اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس تغذیه:

مصرف کافئین و مواد قندی ساده استرس‌زاست

خبرگزاری فارس: کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: مصرف کافئین، نیترات، نیتریت‌ها و مواد قندی ساده سبب ایجاد استرس می‌شوند.

مصرف کافئین و مواد قندی ساده استرس‌زاست
لیلا شورورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور، اظهار داشت: آگاهی از اصول صحیح تغذیه برای تمام افراد و آحاد یک جامعه لازم است؛ زیرا بد غذایی و یا سوء تغذیه به‌مدت طولانی نه تنها اثرات وخیمی روی جسم انسان می‌گذارد بلکه موجب تغییرات نامطلوب در ظرفیت کار، هوش و استعداد می‌شود که در کارایی جامعه نیز تأثیر فراوان دارد.
وی از کافئین، نیترات و نیتریت‌ها و مواد قندی ساده به عنوان مواد غذایی نام برد که سبب ایجاد استرس می‌شوند.
وی با بیان اینکه کافئین ماده‌ای محرک است که در قهوه، چای، شکلات، کولاها و تعدادی از داروها وجود دارد، خاطرنشان کرد: افزودنی‌ها و نگه‌دارنده‌هایی مانند نیتریت و نیترات که بر مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس و ماهی دودی اضافه می‌کنند با مواد شیمیایی ترکیب شده و موادی به نام نیتروز آمین‌ها را تولید می‌کنند.
کارشناس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور بیان داشت: مصرف بیش از حد مواد قندی ساده مانند شکر، کیک، شکلات و دونات نیز به‌عنوان عاملی برای ایجاد استرس و تحریک پذیری شناخته شده‌اند.
وی از بادام درختی، ماهی، کلم بروکلی، برنج یا پاستای (ماکارونی) تمام غله، سوشی، شیر، طالبی، گوشت گاو، ذغال اخته و سیر به‌عنوان مواد غذایی از بین برنده استرس نام برد.
شورورزی با بیان اینکه بادام درختی کمک بسیار زیادی به کاهش استرس می‌کند، ادامه داد: در مصرف این ماده نباید زیاده‌روی کرد، زیرا دارای چربی بالایی است و منجر به اضافه وزن می‌شود. 
وی با اشاره به انجام تحقیقات علمی ادامه داد: ویتامین 12B که در ماهی وجود دارد یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی است که عامل شادی‌بخش (سروتونین) را در مغز تولید می‌کند. 
این کارشناس تغذیه بیان داشت: کلم بروکلی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که سرشار از ویتامین‌های گروه B است که می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.
این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه کربوهیدرات‌ها نظیر برنج یا پاستای (ماکارونی) تمام غله، میزان سروتونین را در بدن بالا می‌برد و تأثیری آرامش‌بخش دارد، گفت: کربوهیدرات‌های تمام غله (پیچیده) بسیار آرام‌تر هضم می‌شوند و اثر نشاط‌آور پردوام‌تری دارند. 
شورورزی با تاکید بر اینکه جلبک‌های دریایی نیز خواص ضد استرس دارند، بیان داشت: سوشی جلبک دریایی حاوی منیزیم و اسید پانتوتنیک و ویتامین 2B است که همه از بین بردن استرس کمک می‌کنند.
وی گفت: طالبی یکی از منابع سرشار از ویتامین C است که به از بین بردن استرس و فشارهای روحی کمک می‌کند.
کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: این میوه‌های کوچک سرشار از ویتامین C هستند که تقلیل‌دهنده استرس و فشارخون روحی هستند. 
وی با بیان اینکه آخرین ماده معجزه‌آسا در کاهش استرس، سیر است، اذعان داشت: سیر برای آرام کردن تنش استرس و نیز کاهش گلوکز خون مفید است.
انتهای پیام؛/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول