اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان خبر داد:

حضور متخصصان 4 کشور خارجی در سایت چهرآباد زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: در دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه مردان نمکی از تخصص باستان‌شناسان داخلی و چهار کشور خارجی استفاده می‌شود.

حضور متخصصان 4 کشور خارجی در سایت چهرآباد زنجان
یحیی نقی‌زاده محجوب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: دومین فصل کاوش‌های مشترک باستان‌شناسی با دو گروه ایرانی و خارجی آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه حضور متخصصان خارجی به محوریت دانشگاه بوخوم و موزه معدن کاوی بوخوم آلمان صورت می‌گیرد،‌ افزود: این کاوش از یکم مهر به سرپرستی ابوالفضل عالی و "اشتنلر" آغاز شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه مهمترین هدف از این کاوش ادامه بررسی کاوش‌های سال گذشته محسوب می‌شود، اضافه کرد: گاه‌نگاری یا تعیین دوره‌های دقیق استخراج نمک، نحوه استخراج و تکنولوژی در استخراج و شیوه کار آنها از جمله اهداف دیگر این کاوش است.
وی دستیابی به اطلاعاتی در رابطه با نحوه حفر تونل‌ها و نحوه استفاده از ابزارها را از اهداف کاوش‌های این فصل دانست و گفت: کاوش با حضور متخصصین مسلط در حال انجام است.
نقی‌زاده محجوب با اشاره به اینکه مطالعه در تجهیزات معدنچیان شامل جنس و ویژگی ابزارها، روغن‌ها، طناب‌ها، پیه سوزها و ... می‌شود، تصریح کرد: مطالعه تجهیزات نیز از جمله موارد مورد بررسی در کاوش محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: مطالعات انسان‌شناسی بر روی بقایای انسانی به‌ویژه تعیین سن، جنس انسان، وضعیت سلامت، رژیم غذایی، منشا جغرافیایی و ... در این فصل از کاوش صورت می‌گیرد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه به منظور دستیابی به ویژگی‌های جسمی مردان نمکی از سی تی اسکن سه بعدی نیز استفاده می‌شود، بیان کرد: مطالعات اجتماعی و اقتصادی و بررسی چشم انداز باستان‌شناسی منطقه در این کاوش انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین عملیات ژئو الکتریکی به منظور پی بردن به لایه‌های تاریخی تونل‌های معدن نمک چهرآباد صورت می‌گیرد.
نقی‌زاده محجوب با بیان اینکه در این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی تپه مردان نمکی متخصصانی از گرایش‌های گیاه باستان‌شناس، زمین‌شناس، جانور باستان‌شناس و مرمت‌گر حضور دارند، تصریح کرد: باستان‌شناسانی از اتریش، سوئد، ایتالیا و آلمان نیز در دومین فصل کاوش مشترک دو گروه ایرانی و خارجی فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: واحدهای مختلف همچون: تربیت مدرس تهران، دانشگاه زنجان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، دانشگاه علوم پایه، موزه معدن کاوی و دانشگاه بوخوم آلمان در این فصل از کاوش همکاری می‌کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان ادامه داد: بررسی‌ها و کاوش‌هایی به منظور مطالعه و ظرفیت سنجی تبدیل این معدن به سایت موزه مردان نمکی انجام می‌گیرد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول