اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در فصل خرید امسال انجام شد؛

خرید 490 هزارتن گندم در استان گلستان

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان گفت: این استان در سال زراعی 1390 میزان 490 هزار تن گندم از کشاورزان گلستانی خریداری کرده است.

خرید 490 هزارتن گندم در استان گلستان
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان، سیدحمیدرضا میرآفتاب از خرید 490 هزار تن گندم از کشاورزان خبر داد و اظهار داشت: این میزان گندم توسط 82 هزار و 390 محموله، تحویل مراکز خرید استان شد که آخرین محموله در تاریخ 10 مهرماه جاری تحویل شده است.
وی با اشاره به اینکه امسال حدود 385 هزار هکتار از اراضی گلستان، گندم کشت شده و تولید گندم نیز با کاهش مواجه بوده، افزود: این مساله موجب شده که نرخ حمل گندم از مزارع به مراکز تا 50 درصد و میزان خرید نیز، نسبت به سال قبل 40 درصد کاهش یابد.
عضو هیئت مدیره شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور گفت: بهای گندم تحویلی، یک‌هزار و 775 میلیارد و 281 میلیون ریال بوده که تمام این مبلغ توسط بانک عامل (سپه) پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه استان گلستان از استان‎های پیشرو در تحویل گندم کشاورزان بوده، یادآور شد: کار خرید گندم در 24 استان کشور به‌طور همزمان انجام شد که به ترتیب اولویت سامانه متمرکز بانک سپه و بر اساس شماره اسناد، وجه گندم کشاورزان پرداخت شده است.
میرآفتاب تصریح کرد: استان گلستان با تحویل میانگین روزانه 25 هزارتن گندم، توانست مقام سوم کشور را در خرید تضمینی گندم کشاورزان در سال جاری به خود اختصاص دهد.
وی گفت: خرید گندم کشاورزان از 12 خردادماه سال جاری در 80 مرکز شامل انبارها و سیلوهای ملکی، بخش خصوصی، کارخانجات و شرکت‎های تعاونی روستایی به نرخ 360 تومان و با افت یک درصد غیر مفید و دو درصد مفید انجام شد و این مراکز به تناسب برداشت در مناطق مختلف افزایش یافتند و کار خرید تا آخرین محموله گندم تحویلی نیز، ادامه داشته است.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان به بیان مزیت‎های خرید امسال محصول گندم در استان پرداخت و بیان کرد: خرید گندم در سال 1390 نسبت به سال‎های گذشته بسیار متفاوت بوده که بارزترین شاخصه این تفاوت، حضور پررنگ بخش خصوصی است که به قیمتی بالاتر از 360 تومان که قیمت تضمینی بوده، گندم را خریداری کرده‎اند.
میرآفتاب گفت: حضور بخش خصوصی در خرید گندم بیانگر دقت بیشتر در انتخاب نوع گندم، افزایش کیفیت گندم در سال‎های بعد و نیز افزایش کیفیت آرد با توجه به ترکیب انتخابی گندم و افزایش کیفیت نان و کاهش ضایعات است.
وی ادامه داد: سرعت بالای عملیات تحویل گندم کشاورزان در مراکز خرید دولتی باعث شد که جلوی مراکز خرید، صفوف طولانی ایجاد نشود و این عامل، خود نیز باعث کاهش هزینه‎های حمل در فصل خرید امسال شده است.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان تصریح کرد: همچنین به منظور کاهش هزینه‎های حمل و به حداقل رساندن صفوف انتظار در مراکز خرید، 33 مرکز خرید تعاون روستایی در اقصی نقاط استان گلستان راه‎اندازی شد تا کشاورزان بتوانند بدون پرداخت هزینه‎های حمل مضاعف و سپردن محصول خود به واسطه‎ها، گندم خود را به نزدیک‎ترین مرکز خرید تحویل کنند.
میرآفتاب بیان کرد: بیش از 70 ناظر نیز در مراکز خرید گندم، امور مربوط به کشاورزان را در زمان تحویل محصول، بررسی می‎کردند و عاملان ذیحساب و نمایندگان بانک سپه نیز، حضوری فعال و پررنگ در مراکز خرید داشته‎اند.
عضو هیئت مدیره شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور، ظرفیت ذخیره سازی مراکز خرید را در استان گلستان 750 هزارتن و توان تخلیه روزانه آنها را 55 هزارتن اعلام کرد.
به گفته میرآفتاب، راه‎اندازی سایت هدفمند خرید تضمینی گندم (WWW.NANEGANDOM.IR )، سامانه پیامک 300001518 ، توزیع بروشورها و تراکت‎های اطلاع‌رسانی متعدد با همکاری بانک سپه استان از دیگر اقدامات انجام شده برای تسهیل در روند خریداری گندم تضمینی کشاورزان در سال زراعی جاری امسال بوده است.
وی ادامه داد: برای تسهیل شرایط خرید گندمکاران، دوره‎های آموزشی متعددی برای کارشناسان و مسئولان مراکز خرید برگزار شده تا خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری با کیفیت و روند بهتری انجام شود.
میرآفتاب افزود: 6 هزار و 629 ناوگان در فصل برداشت و خرید محصولات کشاورزی، گندم و سایر محصولات را در استان جا به جا می‎کردند که بنا بر ضرورت و تشخیص، افزایش یافته تا حمل و نقل محصولات کشاورزان در استان و به سراسر کشور به سهولت صورت گیرد.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول