اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

130 میلیارد ریال اعتبار مرحله اول احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 130میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی و ملی برای احیای دریاچه ارومیه برای بخش کشاورزی استان اختصاص یافت.

130 میلیارد ریال اعتبار مرحله اول احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با بیان اینکه این میزان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و شبکه‌های فرعی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه در استان هزینه خواهد شد، گفت: سازمان جهادکشاورزی استان تعهدات خود را نسبت به دریاچه ارومیه به طور کامل انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه اعتبار تعیین شده بخش کشاورزی برای نجات دریاچه ارومیه از سوی کمیته شورای عالی آب تا شهریور تامین و تمام تکالیف معین شده برای این سازمان تا پایان سال‌جاری عملیاتی می‌شود، افزود: کمیته شورای عالی آب درباره دریاچه ارومیه تکالیف و تعهداتی برای این سازمان طی برنامه‌ای سه ساله و پنج ساله معین کرده است.
محمدیان با بیان اینکه امسال 900 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آب و خاک در حوزه آبریز دریاچه ارومیه هزینه می‌شود، افزود: این اعتبارات در سه محور مهم آبیاری تحت فشار، ایجاد شبکه‌های فرعی آبیاری و انتقال آب با لوله از سر چاه تا محل آبیاری در سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان صرف می‌شود.
وی با بیان اینکه 550 میلیارد ریال از این اعتبارات برای آبیاری تحت فشار در 20 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی منطقه و حوزه آبریز دریاچه ارومیه هزینه می‌شود، ادامه داد: هدف از اختصاص این میزان اعتبار، حفظ سطح سبز فعلی و جلوگیری از افزایش آن با هدف نهایی کاهش میزان مصرف آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه  است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه 60 درصد از 730 میلیارد ریال اعتبار منابع آب و خاک این سازمان در حدود 438 میلیارد ریال برای کمک به حل مشکل دریاچه ارومیه اختصاص می یابد افزود: مرحله اول این اعتبار بالغ بر 130میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی و ملی برای احیای دریاچه ارومیه برای بخش کشاورزی استان اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه افزایش تولید محصولات کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر به واسطه افزایش راندمان تولید بوده و سطح زیرکشت محصولات کشاورزی افزایشی نداشته است، افزود: راندمان تولید در بخش کشاورزی استان در دو سال گذشته در راستای اجرای الگوی کشت، کشت مکانیزه و استفاده از شیوه‌های نوین کشت ارتقا یافته و ارتباطی به سطح زیرکشت نداشته است.
محمدیان با بیان اینکه با اجرای شیوه‌های نوین آبیاری درصدد کاهش مصرف آب در این بخش در حوزه دریاچه ارومیه هستیم، ادامه داد: با اجرای تمام تعهدات جهاد کشاورزی برای نجات دریاچه ارومیه از جمله اصلاح الگوی کشت و اجرای شیوه‌های نوین آبیاری، سالانه تنها 270 میلیون متر مکعب از آب مصرفی دریاچه در بخش کشاورزی صرفه جویی خواهد شد.
وی انتقال آب از سایر حوزه‌ها را تنها راه نجات دریاچه ارومیه دانست و خواستار همکاری و همدلی تمام سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی برای نجات این دریاچه شد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول