اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

طلا فکرش را هم نمی‌کرد تخم‌مرغ رقیب گرانی‌اش شود

خبرگزاری فارس: افزایش ناگهانی قیمت تخم‌مرغ در روزهای گذشته آنقدر با سرعت و به‌روز بود که طلا که مدت‌ها بود گوی سبقت را در گرانی از دیگر کالاها ربوده بود، فکرش را هم نمی‌کرد این کالا رقیب گرانی‌اش در ایران شود.

طلا فکرش را هم نمی‌کرد تخم‌مرغ رقیب گرانی‌اش شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، طی ماه‌های اخیر هیچ رسانه و روزنامه‌ای در کشور نبود که در مورد افزایش روز به روز نرخ طلا در بازارهای ایران نپردازد، نوساناتی که به گفته مسئولان کشور ناشی از افزایش‌های ناگهانی این زرد گرانبها در تمام دنیا بوده است.
جولان روز افزون قیمت‌های سکه و طلا در بازارهای داخلی هم سبب نشد تا از عطش ایرانی‌ها برای خرید این کالا کم شود و همچنان که نرخ‌ها سر به فلک می‌کشید شلوغی بازارهای طلا هم نشان از افزایش سرسام‌آور آن در میان مردم نمی‌داد، انگار مردم ما عادت کرده‌اند به گرانی روی خوش نشان دهند و با استقبال از آن بازارش را داغ و داغ‌تر کنند تا جایی که کار به دیگر کالاهای مصرفی مردم هم برسد.
در این هیاهوی داغ نوسان بازار که هیچ کالایی خود را از رساندن به این قافله عقب نمی‌اندازد نوبت به جلوه‌گری تخم‌مرغ در سبد کالای مردم و بازار رسید تا جایی که دیگر مردم یادشان رفت ظرف یک ماه گذشته نرخ طلا با افزایش 100 هزار تومانی هم روبه‌رو شد و همه توجه‌ها به سمت نرخ تخم‌مرغ و چرا و چگونه‌های معمول رسانه‌ای برای جهش ناگهانی آن معطوف شد.
نرخ‌ تخم‌مرغ در روزهای اخیر چنان خود را بالا کشیده بود که دست مسئولان هم به آن نمی‌رسید و تا می‌خواستند نرخ امروز را با برنامه‌های تنظیم بازاری تعدیل کنند، زمان به روز دیگر می‌رسید و تخم‌مرغ ترقی قیمتی خود را کرده بود.
صحبت که از چرایی افزایش نرخ تخم‌مرغ در بازار به میان آمد این بار که مسئولان نتوانستند مانند طلا همه تقصیرها را به گردن بازارهای بین‌المللی بیندازند، حرف از ورود پرندگان مهاجر به ایران و سوغات آنفلوآنزای مرغی آنها برای مرغداری‌ها به میان آمد و به اتفاق گفتند یکی از دلایل کلیدی افزایش قیمت تخم‌مرغ در ایران این پرندگان بیمار مهاجر بودند که بال‌هایشان در فرودگاه ایران زمین‌گیر شده است و حالا مرغ‌های ایرانی را هم به درد خود مبتلا کرده‌اند.
هم‌دردی مرغ‌های ایرانی با پرندگان مهاجر از یک‌سو و بی‌دردی مسئولان ما برای رسیدگی به شکایات مردم از این همه بی‌نظمی در تنظیم بازار از سوی دیگر، سبب شد تا به سراغ تولیدکنندگان تخم‌مرغ برویم که وقتی پای صحبت‌های محمدرضا نقشینه مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان تخم‌مرغ اصفهان در این مورد نشستیم، خبر از کاهش نرخ تخم‌مرغ در بازارهای اصفهان در روز سه‌شنبه در مقایسه با روز دوشنبه به ما داد و گفت: با وجود اینکه استان اصفهان از شیوع آنفلوآنزای مرغی در امان مانده است اما گرانی از بازارهای اصفهان دست نکشیده و صادرات تخم‌مرغ اصفهان به تهران سبب کاهش این محصول در بازارهای استان و افزایش نرخ آن نیز شده است.
وی ادامه داد: البته اصفهانی‌ها برای تنظیم بازار تخم‌مرغ کشور دست به کار شده‌اند و قرار است با افزایش جوجه‌ریزی مرغ‌داری‌ها به افزایش تولید و کاهش نرخ آن در روزهای آتی کمک کنند.
فرض کنیم که این تولید مازاد هم صورت گرفت و کمی و تنها کمی نرخ این کالا در بازار کاهش یافت اما جای این پرسش برای پاسخگویی مردان بازرگانی کشور باقی می‌ماند که آیا پس از کنترل این بیماری که اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها عنوان شده است، باز هم قیمت‌ها به زمان عدم بروز این بیماری بازمی‌گردد و آیا فروشندگان و تولیدکنندگان خود را ملزم به رعایت انصاف در زمان عادی بازار می‌کنند.
تجربه نشان داده است که چنین اتفاقاتی در ایران مانند عذرخواهی مسئولان از اشتباهاتشان آنقدر نادر است که شاید بتوانیم انتظار داشته باشیم هر یک‌صد سال یک‌بار در کشور ما رخ دهد.
اما آیا مسئولانی که دم از حمایت مصرف‌کننده می‌زنند کمی هم به لیبل (برچسب) قیمت‌ها در بازار سر می‌زدند تا بدانند حمایت از مصرف‌کننده را به ندرت در برچسب نرخ‌ها در بازار می‌توان مشاهده کرد، با چنین وضعیتی اگر مصرف‌کننده متمول کشور را از این قاعده مستثنا کنیم نوبت به مصرف‌کننده متوسط و ضعیف می‌رسد که اولی به ناچار جیب خود را با این نرخ‌های به‌روز وفق می‌دهد و دومی سبد خود را از هرچه که به دخل و خرجش نخورد، خالی می‌کند.
به هر حال اگر بازار کنترل و افزایش نرخ تخم‌مرغ هم رنگ کاهش به خود گیرد مسئولان چه دلیل موجهی برای افزایش فشارهای روانی به مردم بابت این شوک‌های ناگهانی قیمت دارند.
لطفا مسئولان برای یک‌بار هم که شده پاسخگو باشند تنها و تنها برای وظیفه خدمت‌گزاری خود به مردمی که آنها را سرقباله حکم خود کرده‌اند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول