اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل خشکسالی و شیوع آفت صورت گرفت؛

کاهش 20 درصدی تولید پسته در یزد

خبرگزاری فارس: مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی یزد گفت: به دلیل خشکسالی‌های پیاپی و شیوع آفت، تولید محصول پسته امسال در یزد با کاهش 20 درصدی مواجه شد.

کاهش 20 درصدی تولید پسته در یزد
محمدرضا ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با اشاره به خشکسالی شدید و متوالی در یزد اظهار داشت: میزان تولید محصول پسته در سال جاری نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: با توجه به اینکه استان یزد دومین تولیدکننده پسته در ایران است و بخش زیادی از مزارع به کشت پسته اختصاص دارد به دلیل کمبود بارندگی، خشکسالی و برداشت منفی از منابع آبی توسط کشاورزان تولید پسته با کاهش روبرو بوده است.
ابراهیمی عنوان کرد: در حال حاضر 42 هزار هکتار از باغ‌های استان یزد زیر کشت این محصول است که 34 هزار و 320 هکتار از آن باغ مثمر و بارور و بقیه غیر بارور و در حد نهال هستند که میانگین برداشت از هر هکتار حدود هزار و 166 کیلوگرم بوده است.
وی کمبود کود و بالا بودن هزینه‌های کشاورزی را از مشکلات پسته‌کاران استان یزد اعلام کرد و افزود: مجموعه عوامل خشکسالی و آفت و کمبود نهاده‌های کشاورزی میزان برداشت پسته را کاهش می‌دهد و این امر خسارات جبران‌ناپذیری را به کشاورزان استان وارد می‌کند.
ابراهیمی یادآور شد: این محصول در بیشتر شهرستان‌های استان یزد تولید می‌شود اما بیشترین تولید در شهرستان‌های مهریز، تفت و اردکان صورت می‌گیرد.
وی در مورد اقدامات ترویجی برای توسعه کشت پسته در استان نیز افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی، تهیه بروشورهای آموزشی، بازدیدهای کارشناسان از باغات، آموزش استفاده صحیح از سموم و راهنمایی‌های کارشناسان از جمله کارهای انجام گرفته توسط جهاد کشاورزی بوده است.
ابراهیمی در مورد کنترل آفلاتوکسین به عنوان آفت پسته که عامل مهمی در کاهش تولید این محصول است نیز بیان کرد: برداشت به موقع محصول، مراقبت از محصول از برداشت تا عمل آوری، قطع سرشاخه‌هایی که با زمین در تماس هستند و دوری از رطوبت و حرارت زیاد موجب جلوگیری از آلودگی پسته به آفلاتوکسین می‌شود.
وی بهترین زمان برداشت پسته را بسته به اوضاع جوی به طور معمول از اواسط شهریور تا اواخر آبان اعلام کرد و افزود: برداشت در این مقطع زمانی تا حد زیادی از اتلاف شدن محصول به وسیله آفات جلوگیری می‌کند.
ابراهیمی همچنین با اشاره به واحدهای فرآوری پسته در استان و رشد و توسعه این واحدها طی سال‌های اخیر عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 150 ترمینال پسته برای فرآوری این محصول فعال هستند.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول