اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بلندپروازی‌ها بی‌فایده است؛

مصوبات سفرهای استانی واقع‌گرایانه باشد

خبرگزاری فارس: اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت تحول بزرگی را در خراسان جنوبی ایجاد کرد اما در این بین برخی از مصوبات این سفرهای استانی محقق نشد و به گفته برخی از مسئولان، در برخی از مصوبات بلندپروازی شده است.

مصوبات سفرهای استانی واقع‌گرایانه باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، با روی کار آمدن دولت نهم طرح تمرکززدایی دولت از تهران با ایده سفرهای استانی آغاز شد، طرحی که توانست توجه بیشتر مسئولان دولت و نظام را به همه استان‌ها به ویژه مناطق محروم بیش از پیش جلب کند.
در حال حاضر پس از گذشت شش سال از آغاز دولت احمدی‌نژاد سه دور سفر استانی به همه استان‌های کشور صورت گرفته، سفرهایی که حتی منتقدان دولت نیز به تاثیرات مثبت آن اعتراف دارند و نقشی که این سفرها در توسعه مناطق مختلف کشور داشته است بر هیچ کس پوشیده نیست.
خراسان جنوبی یکی از استان‌های نوپا و مناطق کمتر توسعه یافته کشور است که برکات زیادی را از سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت شاهد بوده و به گفته مسئولان ارشد استان خدمات صورت گرفته در دولت نهم و دهم در خراسان جنوبی قابل مقایسه با دولت‌های گذشته نیست، هرچند دولت‌های گذشته نیز خدمات زیادی ارائه کرده بودند اما برخی خدمات صورت گرفته در این دولت حرکتی جهادگونه بوده است.
دور اول و دوم سفرهای استانی با رویکردهای عمرانی همراه بود و حضور هیئت دولت در مناطق مختلف استان ما همراه با مصوباتی بود که به گفته مسئولان تا کنون بیش از 98 درصد مصوبات دور اول سفر در استان اجرایی شده است همچنین مصوبات دور دوم سفرهای استانی به خراسان جنوبی نیز دارای پیشرفت 87 درصدی است.
اما براساس آمار کارنامه استان ما در پیگیری مصوبات دور سوم سفر که همراه با رویکرد فرهنگی بود چندان درخشان نیست و تاکنون تنها 33 درصد مصوبات این دوره اجرایی شده، مسئله‌ای که سبب بروز برخی انتقادات از سفرهای استانی هیئت دولت شده است.
در حال حاضر که مسئولان خراسان جنوبی خود را برای دور چهارم سفرهای استانی هیئت دولت آماده می‌کنند جای این سؤال وجود دارد که چرا برخی از مصوبات این سفرها هنوز رنگ و بوی اجرایی در استان به خود نگرفته و به نظر می‌رسد مصوبات اجرایی نشده دورهای گذشته سفرها در این دوره باید پررنگ‌تر جلوه کند تا برای عملیاتی شدن آن چاره‌ای اندیشیده شود.
اما نکته قابل توجهی در این بین وجود دارد که قبل از حضور هیئت دولت جلسات کارشناسی برای ارائه پیشنهادات به هیئت دولت در همه دستگاه‌های اجرایی تشکیل می‌شود و مسئولان همیشه آمار این ساعات کار کارشناسی را در مطبوعات منعکس می‌کنند اما اکنون که ما از چرایی عدم اجرای برخی از مصوبات از مسئولان می‌پرسیم اذعان می‌کنند که برخی از مصوبات اصلا در این منطقه قابلیت اجرا ندارد و علت کارشناسی آنها مشخص نیست.
ایچاد پتروشیمی یکی از این مصوبات است در حالی که اصلا استان ما قادر به تامین گاز مورد نیاز این پروژه نیست یا انتقال آب برای خراسان جنوبی که پیشنهادات ارائه شده آن قابلیت اجرا شدن ندارد.
آیا بهتر نبود مسئولان استانی و تصمیم‌گیرنده با نگاه دقیق‌تری در سفرهای گذشته پیگیر مصوبات قبلی بوده و مصوبات جدید را واقع‌بینانه بررسی کنند که بلندپروازی به نظر نیاید.‌
اگر منصفانه به سفرهای استانی هیئت دولت و مصوبات آن نگاه کنیم باید به این نکته اعتراف کنیم که سفرهای استانی باید همچنان در استان تحول آفرین و تاثیرگذار بر مبنای واقع‌گرایی باشد.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول