اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توصیه‌هایی برای حجاج/

بیماران قلبی در ایام حج از تغذیه خود مراقبت کنند

خبرگزاری فارس: یک پزشک متخصص در یزد به بیماران قلبی، دیابتی‌ها، بیماران مبتلا به آسم و پوکی استخوان گفت: این بیماران به ویژه بیماران قلبی باید از تغذیه خود مراقبت کنند.

بیماران قلبی در ایام حج از تغذیه خود مراقبت کنند
محمدحسین شایق امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با اشاره به اینکه سفر حج را می‌توان فصل سلامت نیز نامید اظهار داشت: در زمان حج مراقبت از سلامت باید در اولویت باشد زیرا انجام اعمال حج فرصتی برای ساختن روح است بنابراین از این فرصت باید برای سالم زیستن استفاده شود.
وی افزود: مسئول اصلی حفظ سلامت زائر در ایام حج خود اوست و زائر باید با کمک همه مدیریت‌ها در بعثه، ستاد و کاروان توانمند شود که سبک زندگی مناسب با سلامتش را بیابد و به آن پایبند شود.
شایق عنوان کرد: اگر فردی سالمند و به ویژه مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، آسم، چاقی و پوکی استخوان است، خود باید با تغذیه مناسب، عدم استفاده بیش از حد از قند، شیرینی، نوشابه‌های قنددار، چربی و نمک، عدم استعمال دخانیات، پیاده‌روی و پرهیز از کم‌تحرکی و قرار نگرفتن طولانی در معرض آفتاب، گرما یا سرمای شدید مراقب خود باشد.
وی ادامه داد: حجاج همچنین باید با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مخصوص افراد پیاده با رعایت اصول ایمنی، خود را در برابر حوادث ترافیکی ایمن کند.
شایق همچنین توصیه کرد: حجاج باید با شرکت در جلسات روحانی و پزشک کاروان و گوش فرا دادن به تجربیات و توصیه‌های سلامتی، با توجه به توصیه‌های سلامت نشریه زائر و دیگر رسانه‌های مکتوب و شبکه‌های رادیو و تلویزیونی ایرانی، با توجه به دستور‌العمل‌ها و آنچه عقل سلیم حکم می‌کند، مراقب حفظ و ارتقای سلامت خود و دیگر همسفران باشد.
دکتر شایق برای به حداقل رساندن مشکلات و بیماری‌های دوران حج با تاکید بر شستشوی مداوم دست‌ها توصیه کرد: باید توجه داشت که دست‌ها نقش عمده‌ای در ابتلا به بیمار‌ی‌ها دارند؛ به ویژه با شیوع آنفلوآنزا شست‌وشوی دست‌ها اهمیتی صدچندان دارند و حجاج حتما پیش از مصرف هر نوع خوراکی یا آشامیدنی قبل و بعد از هر وعده غذا دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.
وی با تاکید بر اینکه حجاج به استراحت کافی نیاز دارند، تاکید کرد: شوق زیارت و اعمال واجب و مستحب باعث می‌شود بیشتر حجاج خواب کافی نداشته باشند و این موضوع باعث می‌شود بدن آنها ضعیف شود و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار گیرند.
وی ادامه داد: توصیه می‌شود حجاج حتما در طول روز چند ساعتی را به خواب و استراحت کامل بپردازند و نظم استراحت معمول خود را حفظ کنند.
شایق خطاب به حجاج با تاکید بر سالم خوردن این ایام توصیه کرد: بکوشید پرخوری نکنید و تا می‌توانید میوه و مرکبات مصرف کنید اما در خوردن موز احتیاط کنید تا دچار یبوست نشوید و اگر پرهیز غذایی خاصی دارید آن را ادامه دهید و ادویه، ترشی‌ها، چاشنی‌ها، آجیل شور، سس گوجه فرنگی، سویا، خردل، کنسرو ماهی، آب خورش، چیپس و سیب‌زمینی از غذاهایی است که افراد مبتلا به فشار خون باید از آن پرهیز کنند.
وی با اشاره به اینکه حجاج باید از قرار گرفتن در معرض گرما اجتناب کنند، عنوان کرد: بکوشید در ساعات بسیار گرم روز از هتل خارج نشوید و بهترین زمان خروج از هتل قبل ساعت 10 صبح و پس از ساعت پنج بعد از ظهر است.
شایق تاکید کرد: حجاج از پیاده‌روی در آفتاب خودداری کنند زیرا باعث کم شدن آب بدن و گرمازدگی خواهد شد. افراد چاق و افرادی که از مناطق معتدل و سردسیر به مراسم حج می‌آیند بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند.
وی متذکر شد: مصرف دخانیات در هر شرایطی بد است و در عربستان نیز استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی ممنوع است.
وی عنوان کرد: بسیاری از حجاج عادت بد نوشابه خوردن را از سفر حج با خود به سوغاتی می‌آورند اما در نظر داشته باشند که استفاده از نوشیدنی‌های گازدار در حج به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و حجاج باید تلاش کنند از آب یا دوغ کم‌نمک استفاده کنند.
شایق تاکید کرد: حجاج به هیچ وجه از شیرهای آب‌خوری آب نخورند، بلکه حتما با لیوان اختصاصی خود آب بنوشید و توجه داشته باشند که از نوشیدن آب و مایعات بسیار سرد پرهیز کنید.
وی با تاکید بر استحمام روزانه گفت: حتی‌الامکان روزی یک بار باید استحمام کرد زیرا بوی نامطبوع پا و بدن باعث آزار دیگران و ایجاد بیماری‌های پوستی خواهد شد.
شایق یکی از علل شایع سرماخوردگی شدید در ایام حج را کولرهای گازی دانست و گفت: حجاج نباید با بدن گرم و عرق کرده در مقابل هوای سرد کولرهای گازی قرار بگیرند زیرا سبب سرماخوردگی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سفر حج را نیز فصل سلامت بنامیم، گفت: زمان حج، زمان پرخطری برای ابتلا به بیمار‌ی‌ها نیست و حج نه تنها فرصتی است برای ساختن روح، بلکه زمان مناسبی برای سالم زیستن و ایجاد سبک سالم زندگی است و ترک مصرف دخانیات یکی از بهترین اقداماتی است که در این دوران می‌تواند رخ دهد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول