذرها و سالن‌های ورزشی حسین‌آباد، گرجی محله و سارو انتقاد کرد.
وی از دغدغه درآمدزایی گفت و اینکه گردشگری می‌تواند مزیت نسبی باشد و با توجه به اینکه بیشتر استعدادها در محدوده بخش مرکزی است عملا هیچ نوع بهره‌وری برای روستاها به عمل نمی‌آید.
یعقوبی خواستار معرفی و حمایت یک طرح گردشگری یا درآمدزایی برای تعاونی دهیاران شد.
 
* پیشنهاد بخشدار مرکزی برای اختصاص 20 میلیون تومان به دهیاری‌ها
بخشدار مرکزی بهشهر در سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های بخش مرکزی و فراهم بودن بستر کار و توسعه در این بخش از مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران خواست تا کف اعتباری به میزان 20 میلیون تومان را برای دهیاری‌های بخش مرکزی بهشهر ببیند.
عبدالله ریاحی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث ساماندهی زباله‌ها پرداخت و گفت: در منطقه پایین دست بخش مرکزی ماشین حمل زباله نداریم یعنی باید از شهید آباد ماشین حمل زباله با طی مسافتی بیش از 50 کیلومتر به امیرآباد برود و همین مسافت را برگردد.
وی جمع‌آوری آب‌های سطحی را دیگر مشکل روستاهای پایین دست بخش مرکزی عنوان کرد.
بخشدار مرکزی بهشهر با اشاره به مشکلاتی که برخی ادارات برای دهیاری‌ها بوجود می‌آورند، گفت: اجازه نمی‌دهیم که رئیس اداره‌ای به دهیاران ما جسارت کند و از طرفی دهیاران هم اجازه ندارند خارج از قوانین و چارچوب اداری چیزی از دستگاه‌ها بخواهند.
 
* دهیاران تفاوتی با شهرداران ندارند
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران نیز در جمع دهیاران بخش مرکزی بهشهر با اشاره به وجود بیش از 3 هزار آبادی استان که یک‌هزار و 675 دهیاری آن مصوب هستند، اظهار داشت: دهیاران بر اساس آیین نامه‌های مربوطه دارای شرح وظایفی هستند، ماهیت آنها مشخص و تفاوتی با شهرداران ندارند.
ذات‌الله زارعی درباره مشکلات عنوان شده نمایندگان دهیاران و بخشدار مرکزی، گفت: راه‌اندازی قفس آبزیان توسط شرکت تعاونی دهیاران یک مدل برای درآمدزایی است، از آنجا که دهیاران بهترین دوره سنی خود را در دهیاری می‌گذرانند لایحه تعیین حقوق و مزایا در دست بررسی است.
وی افزود: روستاهای بالای یک‌هزار و 500 نفر با دهیاران تمام وقت و حقوق تمام وقت و دهیاری‌های پایین‌تر از یک‌هزار و 500 نفر با حقوق و زمان پاره وقت هستند، تبصره‌ای هم هست که دهیاران روستاهایی با جمعیت کمتر از یک هزار و 500 نفر می‌توانند تمام وقت شوند اما تامین بقیه حقوق آنها به عهده شوراهای اسلامی و شورای بخش است.
زارعی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید با دهیاران همانند شهرداران همکاری داشته باشند، خاطرنشان کرد: دبیر مشورتی دهیاری‌ها باید عضو شورای اداری باشد و به شهرستان‌ها ابلاغ کردیم.
مدیر کل امور روستایی مازندران درباره دیگر مشکل عنوان شده از سوی بخشدار مرکزی بهشهر، گفت: مجوز خرید ماشین آلات سنگین را نداریم اما این آمادگی را داریم که به‌صورت 50 درصد مشارکتی مشکل حمل ماشین زباله روستاهای پایین دست را حل کنیم.
وی درباره پیشنهاد بخشدار مرکزی هم گفت: اعتبارات را متناسب با پروژه‌های اجرایی لحاظ می‌کنیم. 
 
* نگاه وحدت آفرین به اهل تسنن
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود از لزوم توجه به اهل تسنن ساکن در برخی روستاهای بخش مرکزی بهشهر گفت و اینکه آنها با ما زندگی می‌کنند بنابراین نگاه ما باید وحدت‌آفرین باشد.
زارعی افزود: طوری نباید رفتار کنیم که فاصله ایجاد شود، برادران اهل تسنن به این خوبی دارند کار می‌کنند، منطق خوبی نیست اگر نگاه جداگانه‌ای نسبت به اهل تسنن داشته باشیم چرا که مدیران باید ریزبین و ظریف‌بین مسایل اساسی را رصد کنند و از عهده آن به خوبی برآیند.
به گزارش فارس، پروژه‌های عمرانی دهیاری‌های روستاهای گرجی محله، آسیابسر، کوهستان، شهید آباد، التپه، قره تپه، زینه وند و زاغمرز مورد بازدید ذات الله زارعی مدیر کل امور روستایی مازندران، بخشدار مرکزی بهشهر و هیئت همراه آنان قرار گرفت همچنین دیدار با یادگار آیت الله کوهستانی، بازدید ازغار هوتو، بازدید میدانی از منطقه ویژه اقتصادی و بازدید میدانی بندر امیرآباد از طریق شناور در برنامه کاری این مسئولان قرار داشت.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول